To konkrete og praktiske problemstillinger ved brugen af lavsvovlsbrændstof får nu verdens største søfartsorganisation BIMCO til at ændre klausulen for lavsvovlsbrændstof.
Den 1. januar 2015 blev det indført, at skibe kun må udlede 0,1 procent svovl, når de sejler i de særlige SECA-zoner i Nordeuropa og Nordamerika.
Det har medført behov for at tilpasse klausulen ”Bunker Fuel Sulphur Clause” i BIMCO’s Time Charter Parties 2005, der anvendes i forbindelse med brugen af lavsvovlsbrændstof.
To problemstillinger betyder, at BIMCO vil ændre klausulen, så befragtere af skibe forpligter sig over for skibsejeren til at levere den rette mængde brændstof til de skibe, der sejler i SECA-zonerne.
Baggrunden for ændringerne i klausulen
Den første problemstilling vedrører et loophole, der udnyttes i nogle geografiske områder, herunder i USA. Her kan befragtere indsende meddelelse om manglende tilgængelighed af lavsvovlsbrændstoffet uden om skibsejerens kendskab.
Det kan skabe problemer ved tilbageleveringen af skibet til skibsejeren. Derfor ændrer BIMCO nu klausulen, så den kræver, at befragteren skal informere skibsejeren om meddelelsen.
Den anden problemstilling drejer sig om, at forskellige brændstoftyper med lavt indhold af svovl ikke altid passer sammen. Med en ny formulering i klausulen vil BIMCO sikre brændstoftypernes kompatibilitet.
BIMCO (Baltic and International Maritime Council) er verdens største internationale søfartsorganisation og yder services til blandt andre skibsejere, operatører og agenter.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →