Hvordan skal virksomheder skal forholde sig i forbindelse med Coronavirus? Hortens ansættelsesretslige eksperter har samlet en række gode råd.
Som konsekvens af den seneste udvikling vedrørende Coronavirus, som den 27. februar 2020 blev konstateret i Danmark, har vi fået en række henvendelser fra virksomheder.
Vi har derfor samlet en række gode råd til, hvordan virksomheder skal forholde sig i forbindelse med situationen med Coronavirus.
Hvilke tiltag bør virksomheder tage nu?
Ifølge Sundhedsstyrelsens seneste opdatering af 29. februar 2020 er risikoen for større smittespredning i Danmark fortsat lav, og der er således ingen grund til panik. Dette er vigtigt at understrege – også over for medarbejderne.
Horten anbefaler, at man som arbejdsgiver holder sig opdateret om situationen, og hvis man vurderer det nødvendigt – løbende holder sine medarbejdere orienteret gennem arbejdspladsens interne kommunikationskanaler (intranet, orienteringsmails etc.). Det kunne være følgende:
- Sikre, at medarbejderne ved, hvor de kan finde informationer og holde sig opdateret på situationen, fx via Sundhedsstyrelsens hjemmeside.
- Sikre, at medarbejderne er klar over, hvilke symptomer de skal være opmærksomme på
- Sikre, at medarbejderne ved, hvordan de skal forholde sig ved mistanke om smitte
- Informere medarbejderne om, hvilke forholdsregler de bør tage for at forebygge smitte og tage vare på sig selv
- Informere medarbejderne om eventuelle beslutninger og tiltag for at håndtere situationen, såfremt I måtte vælge at implementere sådanne
- Hvis det på et tidspunkt bliver nødvendigt at hjemsende medarbejdere, anbefaler vi, at det forudgående drøftes med samarbejdsudvalget eller høringsudvalget (hvis der er etableret sådanne udvalg), hvordan situationen håndteres.
Sundhedsstyrelsens vejledning med information til virksomheder og arbejdspladser om forholdsregler kan med stor fordel benyttes, og i forhold til medarbejdere med rejseaktivitet bør man holde sig opdateret på
Udenrigsministeriets rejsevejledning.
Sundhedsstyrelsen anbefaler på nuværende tidspunkt ikke, at virksomheden selv sætter medarbejdere i karantæne.
Hvad hvis en medarbejder bliver smittet med Coronavirus?
Det anbefales, at sundhedsmyndighedernes løbende anbefalinger følges.
Risikoen for smittespredning i Danmark er lav, og Sundhedsstyrelsens seneste meddelelse af 29. februar 2020 er, at man ikke som udgangspunkt bør mistænke, at en medarbejder med feber, hoste eller vejrtrækningsproblemer er smittet med Coronavirus. Dette skal alene mistænkes, hvis medarbejderen har alle symptomer og har haft rejseaktivitet til områder med udbredt smittespredning, eller hvis medarbejderen har haft tæt kontakt til en person med påvist eller mistænkt Coronavirus.
Hvis en medarbejder er syg og diagnosticeres med Coronavirus, iværksættes smitte- og kontaktopsporing ved Styrelsen for Patientsikkerhed, og arbejdspladsen vil i så fald blive orienteret.
Medarbejderens rettigheder i forbindelse med fravær som følge af smitte med Coronavirus vil følge de almindelige regler for sygefravær, som gælder for ansættelsesforholdet.
En medarbejder kan som udgangspunkt ikke nægte at komme på arbejde af frygt for smitte. Er der en reel og konkret risiko for at blive smittet på arbejdet, således at medarbejderens sundhed er truet, vil medarbejderen efter omstændighederne kunne nægte at komme på arbejde, men det er medarbejderens risiko, hvorvidt der er en konkret og nærliggende fare for helbredet. Hvis dette ikke er tilfældet, vil medarbejderen ikke kunne modtage løn, og arbejdsgiveren kan efter nærmere vurdering opsige ansættelsesforholdet.
Andre medarbejdere, der hjemsendes som følge af karantæne eller andre præventive tiltag, bør som udgangspunkt tilbydes hjemmearbejde, hvis det er muligt. Det er som udgangspunkt omfattet af arbejdsgivers ledelsesret at bestemme, om en medarbejder må være på arbejdspladsen. Arbejdsgiveren kan dermed bestemme, at en medarbejder ikke skal møde på arbejde i en begrænset periode, efter at medarbejderen er hjemkommet fra et land med smitte. Medarbejderen har i så fald som udgangspunkt fortsat ret til sin sædvanlige løn.
Det anbefales i en sådan situation, at arbejdsgiveren går i dialog med medarbejderne om, hvordan man kan tilrettelægge arbejdet. Dette gælder både i forhold til de hjemsendte medarbejdere og tilbageværende medarbejdere på arbejdspladsen.
Oplever I medarbejdermæssige udfordringer, så kontakt Horten
Virksomheder eller offentlige myndigheder, der oplever medarbejdermæssige udfordringer eller ønsker sparring om andre ansættelsesretlige forhold, kan altid rette henvendelse til Hortens ansættelsesretlige eksperter.
Følg myndighedernes anbefalinger
Horten følger naturligvis situationen tæt. Situationen kan ændre sig med kort varsel og dermed også ovenstående rådgivning. Det er vigtigt at understrege, at arbejdsgivere bør følge myndighedernes til enhver tid gældende retningslinjer og anbefalinger.