Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

EU-domstolen: Danske cabotageregler ikke i strid med EU-retten

NJORD Law Firm
16/04/2018
EU-domstolen: Danske cabotageregler ikke i strid med EU-retten

Siden Kommissionen rejste en sag mod Danmark i oktober 2013, har der været uklarhed omkring, hvorvidt den danske cabotagevejledning var i strid med EU-retten. Med gårsdagens længe ventede afgørelse fra EU-Domstolen er det nu slået fast, at Danmark ikke overskred sine kompetencer over for EU ved at stille betingelse om, at en cabotagekørsel i Danmark kun må bestå af enten flere læssesteder eller af flere lossesteder. Dommen følger dermed Generaladvokatens anbefaling fra november 2017.



Reglerne om cabotagekørsel er fastsat i cabotage-forordningen (1072/2009). EU-Domstolen bemærkede, at cabotage-forordningens definition af cabotagekørsel ikke forholder sig direkte til, hvor mange læsse- og lossesteder en enkelt cabotagekørsel kan bestå af. På grund af denne uklarhed konstaterede Domstolen, at det står frit for medlemsstaterne at foretage egne præciseringer heraf, så længe det sker i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.

Som følge af de uklare EU-retlige regler, kan der således være stor forskel på retstilstanden for vognmænd og chauffører, som foretager vejtransport i udlandet, alt afhængigt af, i hvilket land transporten er udført.

På nuværende tidspunkt gælder det både i Danmark og Finland, at der vil være tale om flere cabotagekørsler, hvis der både er flere læssesteder og flere lossesteder. Omvendt er det i for eksempel Sverige og Holland bestemt, at en cabotagekørsel gerne må indeholde både flere læsse- og lossesteder. Endelig ses der en helt tredje fortolkning af cabotage-forordningen i Belgien, Tyskland og Polen, hvor der tillades både flere læsse- og lossesteder, så længe at cabotagekørslen er baseret på én enkelt fragtaftale. I betragtning af cabotage-forordningens formål om at sikre, at der gælder et sammenhængende regelsæt for international godskørsel i hele EU, har den nuværende situation næppe været tilsigtet, da man lavede reglerne.






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
NJORD Law Firm logo
København
Pilestræde 58
1112 København K
33 12 45 22
33 93 60 23
copenhagen@njordlaw.com
Aarhus
Åboulevarden 17
8000 Aarhus C
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Automatisk ombookingsystem anerkendt som rimelig forholdsregel
Automatisk ombookingsystem anerkendt som rimelig forholdsregel
18/01/2024
Transportret
Udsigt til seks timers forsinkelse – ingen kompensation
Udsigt til seks timers forsinkelse – ingen kompensation
21/03/2024
Transportret, EU-ret
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
02/04/2024
Compliance, Energi og forsyning, Transportret
Refusion via rejsebureau
Refusion via rejsebureau
11/04/2024
Øvrige, Transportret
Supplysejlads er omfattet af tonnageskatteloven
Supplysejlads er omfattet af tonnageskatteloven
19/04/2024
Transportret, Skatte- og afgiftsret
Bevisbyrden for betaling
Bevisbyrden for betaling
06/05/2024
Transportret, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted