Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

EU-Kommissionen har foretaget screening af websites med fokus på ''green washing''

Kromann Reumert
08/02/2021
EU-Kommissionen har foretaget screening af websites med fokus på ''green washing''
Kromann Reumert logo
EU-Kommissionen og de nationale forbrugermyndigheder har offentliggjort resultaterne af den årlige screening af websites, som har til formål at identificere eventuelle overtrædelser af EU's forbrugerlovning på onlinemarkeder. Fokusområdet i år var ''green washing'', og resultatet har vist sig ikke at være alt for positivt.

''Green washing'' dækker over en markedsføringsform, hvor en virksomhed fremstilles mere miljøvenlig og bæredygtig, end den rent faktisk er eller er i stand til at dokumentere. Screeningen omfattede grønne onlineanprisninger fra forskellige erhvervssektorer, herunder beklædningsgenstande, kosmetik og husholdningsudstyr. 


Manglende dokumentation

En nærmere undersøgelse af 344 tvivlsomme anprisninger viste, at den erhvervsdrivende i mere end halvdelen af tilfældene ikke tilvejebragte tilstrækkelige oplysninger til, at forbrugeren kunne vurdere anprisningens korrekthed. 37 % af anprisningerne indeholdt vage udtryk såsom ''bevidst'', ''miljøvenlig'' eller ''bæredygtig'' med det formål at give forbrugerne det ubegrundede indtryk, at produktet ikke havde nogen negativ indvirkning på miljøet. I 59 % af tilfældene havde den erhvervsdrivende ikke fremlagt lettilgængelig dokumentation til støtte for de anvendte anprisninger.

De samlede vurderinger viste, at myndighederne i 42 % af tilfældene havde grund til at tro, at anprisningerne kunne være vildledende og derfor potentielt udgøre urimelig handelspraksis. De nationale myndigheder vil nu kontakte de berørte virksomheder for at påpege de konstaterede problemer og sikre, at disse afhjælpes.


Den danske forbrugerombudsmand har allerede haft særligt fokus på området i 2020 og har også udtalt, at emnet fortsat vil være i fokus i 2021.


"Grønne påstande" skal kunne dokumenteres

Bruger din virksomhed "grønne" påstande i markedsføringen, er det derfor meget vigtigt at være opmærksom på, at der stilles særlige krav til brugen af sådanne miljømæssige og etiske påstande, herunder at påstandene skal kunne dokumenteres og i øvrigt fremstå afbalanceret. Er det ikke tilfældet, kan markedsføringen være vildledende og dermed en overtrædelse af markedsføringsloven, som kan strafsanktioneres.


Læs mere om screeningen.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Risiko for markant højere bøder for ulovlig reklame for medicinsk udstyr
Risiko for markant højere bøder for ulovlig reklame for medicinsk udstyr
26/01/2024
E-handel og markedsføring
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
22/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvordan skal man beskattes som influencer?
Hvordan skal man beskattes som influencer?
20/02/2024
Skatte- og afgiftsret, E-handel og markedsføring
Hvad skal du som influencer være opmærksom på ved samarbejdsaftaler?
Hvad skal du som influencer være opmærksom på ved samarbejdsaftaler?
19/02/2024
E-handel og markedsføring
Forbrugerombudsmandens rolle
Forbrugerombudsmandens rolle
27/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
28/02/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted