Coty, der er producent af luksuspræget kosmetik og parfume, sælger sine produkter gennem selvstændige forhandlere i et selektivt distributionssystem. Et selektivt salgssystem er et system, hvor producenten udvælger sine forhandlere efter nogle bestemte kriterier.
Efter EU konkurrenceretten gælder der visse kriterier for, hvornår et selektivt distributionssystem ikke vil være konkurrencebegrænsende. For det første skal udvælgelsen af forhandlerne ske på grundlag af objektive, kvalitative kriterier, der er fastsat ens for alle. Dernæst skal de omhandlede produkters egenskaber gøre det nødvendigt at anvende et selektivt distributionssystem, eksempelvis for at produkterne bevarer en vis kvalitet, og endeligt skal kriterierne for udvælgelsen af forhandlerne være proportionale. EU-Domstolen har dertil i Pierre Fabre dommen fra 2011 udtalt, at kriterierne ikke må føre til, at forhandlere afskæres fra at sælge produkterne via internettet.
Typisk anvender netop luksusprægede mærker sådanne systemer, da de gerne vil sikre en vis kvalitet i forhold til forhandleren. I Cotys distributionsaftaler fremgik det, at forhandlere var afskåret fra at videresælge produkterne gennem online markedspladser som for eksempel eBay. En tysk forhandler besluttede alligevel at anvende en online markedsplatform, hvilket igangsatte en retssag i Tyskland om vilkårets forenelighed med konkurrenceretten. Den tyske sag endte således med at blive forelagt EU-domstolen med henblik på, at EU-domstolen besvarede en række præjudicielle spørgsmål om vilkårets forenelighed med konkurrenceretten, herunder navnlig om vilkåret begrænsede konkurrencen, fordi det førte til, at forhandlerne var afskåret fra at forhandle produkter på tredjemandsplatforme.
I Coty-dommen har EU-Domstolen præciseret, at om end produkterne skal kunne sælges online, så er producenterne ikke afskåret fra at forbyde autoriserede forhandlere at sælge produkter på online markedspladser, når formålet med forbuddet er at beskytte produkternes luksusimage. EU-Domstolens afgørelse er et kærkomment skridt for producenter af luksusprodukter. Disse har nu fået lidt af magten over deres produkter tilbage og således fået mulighed for at sikre, at deres produkter ikke flyder til tredjepartsplatforme.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →