Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs NYT Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

EU-Kommissionen har foretaget screening af websites med fokus på ''green washing''

Kromann Reumert
08/02/2021
EU-Kommissionen har foretaget screening af websites med fokus på ''green washing''
Kromann Reumert logo
EU-Kommissionen og de nationale forbrugermyndigheder har offentliggjort resultaterne af den årlige screening af websites, som har til formål at identificere eventuelle overtrædelser af EU's forbrugerlovning på onlinemarkeder. Fokusområdet i år var ''green washing'', og resultatet har vist sig ikke at være alt for positivt.

''Green washing'' dækker over en markedsføringsform, hvor en virksomhed fremstilles mere miljøvenlig og bæredygtig, end den rent faktisk er eller er i stand til at dokumentere. Screeningen omfattede grønne onlineanprisninger fra forskellige erhvervssektorer, herunder beklædningsgenstande, kosmetik og husholdningsudstyr. 


Manglende dokumentation

En nærmere undersøgelse af 344 tvivlsomme anprisninger viste, at den erhvervsdrivende i mere end halvdelen af tilfældene ikke tilvejebragte tilstrækkelige oplysninger til, at forbrugeren kunne vurdere anprisningens korrekthed. 37 % af anprisningerne indeholdt vage udtryk såsom ''bevidst'', ''miljøvenlig'' eller ''bæredygtig'' med det formål at give forbrugerne det ubegrundede indtryk, at produktet ikke havde nogen negativ indvirkning på miljøet. I 59 % af tilfældene havde den erhvervsdrivende ikke fremlagt lettilgængelig dokumentation til støtte for de anvendte anprisninger.

De samlede vurderinger viste, at myndighederne i 42 % af tilfældene havde grund til at tro, at anprisningerne kunne være vildledende og derfor potentielt udgøre urimelig handelspraksis. De nationale myndigheder vil nu kontakte de berørte virksomheder for at påpege de konstaterede problemer og sikre, at disse afhjælpes.


Den danske forbrugerombudsmand har allerede haft særligt fokus på området i 2020 og har også udtalt, at emnet fortsat vil være i fokus i 2021.


"Grønne påstande" skal kunne dokumenteres

Bruger din virksomhed "grønne" påstande i markedsføringen, er det derfor meget vigtigt at være opmærksom på, at der stilles særlige krav til brugen af sådanne miljømæssige og etiske påstande, herunder at påstandene skal kunne dokumenteres og i øvrigt fremstå afbalanceret. Er det ikke tilfældet, kan markedsføringen være vildledende og dermed en overtrædelse af markedsføringsloven, som kan strafsanktioneres.


Læs mere om screeningen.

Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Kromann Reumert logo
København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
mail@kromannreumert.com
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Markedsføringssamtykke - det skal du være opmærksom på
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ny kvikguide om "grøn" markedsføring sendt i høring
Ny kvikguide om "grøn" markedsføring sendt i høring
09/06/2021
E-handel og markedsføring
DAC7: Digitale platformes indberetningspligt
DAC7: Digitale platformes indberetningspligt
21/05/2021
Skatte- og afgiftsret, E-handel og markedsføring
Indehaver af virksomhed anmeldt for skjult reklame på Facebook
Indehaver af virksomhed anmeldt for skjult reklame på Facebook
12/05/2021
E-handel og markedsføring
Forbruger­ombudsmanden reagerer på urimelige vilkår for dataindsamling
Forbruger­ombudsmanden reagerer på urimelige vilkår for dataindsamling
04/05/2021
Persondata, E-handel og markedsføring
Virksomhedsejer politianmeldt for skjult reklame på Facebook
Virksomhedsejer politianmeldt for skjult reklame på Facebook
13/04/2021
E-handel og markedsføring
Datatilsynet i Bayern griber ind mod brugen af Mailchimp
Datatilsynet i Bayern griber ind mod brugen af Mailchimp
30/03/2021
Persondata, E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted