Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

COVID-19 – Ny bekendtgørelse ændrer fristen for afholdelse af den ordinære generalforsamling og indsendelse af årsrapporten

TVC Advokatfirma
25/03/2020
COVID-19 – Ny bekendtgørelse ændrer fristen for afholdelse af den ordinære generalforsamling og indsendelse af årsrapporten
I forlængelse af regeringens påbud om at begrænse forsamlinger til 10 personer, følger en ny bekendtgørelse af den 17. marts 2020, der søger at løse udfordringen med afholdelse af den ordinære generalforsamling inden udgangen af maj.


Bekendtgørelsen ændrer de lovpligtige frister for gennemførelsen af den årlige ordinære generalforsamling samt godkendelsen af den ordinære årsrapport.


Det betyder bekendtgørelsen for selskaber og foreninger


I henhold til bekendtgørelsen vil det nu være rettidigt for selskaber og foreninger, at godkende samt indsende årsrapporten til Erhvervsstyrelsen senest otte uger efter, at regeringens forsamlingsforbud ophører – vi kender dog ikke denne dato, da denne afventer udviklingen i COVID-19.

Denne nye frist gælder, når selskaberne opfylder følgende krav:

  • At selskabet ikke allerede har afholdt generalforsamling eller anden forsamling, hvor årsrapporten blev godkendt.

  • At selskabet har flere ejere, end der lovligt må deltage i forsamlinger som følge af forbud (på nuværende tidspunkt højst 10 personer/kapitalejere).

  • At selskabet, på baggrund af manglende bestemmelser i vedtægterne om afholdelse af elektroniske møder uden adgang til fysisk fremmøde, ikke kan gennemføre en fuldstændig elektronisk generalforsamling.


Såfremt selskabets vedtægter fastsætter en anden frist end bekendtgørelsen, kan selskabet tillige i denne 8-ugers periode afholde generalforsamlingen, så længe kravene ovenfor er opfyldt. Opfyldelse af ovenstående krav, og dermed muligheden for en potentiel forlængelse af fristen, kræver ikke en særskilt tilladelse for det enkelte selskab, men selskabets opfyldelse af betingelserne skal kunne dokumenteres over for Erhvervsstyrelsen efter konkret anmodning fra Erhvervsstyrelsen.

Bekendtgørelsen fastsætter, at selskaber skal have afholdt generalforsamling og dermed have forelagt og godkendt årsrapporten, så denne er modtaget hos Erhvervsstyrelsen inden udløbet af 8-ugers fristen. Selskaberne skal, efter godkendelse af årsrapporten, indsende denne til Erhvervsstyrelsen uden ugrundet ophold.


Udenlandske virksomheders filialer


Ovenstående nye regler gælder med de nødvendige tilpasninger også for udenlandske selskabers filialer i Danmark, der som følge af årsregnskabslovens § 143, stk. 1 skal indsende det udenlandske selskabs årsrapport til Erhvervsstyrelsen, såfremt fristen i det pågældende land endnu ikke er overskredet. Denne frist kan dog, ligesom den danske frist, være ændret som følge af COVID-19, hvorfor TVC Advokatfirma anbefaler, at udenlandske filialer holder sig løbende opdateret på den politiske udvikling i hjemlandet for moderselskabet.

Du kan læse hele bekendtgørelsen her.

Du kan læse TVC Advokatfirmas tidligere artikel om problemstillingen her.

Har du spørgsmål til gældende ret på området, kan du kontakte en af TVC Advokatfirmas specialiserede og erfarne advokater, der sidder klar ved telefonerne til en uforpligtende drøftelse af din konkrete case.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
TVC Advokatfirma logo
Aarhus
Søren Frichs Vej 42A
8230 Åbyhøj
70 11 08 01
tvc@tvc.dk
København
Nimbusparken 24, 2
2000 Frederiksberg
Roskilde
Københavnsvej 69, 1
4000 Roskilde
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Hvorfor er det så vigtigt at have en ejeraftale mellem ejerne af små og mellemstore virksomheder? Fordi fordi Selskabsloven ikke tager stilling til mange af de helt væsentlige forhold, som typisk opstår mellem ejerne. Bliv klogere i denne episode og få gode input til hvordan du kommer i gang samt hvad en ejeraftalen skal indeholde.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ny regulering af demokratiske virksomheder
Ny regulering af demokratiske virksomheder
03/07/2024
Selskabsret, Øvrige
Bæredygtighedsrapportering – husk dialogen med medarbejderne!
Bæredygtighedsrapportering – husk dialogen med medarbejderne!
03/07/2024
Selskabsret
Ny vejledning om bæredygtighedsrapportering (CSRD) for koncerner
Ny vejledning om bæredygtighedsrapportering (CSRD) for koncerner
20/08/2024
Selskabsret, Compliance, Øvrige, EU-ret
Valg af selskabsform - En juridisk vejledning for iværksættere
Valg af selskabsform - En juridisk vejledning for iværksættere
23/09/2024
Selskabsret
Justerede anbefalinger for god fondsledelse sendt i høring
Justerede anbefalinger for god fondsledelse sendt i høring
25/09/2024
Selskabsret
Koncernstruktur - en juridisk vejledning for iværksættere
Koncernstruktur - en juridisk vejledning for iværksættere
01/10/2024
Selskabsret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted