Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Digitaliseringsstyrelsen lancerer ny standard it-driftsaftale

Bech Bruun
31/08/2020
Digitaliseringsstyrelsen lancerer ny standard it-driftsaftale
Bech Bruun logo
Digitaliseringsstyrelsen har den 25. august offentliggjort den nye standardkontrakt kaldet K04 til brug for oursourcing og it-drift.

Anvendelsesområdet for kontrakten vil primært være statens – eller andre offentlige myndigheders – outsourcing og indkøb af it-driftsydelser, men aftalen må forventes også at blive anvendt af virksomheder i et vist omfang.


K04-kontrakten er meget omfattende med mange bilag og underbilag og vil som følge heraf kun egne sig til større traditionelle outsourcinger inden for it-drift, ligesom den som andre større kontrakter vil kræve tilpasning.


Som noget helt nyt er der i forbindelse med K04 udarbejdet en vejledning om cost drivere i it-driftsaftaler, herunder med fokus på:

  • Standardydelser vs. specialydelser
  • Cloud-ydelser og cloud management
  • Sikkerhedsydelser: standard, tilkøb og special
  • SLA’er: Tilgængelighed og omkostninger
  • Transition og transformation
  • Aftalevilkår (prismodel, benchmarking, kapacitet, bod mv.)
  • Standardydelser i driftsaftaler (serverdrift, storage, mainframedrift, applikationsdrift mv.)


K04-kontrakten er tænkt til at supplere følgende eksisterende K0 standardkontrakter for offentlige it-projekter:


  • K01 (Kan anvendes til mindre projekter baseret på standardkomponenter, men anvendes i dag stort set ikke længere)
  • K02 (Har i mange år været anvendt til større projekter med udvikling og delleverancer, men mangler en opdatering og modernisering)
  • K03 (Er en nyere udviklingskontrakt med en vis grad af agilitet, som ikke har fået den forventede udbredelse).

K04-kontrakten har været sendt i høring til interesseorganisationer og branchen, og det har været Digitaliseringsstyrelsens hensigt at skabe en velafbalanceret kontrakt, der kan fungere som en standardkontrakt anerkendt af it-branchen, ligesom særligt K01 og K02-kontrakterne har været det. Dette er dog ikke tilfældet, da den er udarbejdet af ”købersiden”, og det derfor nok er usikkert, om standardkontrakten reelt vil blive en lige så udpræget standardaftale i det danske marked, som K01 og K02 har været.


Det vil kræve stor indsigt i it-kontrakter og driftsforhold samt baggrundsviden fra lignende projekter at anvende kontrakten, der naturligvis skal tilpasses, og modificering af kontrakten skal gennemtænkes nøje. Omfanget af K04-kontrakten kan naturligvis nedskaleres, men spørgsmålet er, hvorvidt den så er det bedste udgangspunkt.


Som alternativ til K04 findes en mindre omfattende driftsaftale (D17) udarbejdet i samarbejde mellem leverandørsiden (IT Brancheforeningen) og kundesiden (Dansk IT) med ekstern assistance. D17 anvendes i vidt omfang i dag som udgangspunkt for mange mindre og mellemstore driftsprojekter. Der er dog ikke udarbejdet standardbilag til D17, og her vil der ligge et væsentligt arbejde, selvom mange leverandører i dag har udarbejdet deres egne standardbilag.


Du kan få adgang til K04 med bilag og vejledning om cost drivere hos Digitaliseringsstyrelsen her og til D17 her.


Bech-Bruuns kommentar

K04-kontrakten vil som angivet være egnet til større traditionelle outsourcinger inden for it-drift, men vil kræve omfattende tilpasning til det konkrete it-driftsprojekt.


Selvom den er omfattende, indeholder K04-kontrakten ikke en nærmere regulering af følgende, som man ser i mange moderne outsourcing-aftaler om infrastruktur, drift mv:

  • Den juridiske betydning af udbudsmateriale og af leverandørens due diligence og verifikation
  • Agile processer, design authority, DevOps og forskellige nye udviklings- og leverancemodeller
  • Public og private cloud og afledte virkninger på lokation, juridisk ansvar og standard cloud-betingelser
  • Kundens overordnede formål og forretningsmæssige behov
  • Leverandørens initiativ- og rådgivningspligt samt løbende forbedringer (continuous improvement)
  • Afprøvning, test og regulering af fall-back i afklarings-, transitions- og transformationsfasen (udtrædelsesadgang er dog reguleret)
  • Alternative beføjelser frem for traditionelle beføjelser som ophævelse og bod, herunder fx root cause analyser, eskalering og review af fagkyndig tredjemand.

K04 forholder sig ikke til det vanskelige spørgsmål om eventuel ansvarsbegrænsning i relationstab vedrørende persondata og ved krav fra tredjemand for overtrædelse af persondatalovgivningen.


Bech-Bruun har i lighed med mange andre advokatfirmaer og leverandører egne udviklede paradigmer til driftkontrakter herunder en forbedret og modificeret K04, der tager højde for ovenstående forhold, der ikke er med i K04.


Vil du vide mere om K04 (eller de øvrige K-kontrakter) kan du kontakte Bech-Bruuns team for IT & Digitalisering, som har omfattende erfaring og ekspertise i alle former for drifts- og outsourcingsaftaler.


Overvejer I et kommende driftsudbud som offentlig myndighed, kan vi også assistere på dette område med vores team for Offentlig udbud.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Erhvervslejekontrakter - Her er de typiske fejl du skal være opmærksom på
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Erhvervslejekontrakter - Her er de typiske fejl du skal være opmærksom på
Hvad skal du være opmærksom på ved erhvervslejekontrakter. Det kommer advokat, Kristina Meier Risbjerg, ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
EUs nye AI-forordning (AI Act) vedtages snart
EUs nye AI-forordning (AI Act) vedtages snart
26/04/2024
EU-ret, IT- og telekommunikation, Øvrige
Opdatering på EU-Kommissionens forslag om maksimal betalingsfrist
Opdatering på EU-Kommissionens forslag om maksimal betalingsfrist
15/05/2024
EU-ret, Insolvens og rekonstruktion, Kontraktret
Når klagen ikke er helt på plads
Når klagen ikke er helt på plads
21/05/2024
Udbud, IT- og telekommunikation
AI-forordningen endelig vedtaget i EU
AI-forordningen endelig vedtaget i EU
28/05/2024
EU-ret, Immaterialret, Persondata, IT- og telekommunikation
Verisure og G4S har uretmæssigt opkrævet gebyrer og hævet priserne
Verisure og G4S har uretmæssigt opkrævet gebyrer og hævet priserne
28/06/2024
E-handel og markedsføring, Kontraktret
Hvad betyder den ”risikobaserede tilgang” i AI-forordningen i virkelighedens verden?
Hvad betyder den ”risikobaserede tilgang” i AI-forordningen i virkelighedens verden?
11/07/2024
EU-ret, IT- og telekommunikation, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted