Transportministeren mener, at reglerne er rimelige, og han er klar til en eventuel sag ved EU-domstolen.
EU-Kommissionen har sendt en åbningsskrivelse til Danmark for brud på EU's regler om cabotagekørsel. Cabotagekørsel betegner chaufførers kørsel med gods i andre EU-lande end deres ansættelsesland, og en åbningsskrivelse er første skridt i et muligt sagsanlæg.
Kommissionens kritik
EU-Kommissionen kritiserer de danske regler på tre punkter:
- Kommissionen mener, at det danske bødeniveau er urimeligt højt. Ifølge de danske regler kan grove overtrædelser af cabotagereglerne koste op til 35.000 kroner i bøde.
- Kommissionen kritiserer den danske definition af cabotagekørsel, som ikke gør det muligt at have både flere læsse- og lossesteder på én cabotagetur. Regeringen mener, at reglerne på området bliver umulige at håndhæve, hvis man åbner op for dette.
- Endelig kritiserer EU-Kommissionen, at man ved dansk kontrol kræver dokumentation for internationale ture af de udenlandske chauffører. Kommissionen mener, at det er en urimeligt stor byrde for virksomhederne, selvom chaufførerne har mulighed for at skaffe dokumenterne eksempelvis elektronisk, mens politiet udfører kontrollen.
Reglerne er vigtige
Regeringen har afvist at rette sig efter kritikken, og transportminister Magnus Heunicke (A) er parat til at tage en sag ved EU-domstolen.
Magnus Heunicke argumenterer for, at reglerne er vigtige og berettigede. Han henviser til, at reglerne på området er afgørende for at undgå eksempelvis social dumping, hvor reglerne misbruges til at sende lavtlønnede chauffører fra andre EU-lande ind over Danmarks grænser med tomme lastbiler.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →