Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Blindsmagning eller blindgyde - må ordregiver brygge videre på evalueringen?

Kromann Reumert
26/11/2024
Blindsmagning eller blindgyde - må ordregiver brygge videre på evalueringen?
Kromann Reumert logo
Klagenævnet for Udbud har taget stilling til en sag, hvor ordregiver evaluerede kvaliteten af kaffe ved hjælp af en blindsmagning. I første forsøg var der dog flere tilbudsgivere, som ikke overholdt udbudsmaterialets krav til brygningen. Spørgsmålet var herefter, om ordregiver kunne afhjælpe dette ved at give alle en mulighed for at prøve igen?

Klagenævnet for Udbuds kendelse af 11. september 2024, Jacobs Douwe Egberts DK ApS mod Ringkøbing‐Skjern Kommune.


Kort om sagen

Sagen angik et offentligt udbud i Ringkøbing-Skjern Kommune om levering af kaffe, te, kaffemaskiner og tilhørende service. Tildelingskriteriet var det bedste forhold mellem pris (som blev vægtet med 40%) og kvalitet (som blev vægtet med 60%).


Kvaliteten blev evalueret gennem en blindsmagning, hvor hver vareprøve kunne opnå op til 10 point. Udbudsbetingelserne opstillede detaljerede krav til, hvordan kaffen skulle brygges. Tilbudsgiverne skulle selv dosere og brygge kaffen enten ved brug af en medbragt kaffemaskine (som typemæssigt ikke måtte adskille sig væsentligt fra en specifik model) eller, for så vidt angik visse produkter, på én af deres egne tilbudte maskiner. Det fremgik også udtrykkeligt, at udbuddet ikke omfattede "almindelige husholdningsmaskiner", det vil sige maskiner målrettet den private husholdning. Alle tilbudsgivere på nær Jacobs Douwe Egberts DK ApS ("JDE") anvendte dog en almindelig elkedel til at brygge to typer instant kaffe, mens de øvrige vareprøver blev brygget med de korrekte maskiner. Kommunen tildelte kontrakten til I.M. Frellsen K/S.


JDE søgte aktindsigt i evalueringen og gjorde på baggrund heraf indsigelser over, at de andre tilbudsgivere havde anvendt forkerte maskiner til at brygge instant kaffen til blindsmagningen. Samtidig indleverede JDE en klage til Klagenævnet for Udbud. Kommunen annullerede herefter tildelingsbeslutningen og indkaldte til en ny "delblindsmagning", hvor alle tilbudsgiverne igen fik lov til at brygge de to typer instant kaffe. Denne gang blev kaffen brygget korrekt af alle tilbudsgiverne, og på baggrund heraf fik I.M. Frellsen K/S igen tildelt kontrakten.


JDE klagede på ny over denne tildeling med påstand om, at kommunen blandt andet havde overtrådt principperne om ligebehandling og gennemsigtighed, samt pligten til at offentliggøre evalueringsmodellen på forhånd ved at tillade brugen af elkedler. JDE gjorde desuden gældende, at kommunen ikke havde været berettiget til at afholde en ny blindsmagning. Udbudsmaterialet beskrev klart, at der ville blive afholdt én blindsmagning på en bestemt dato, og at der skulle anvendes specifikt angivne kaffemaskiner. JDE gjorde på den baggrund gældende, at Kommunen i stedet skulle have genoptaget evalueringen og tildelt de øvrige tilbudsgivere 0 point for de to typer instant kaffe på baggrund af den oprindelige blindsmagning. Dette ville have medført, at JDE havde afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud – og derfor have fået tildelt kontrakten. 


Klagenævnet for Udbuds kendelse

I Klagenævnets fumus-kendelse gav Klagenævnet JDE medhold i, at kommunen havde overtrådt de udbudsretlige principper samt udbudslovens § 160 ved at foretage en ny blindsmagning. Med henvisning til EU-Domstolens dom af 10. oktober 2013 i Manova-sagen gentog Klagenævnet, at det påhviler en ordregivende myndighed strengt at overholde de kriterier, den selv har fastsat. Da det fremgik af udbudsbetingelserne, at kaffen skulle brygges på nærmere angivne maskiner, var kommunen forpligtet til at give 0 point til de varenumre, der ikke var blevet brygget korrekt.


Klagenævnet fandt derfor, at der på det foreløbige grundlag var udsigt til, at Kommunens tildelingsbeslutning skulle annulleres, idét JDE ubestridt ville have fået tildelt kontrakten, hvis de manglende varenumre var blevet evalueret til 0 point. Klagenævnet fandt til gengæld ikke, at der var udsigt til, at udbuddet i sin helhed skulle annulleres, da kommunen fortsat havde mulighed for at træffe en lovlig tildelingsbeslutning efter en fornyet evaluering af den oprindelige blindsmagning. Kommunen har dog efterfølgende annulleret udbuddet, og klagen er blevet trukket tilbage.


Vores bemærkninger 

Kendelsen understreger endnu engang betydningen af udbudsmaterialet og dets spilleregler i udbudsprocessen. Når man som ordregiver har fastsat en bestemt proces for udbudsproceduren – og særligt evalueringen – skal denne følges nøje. Det skyldes, at tilbudsgiverne bruger beskrivelserne i udbudsmaterialet til at vurdere, om det overhovedet giver mening for dem at deltage, og dernæst til at optimere deres tilbud for at opnå den bedst mulige evaluering.


Derudover vil det nogle gange være hensigtsmæssigt at overveje, hvordan man som ordregiver kan håndtere fejl eller ukonditionsmæssige varelinjer – og i givet fald beskrive dette i udbudsmaterialet. I det konkrete udbud medførte en fejl på blot to vareprøver, som fik tildelt 0 point, at udfaldet af udbuddet blev et andet. De to typer instant kaffe fik derfor afgørende betydning for den samlede vurdering af tilbuddene. I sortimentsudbud med mange varelinjer er det ikke usædvanligt, at ordregiver opstiller "spilleregler" for håndteringen af sådanne fejl – eksempelvis at fejl ikke betragtes som fejl, hvis alle (eller størstedelen af) tilbudsgiverne har lavet fejl vedrørende den samme varelinje. En sådan spilleregel tog Klagenævnet for eksempel stilling til tidligere på året i sagen mellem Bacher Work Wear A/S og Københavns Kommune, som vi har skrevet om her.


Denne nye sag illustrerer, at en detaljeret proces med mange (formelle) krav til tilbudsgiverne kan være lige så risikabel som et sortimentsudbud med et stort antal varelinjer. Et godt råd er derfor altid at overveje, om man som ordregiver er i gang med at lægge særligt mange snubletråde ind i sit udbudsmateriale – og hvis det ikke kan undgås, også overveje om det er nødvendigt at tage højde for sådanne fejl på forhånd, og i givet fald hvordan det kan gøres.. Og så kunne man måske forestille sig, at det var en mulighed at tjekke, om det nu var den rigtig bryggemetode, der foregik i blindsmagningslokalet, inden deltagerne fik bind for øjnene…


Læs Klagenævnet for Udbuds kendelse af 11. september 2024

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Kromann Reumert logo
København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
mail@kromannreumert.com
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Kørestole "gjord" af det rette stof
Kørestole "gjord" af det rette stof
02/12/2024
Udbud
Uklare og skønsprægede mindstekrav i udbudsmaterialet førte til annullering af kontrakttildeling
Uklare og skønsprægede mindstekrav i udbudsmaterialet førte til annullering af kontrakttildeling
29/11/2024
Udbud
Kommunale indkøb på hjælpemiddelområdet – Skelnen mellem Leverandøraftaler og Prisindhentninger
Kommunale indkøb på hjælpemiddelområdet – Skelnen mellem Leverandøraftaler og Prisindhentninger
02/12/2024
Udbud
Tilbudsgivere fra tredjelande kørt ud på et sidespor
Tilbudsgivere fra tredjelande kørt ud på et sidespor
05/12/2024
Udbud, EU-ret
Kan man genforhandle endelige tilbud i et udbud med forhandling?
Kan man genforhandle endelige tilbud i et udbud med forhandling?
05/12/2024
Udbud
Ny kendelse fra Klagenævnet for Udbud: Scania Danmark A/S mod I/S REFA
Ny kendelse fra Klagenævnet for Udbud: Scania Danmark A/S mod I/S REFA
06/12/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted