Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Bliv forfatter Bliv kursusudbyder Bliv verificeret specialist Bliv jobannoncør
Artikel

Cabotage og kombineret transport – vær opmærksom!

NJORD Lawfirm
20/06/2018
Cabotage og kombineret transport – vær opmærksom!
NJORD Lawfirm logo

Retstilstanden for kombineret godstransport har i lang tid været mere eller mindre uklar. Nu har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen dog udstedt en ny bekendtgørelse, som implementerer reglerne i det såkaldte ´kombi-direktiv´ (EU-direktiv 91/106). Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2018. Udover at implementere direktivet, har man i bekendtgørelsen også lavet nogle ´nye´ regler, som skal skabe større klarhed over i hvilket omfang og hvordan, der må udføres kombineret transport til og fra Danmark.



Hvis en vognmand fra et andet EU-land udfører vejtransport i Danmark som led i en kombineret transport i medfør af reglerne i bekendtgørelsen, vil denne vejtransport være undtaget fra begrænsningerne i cabotagereglerne. Det er derfor helt afgørende i forhold til udenlandske vognmænds adgang til at køre godskørsel i Danmark, hvordan bekendtgørelsen definerer en kombineret transport. Begrundelsen for at have særlige regler for kombineret transport er, at man på den måde kan påvirke branchen til at anvende andre – mere miljøvenlige - transportformer end vejtransport.

Bekendtgørelsen bestemmer i overensstemmelse med kombi-direktivet, at en kombineret transport overordnet skal foregå med en strækning på jernbane, indre vandveje eller ad søvejen på over 100 km i lige linje. Derudover må den indledende eller afsluttende strækning ad landevej ikke overstige 150 km.

Udover de overordnede rammer for kombineret transport, som er en gengivelse af reglerne i kombi-direktivet, har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen besluttet, at der godt kan være tale om en kombineret transport, selvom de varer som transporteres ikke har oprindelse eller endelig destination i et medlemsland. Selvom flere danske brancheorganisationer har været ude og kritisere denne regel, slår Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen dog i et høringsnotat af 24. maj 2018 fast, at bekendtgørelsens regler om kombineret transport kun gælder, hvis selve transportydelsen foregår mellem to medlemsstater. Så længe at en kombineret transport starter i én medlemsstat og slutter i en anden medlemsstat, er det således uden betydning, at de varer som transporteres, stammer fra et tredjeland eller, at en anden transportvirksomhed senere skal levere varerne til et tredjeland.

Den nye bekendtgørelse indeholder også en særlig regel om transport af tomme lasteenheder. Ifølge bekendtgørelsen kan såkaldt ´tomkørsel´ indgå i en kombineret transport, hvis den er omfattet af et transportdokument. Al anden tomkørsel, herunder kørsel med tomme lasteenheder inden læsning eller efter losning af varer, vil dog fortsat udgøre cabotagekørsel.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har endelig besluttet, at oplysningerne i transportdokumenter kan bekræftes ved stempling fra jernbane- eller havneadministrationerne som alternativ til et andet bevis.






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
NJORD Lawfirm logo
København
Pilestræde 58
1112 København K
33 12 45 22
33 93 60 23
copenhagen@njordlaw.com
Aarhus
Åboulevarden 17
8000 Aarhus C
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Jobbørs
Juridisk chefkonsulent med personaleledelse og faglig tyngde
Advokatfuldmægtig inden for insolvens
Advokatfuldmægtig, evt. med erfaring Venture capital, M&A, selskabs-, børs- og finansieringsret
Personalejuridisk konsulent/chefkonsulent
Annoncér dit stillingsopslag her
Artikler, der kunne være relevante for dig
Genarrest af skib var nødvendig og lovlig
Genarrest af skib var nødvendig og lovlig
06/10/2021
Søret, Transportret
Eksklusiv værnetingsaftale blev ikke tilsidesat i tvist om ansvar for bortkommet gods
Eksklusiv værnetingsaftale blev ikke tilsidesat i tvist om ansvar for bortkommet gods
20/09/2021
Transportret, Søret, Kontraktret, Internationale retsforhold, Retssager og voldgift
Hovedtransportør ikke erstatningsansvarlig for skader forvoldt af brand hos undertransportør
Hovedtransportør ikke erstatningsansvarlig for skader forvoldt af brand hos undertransportør
07/09/2021
Transportret, Forsikring og erstatning
Transportør var ikke ansvarlig for brand i onkels lagerbygning
Transportør var ikke ansvarlig for brand i onkels lagerbygning
06/09/2021
Transportret
Kun landevejstransportør var ansvarlig for optøet fisk
Kun landevejstransportør var ansvarlig for optøet fisk
03/09/2021
Transportret
Ny Sø- og Handelsretsdom af 28. juni 2021:  Forældelsesfristen på ét år for krav iht. NSAB 2015 gælder  også ved skade forvoldt ved grov uagtsomhed
Ny Sø- og Handelsretsdom af 28. juni 2021: Forældelsesfristen på ét år for krav iht. NSAB 2015 gælder også ved skade forvoldt ved grov uagtsomhed
24/08/2021
Transportret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted