Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Brug af fritstående, generelle miljøanprisninger for solcelleanlæg anset som vildledende

Bech Bruun
12/01/2024
Brug af fritstående, generelle miljøanprisninger for solcelleanlæg anset som vildledende
Bech Bruun logo
Fokus på miljøanprisninger i forbindelse med virksomheders markedsføring er steget voldsomt de seneste år, og de nordiske lande er ingen undtagelse. I denne forbindelse har den svenske forbrugerstyrelse netop gennemgået markedsføringen fra ti tilfældigt udvalgte virksomheder, der sælger solcelleanlæg til privatpersoner. Den svenske forbrugerstyrelse konkluderede, at brugen af fritstående, generelle miljøudsagn i markedsføringen af solcelleanlæg var vildledende.

Siden 2020 har der været en kraftig stigning i antallet af installationer af solcelleanlæg i Sverige, og efterspørgslen er fortsat høj grundet den globale situation efter COVID-19-pandemien samt den igangværende krig i Ukraine, som har medført en risiko for mangel på elektricitet og rekordhøje elpriser.


Herudover viser en undersøgelse fra den svenske miljøstyrelse, at syv ud af ti forbrugere foretrækker at købe varer og tjenesteydelser fra virksomheder, som de ved, arbejder for at afbøde klimaforandringer.


Miljøanprisningerne har derfor en betydelig kommerciel værdi for virksomhederne, da de i høj grad påvirker forbrugernes adfærd. Det kan imidlertid være vanskeligt for forbrugere at forstå miljøanprisninger og vurdere, om de er korrekte.


Markedsføringen af solcelleanlæg retter sig ofte mod private boligejere, som ikke har specialviden omkring de miljømæssige aspekter af forskellige vedvarende energikilder. Det er derfor vigtigt, at markedsføringen heraf er let forståelig og korrekt.


Den svenske forbrugerstyrelse har netop gennemgået markedsføringen fra ti tilfældigt udvalgte virksomheder, der sælger solcelleanlæg til forbrugersegmentet i Sverige. Gennemgangen omfatter markedsføring på virksomhedernes hjemmesider og deres eventuelle sociale medier i perioden marts 2022 til april 2023.


Gennemgangen har vist, at en lang række af de anvendte miljøanprisninger er vildledende.


Størstedelen af virksomhedernes markedsføring indeholder generelle miljøanprisninger uden nogen forklaring, såsom "ren energi", "bæredygtige solceller", "bæredygtigt produceret", "grøn elektricitet", "fossilfrit samfund", "beskyt vores planet for fremtidige generationer", "lille indvirkning på miljøet", "dette års miljøpris", "miljøinvestering", "godt for miljøet" og "klimaaftryk".


Sådanne generelle miljøanprisninger er ifølge den svenske forbrugerstyrelse egnede til at give forbrugerne det indtryk, at solcelleanlæg ikke medfører nogen miljømæssig påvirkning.


Den miljømæssige fordel ved solcelleanlæg er, at selve produktionen af elektricitet er baseret på vedvarende energi. De anvendte miljøudsagn tog imidlertid hverken højde for den emission, der finder sted i forbindelse med produktionen af solcellerne, eller øvrige nødvendige komponenter (inverter, monteringssystem, kabler, sikringer, afbrydere, lynbeskyttelse, osv.) eller for bortskaffelsen af udtjente solcelleanlæg.


Derudover henviste den svenske forbrugerstyrelse til en IPCC3-rapport, der på baggrund af livscyklusanalyser viser, at medianværdien af emission fra solceller placeret på tage er næsten dobbelt så høj som emission fra vandkraft og næsten fire gange så høj som emissionen fra vindkraft.


På baggrund heraf konkluderede den svenske forbrugerstyrelse, at det er vildledende at anvende fritstående, generelle miljøanprisninger såsom ”ren” eller ”grøn”, medmindre der kan fremlægges dokumentation herfor for hele produktets livscyklus.


Såfremt det ikke er muligt at underbygge de generelle, fritstående miljøanprisninger med en livscyklusanalyse, anbefaler den svenske forbrugerstyrelse, at virksomhederne i stedet anvender klare og præcise miljøanprisninger, såsom ”vedvarende elproduktion”.


Den svenske forbrugerstyrelses konklusioner er i overensstemmelse med den danske Forbrugerombudsmands praksis omkring fritstående, generelle miljøudsagn, og vi anbefaler derfor, at også danske virksomheder følger anbefalingerne.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Der kan særligt være en fordel ved at handle ejendomme inden den 1. januar 2024. Det kommer vi bl.a. nærmere ind på i denne episode.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
Bæredygtighed – hvad skal du som influencer være opmærksom på, når du reklamerer for et produkt som bæredygtigt?
22/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvordan skal man beskattes som influencer?
Hvordan skal man beskattes som influencer?
20/02/2024
Skatte- og afgiftsret, E-handel og markedsføring
Lovforslag om implementering af CSRD fremsat
Lovforslag om implementering af CSRD fremsat
26/02/2024
EU-ret, Selskabsret, Øvrige
Forbrugerombudsmandens rolle
Forbrugerombudsmandens rolle
27/02/2024
E-handel og markedsføring
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
Hvad betyder det, når man skal udvise ”god markedsføringsskik”?
28/02/2024
E-handel og markedsføring
ESMA udsender retningslinjer for deling af investeringsanbefalinger på sociale medier
ESMA udsender retningslinjer for deling af investeringsanbefalinger på sociale medier
27/02/2024
Finansiering og bankret, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted