Bøde for priskoordinering i interiørbranchen
I forbindelse med COVID-19-krisen oplevede mange virksomheder stigende omkostninger, herunder til fragt, hvorfor flere valgte at indføre særlige tillæg over for deres kunder til dækning heraf. Et sådant tillæg er nu genstand for en bøde, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har pålagt virksomheden Broste Copenhagen (Broste).
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen oplyser, at bøden er udstedt, da Broste sammen med en konkurrent har koordineret priser og/eller udvekslet prisinformationer i to tilfælde i hhv. januar og juli 2021, særligt angående disse fragttillæg. Et fragttillæg udgør et konkurrenceparameter på lige fod med andre priselementer, som den enkelte virksomhed selv skal vurdere, om dens kunder skal betale, og selv skal fastsætte størrelsen af. Ved at koordinere fragttillægget med en konkurrerende virksomhed har Broste således begrænset konkurrencen på dette konkurrenceparameter, hvilket kan have ført til kunstigt høje priser. Derfor har Broste den 30. marts 2023 modtaget et bødeforlæg for bl.a. priskoordinering.
Størrelsen på bøden var oprindeligt 7,5 mio. kr., som blev fastsat ud fra overtrædelsens grovhed og varighed samt størrelsen af koncernens globale omsætning. Dog var det en formildende omstændighed, at Broste havde gennemført et konkurrenceretligt compliance-forløb for at forhindre fremtidige overtrædelser. Grundet medvirken til sagens opklaring har Broste fået nedsat bøden med 1,5 mio. kr. til i alt 6 mio. kr. Sagen mod den anden deltagende virksomhed er fortsat under behandling.
Sagen er et godt eksempel på, at hvis man som virksomhed står i en situation med forhøjede omkostninger, og øvrige aktører på markedet fastsætter tillæg mv. for at opveje dette, så må man godt "følge trop" med markedet og hæve sine priser eller indføre pristillæg - men man må ikke koordinere at følge trop. Derudover viser sagen også, at såfremt man har begået en overtrædelse af konkurrencereglerne, kan det betale sig at udvise samarbejdsvilje over for konkurrencemyndighederne og at sørge for intern opfølgning, herunder eksempelvis compliance-træning, med henblik på at sikre, at overtrædelsen ikke finder sted igen.
Læs Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressemeddelelse om bødeforlægget.