Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Brug af ordet “gratis” i markedsføringen

Bird & Bird
12/04/2017
Brug af ordet “gratis” i markedsføringen
Må man egentlig bruge ordet "gratis" som led i markedsføringen, og hvor går grænserne?


Gratis – skal være gratis


Hvis man lokker med, at forbrugeren kan få noget gratis, ja, så skal det som udgangspunkt være gratis, altså uden egentlig modydelse af nogen slags. At der er udgifter ved at udnytte et tilbud, fx ved at forbrugeren skal ringe eller sende en SMS, er OK, men der kan ikke være tale om overtakserede tjenester. Hvis man anfører det klart i forbindelse med markedsføringen om, at forbrugeren kan få noget gratis, kan man godt kræve, at der betales for faktiske leveringsomkostninger fx fragt eller porto, men det er kun de direkte og faktiske udgifter, der kan kræves betalt, og man kan fx ikke tage 79 kr. i ekspeditionsgebyr.


Gratis – hvis du får noget, hvis du køber noget


Kan man betinge en gratis gave af, at forbrugeren samtidig køber en anden vare? Fx "Ved køb af 2 T-shirts får du den 3. med gratis" eller "Køb en PC og få en printer gratis med i købet"?

Udgangspunktet er, at en sådan markedsføring og brug af ordet "gratis" kan være tilladt.

Man må dog ikke som det primære slå på, at noget er gratis for så længere nede i teksten eller måske endda først, når forbrugeren står i butikken eller besøger e-handelssitet, at anføre, at man altså lige skal købe en vare for at få den gratis vare. Fx "Få en gratis printer" eller "Gratis printer til de første 100 kunder" for så længere ned i teksten at anføre "Kun ved køb af PC til minimum 10.000 kr."

Derimod må man gerne ved markedsføring anføre, at ved køb af X får man Y med gratis eller med som gave fx som ved teksten til indledningen af dette afsnit, altså "Ved køb af en skjorte følger der et slips med som gave", "Køb vores nye XX Grill og få 2 pakker grillkul gratis med i køber" eller "Ved køb af denne PC får du en printer gratis med i købet".

Man skal dog være opmærksom på, at det der anføres som gratis, fortsat skal være gratis, forstået således at den værdi, man evt. opgiver, skal være reel, og genstanden skal faktisk kunne købes separat til den pris, der er angivet som værdi, og gaven/den gratis vare skal identificeres, så det er klart, hvad det er, man får. I printereksemplet skal det angives, hvad gaven præcis består af, og angiver man fx "til en værdi af 1.000", ja, så skal denne værdi kunne dokumenteres – det skal altså på markedet være muligt at købe en sådan printer, og markedsprisen skal ligge på ca. 1.000 kr.

Hertil kommer, at man også skal være opmærksom på, at man ikke kan sætte prisen op på den vare, der skal købes. Altså var prisen på PC’en før tilbudet 9.000 kr. og for printeren 1.000 kr., kan man ikke lave en kampagne, der hedder "Køb af PC til 10.000 kr. så følger der en printer med i købet gratis", da printeren jo slet ikke er gratis, da prisen for printeren bare er lagt oven i prisen for PC’en.


Gratis – hvad hvis pris er andet end penge


En ny type markedsføring lokker med, at man kan få en gratis vare. Man skal ikke betale penge, men derimod får man kun varen, efter at man har afgivet en del personlige oplysninger og accepteret, at oplysningerne kan bruges i markedsføringshenseende, og måske også skal give tilladelse til at blive ringet op eller modtage markedsføringsmateriale pr. e-mail.

Som udgangspunkt er det ikke ulovligt at betinge fremsendelse af en vare eller fx deltagelse i en konkurrence af, at deltageren afgiver oplysninger og accepterer markedsføringshenvendelser, fx materiale pr. e-mail, blot det er gjort helt klart som betingelse for at få varen eller deltagelse i konkurrencen. Det skal altså angives i forbindelse med afgivelse af fx e-mailadressen eller telefonnummeret, og det kan ikke først stå længere nede i teksten eller i nogle konkurrencebetingelser.

Spørgsmålet er dog her, hvorvidt man må bruge ordet "gratis" om den belønning, deltagerne kan få. Man betaler ikke med penge men med informationer og samtykke, og er der så tale om en gratis vare? Svaret er nej. Det er ikke en gratis vare eller gave, hvis man som modydelse skal betale med oplysninger og afgive samtykke til at modtage markedsføringsmateriale. Se vores tidligere artikel om en konkret sag her.

Afgivelse af personoplysninger og samtykke til at modtage fx markedsføringsmateriale er altså en modydelse, der gør, at man ikke kan sige, at man får en gratis gave.

 



 




 

[layerslider id="73"]



Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Der kan særligt være en fordel ved at handle ejendomme inden den 1. januar 2024. Det kommer vi bl.a. nærmere ind på i denne episode.
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Husk din ejeraftale - Selskabslovens regler er ikke nok
Hvorfor er det så vigtigt at have en ejeraftale mellem ejerne af små og mellemstore virksomheder? Fordi fordi Selskabsloven ikke tager stilling til mange af de helt væsentlige forhold, som typisk opstår mellem ejerne. Bliv klogere i denne episode og få gode input til hvordan du kommer i gang samt hvad en ejeraftalen skal indeholde.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
30/10/2024
Insolvens og rekonstruktion, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Lang forsinkelse i horisonten
Lang forsinkelse i horisonten
06/11/2024
Transportret, Øvrige
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
18/11/2024
Kontraktret, Øvrige, Immaterialret
Hotel Nyborg Strand vinder principiel retssag med bistand fra Focus Advokater
Hotel Nyborg Strand vinder principiel retssag med bistand fra Focus Advokater
I går
Kontraktret, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted