EU-Retten tager for første gang stilling til balancen mellem offentliggørelsen af sammenhængende og meningsfulde afgørelser og hensynet til beskyttelsen af forretningshemmeligheder i bødefritagelsessager.
Sag T-341/12 og T-345/12 Hydrogen Pe-roxide Cartel Rettens dom af 28 januar 2015
Spørgsmålet der verserede for Retten var, i hvilket omfang Europa-Kommissionen er beføjet til at give afslag på en begæring om fortrolig behandling. Som et naturligt led i bødefritagelsesordningen afgiver virksomheder en række forretningsfølsomme oplysninger til Kommissionen.
Evonik Degussa havde deltaget i et kartel, men havde fået bødefritagelse ved at samarbejde med Kommissionen. Kommissionen havde efter sin afgørelse i 2007 offentliggjort en ikke-fortrolig udgave på sin hjemmeside.
OFFENTLIGGØRELSE AF FORRETNINGSHEMMELIGHEDER
I slutningen af 2011 oplyste Kommissionen sagsøgerne, at man ville offentliggøre en ny udgave af afgørelsen, som indeholdt flere informationer. Evonik Degussa og Akzo Nobel modsatte sig den nye udgave med henvisning til, at den indeholdt forretningshemmeligheder. Efter deres mening ville den planlagte offentliggørelse tilsidesætte deres berettigede forventninger og retssikkerhedsprincippet.
Retten udtalte, at oplysninger kun kan undtages en offentliggørelse, hvis de er omfattet af tavshedspligten. Det betyder for det første, at oplysninger kun må være tilgængelige for en begrænset personkreds. For det andet skal offentliggørelsen kunne alvorligt skade videregiveren. Afslutningsvist skal de interesser, der ville kunne skades ved en offentliggørelse, være legitime.
EU-RETTEN: EU-KOMMISSIONEN BESLUTTER HVILKE OPLYSNINGER, DER KAN OFFENTLIGGØRES
I vurderingen af den tredje betingelse skal virksomhedens interesse afvejes over for almenhedens, som f.eks. gennemsigtighedsprincippet. Efter at have foretaget en afvejning afviste Retten at Kommissionen havde brudt sin tavshedspligt.
Sag T-341/12 og T-345/12 er det sidste skud på stammen inden for en domspraksis om offentliggørelse af oplysninger i kartelsager. Sagerne fastslår Kommissionens eksklusive kompetence til at beslutte hvilke oplysninger, der skal offentliggøres, og giver Kommissionen en bred skønsmargen.
Læs EU-Rettens dom
her.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →