Lukkede havne og risiko for mandskabets sikkerhed. Det er nogle af konsekvenserne af det nuværende ebola-udbrud, som shipping-branchen ruster sig til.
For seks måneder siden begyndte det nuværende ebola-udbrud i Guinea i Vestafrika. Ifølge de seneste tal fra Verdenssundhedsorganisationen WHO er flere end 4.000 mennesker nu døde af sygdommen. Det er især de Vestafrikanske lande Guinea, Liberia og Sierra Leone, der er hårdest ramt af epidemien. I alt har der været 8.399 tilfælde af ebola-smitte, der nu også tæller smittede i Spanien og USA.
Dermed er udbruddet det værste i historien og en situation, som i stigende grad følges af rederierne. Flere flyselskaber, herunder British Airways og Air France, har aflyst deres afgange til Vestafrika, og samme overvejelser har flere danske rederier gjort sig.
Arbejdsgruppe skal vejlede rederier
Fælles for de danske rederier er dog, at man håndterer smitten med stor agtpågivenhed, samtidig med at man fastholder sejladsen.
Sammen med en række rederier har Rederiforeningen oprettet en arbejdsgruppe, der jævnligt skal vejlede og oplyse rederierne om, hvordan smitten undgås, og hvordan sygdommen udvikler sig.
Med de fornødne forholdsregler vil man forsøge at fortsætte samhandlen med de berørte områder, sørge for forsyningstilførslen, og samtidig undgå at udbruddet rammer det store eksporterhverv, som shipping er herhjemme.
Ansvar for mandskabets sikkerhed
I tidscertepartier skal rederiet følge befragterens ordrer, med mindre dette kan medføre fare for skibet. Generelt er en havn juridisk set sikker, hvis et skib kan sejle ind, bruge havnen og sejle ud igen uden at blive udsat for fare, som ikke kan undgås ved god navigering og godt sømandskab.
Traditionelt set har der således ved udviklingen af retspraksis været fokus på skibets og ikke mandskabets sikkerhed. Det kan dog ikke udelukkes, at ebola-fare for mandskabet i sig selv ville kunne være tilstrækkeligt til at anse havnen for juridisk usikker. Og under alle omstændigheder har rederier ansvar for mandskabets sikkerhed.
Risiko for smitte og blinde passagerer
Indtil videre er samtlige havne i Vestafrika stadig åbne. Men da det meste cargo ud af netop Vestafrika består af stykgods, er der den ekstra udfordring, at der i stor stil anvendes lokale stevedorer, som i forbindelse med last- og losning kommer ombord på skibene.
Er en stevedore smittebærer, kan der i værste fald ske overførsel af smitten til mandskabet. Skibet risikerer dermed at blive sat i karantæne – med de forsinkelser og offhire dette kan medføre.
Med mindre det i henhold til certepartiet er muligt at afvise anløb i de berørte havne, vil det derfor være altafgørende, at skibets mandskab stringent overholder ISPS-koden og ligeledes gør alt, hvad der er muligt for at undgå blinde passager.
Rapportering om blinde passagerer fra Vestafrika under det nuværende ebola-udbrud har således allerede medført karantæne for flere skibe, og enkelte lande er begyndt helt at afvise skibe, der for nylig har anløbet havne i de berørte områder.
Fremtidige certepartier og fixtures
Det er umuligt på nuværende tidspunkt at sige noget om den fremtidige udvikling af ebola-udbruddet. WHO erklærede den 8. august 2014 udbruddet for en Public Health Emergency of International Concern (PHEIC), og der er ikke noget, der tyder på, at udbruddet kommer under kontrol inden for den nærmeste fremtid.
Rederier overvejer derfor nu i stigende grad, om de i fremtidige certepartier og fixtures bør insistere på at indsætte en trading limit (ret til at afvise havne) i de berørte lande, og om det er muligt at forhandle sig til en sådan i de eksisterende.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →