Konkurrence- & Forbrugerstyrelsen
26/05/2015
Ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen: Mange kviklån bliver ikke tilbagebetalt til tiden, og en stor del bliver sendt til inkasso.
Efterspørgslen på de såkaldte kviklån er steget markant over de seneste år. Tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen oplyser at der blev oprettet ca. 20.000 kviklån i år 2010, mens der i år 2014 blev oprettet hele 160.000. Det samlede udlån i 2010 var på ca. 37 mio. DKK, hvorimod beløbet var steget til ca. 430 mio. DKK i år 2014.
Kvik-lånet er en hurtig vej til penge for forbrugerne, men har ofte store problemer til følge for selvsamme forbrugere. Årsagen er bl.a. at mange forbrugere ikke er i stand til at tilbagebetale lånet fordi løbetiden på lånet er meget kort. Konsekvensen er bl.a. at en række forbrugere skal betale store rentebeløb, hvilket ofte fører til at forbrugerne sendes til inkasso. Af samme årsag anbefaler Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu at der indføres en 48 timers betænkningsperiode fra forbrugeren ansøger om lånet til det bliver udbetalt.
Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Agnete Gersing, udtaler i den sammenhæng:
”Kviklån er i vækst, men mange forbrugere har det svært på markedet. Løbetiden på lånene er meget kort, og mange lån bliver misligholdt. Det resulterer i, at lånene ofte bliver meget dyrere end ventet til stor skade for den enkelte forbruger.”
”Mange forbrugere tager et mindre forbrugslån, uden at de først har overvejet deres behov, eller om der findes billigere alternativer. Vi anbefaler, at der indføres en 48 timers betænkningsperiode, hvor forbrugerne ikke kan acceptere lånetilbuddet. Det vil forhåbentlig mindske antallet af misligholdte lån.”
Læs mere på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside
her
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →