BIMCO vedtager nye klausuler og standardkontrakter
BIMCO har den 25. januar 2021 offentliggjort en række nye klausuler og standardkontrakter, der skal imødekomme nogle af de udfordringer, som shippingbranchen står overfor. Udfordringer der især følger af det stigende antal af U.S.-sanktioner mod statslige og private aktører, opførelsen af nye ’offshore’ vindmølleparker og COVID-19 pandemien.
De nye klausuler og standardkontrakter vedrører bl.a. en ny charter-sanktionsklausul og nye standardkontrakter for slæbebåde, pramme og flydende hoteller (”floatels”).
Charter-sanktionsklausulen
BIMCO offentliggjorde den 25. januar 2021 en ny affattet sanktionsklausul, der retter sig mod segmentet for containerskibe. Sanktionsklausulen er ifølge BIMCO en del af et større initiativ, der skal skabe en samling af sanktionsklausuler, som i højere grad afspejler forskellige handler og operationers individuelle behov og kendetegn. Klausulen vedrører særligt (i) transaktioner med ”sanktionerede parter” samt (ii) rejser med ”sanktioneret gods”.
Sanktionsklausulen har til formål at imødekomme det stigende pres fra regulerende myndigheder i shipping-industrien ved at hjælpe selskaberne med at inkorporere en passende sanktionsklausul i deres kontrakter, som kan sikre den nødvendige compliance.
Efter BIMCO’s sanktionsklausul er det befragterens ansvar, at der ikke opstår et sanktionsproblem. Klausulen forpligter dog både rederiet og befragteren til at garantere, at de ikke er sanktionerede parter. Befragteren er efter klausulen desuden forpligtet til ikke bevidst at acceptere sanktioneret gods og generelt udvise den påkrævede omhu for at sikre, at sådan gods ikke afskibes. Ifølge sanktionsklausulen har rederiet i øvrigt ret til at afvise sanktioneret gods og skal i vidt omfang holdes skadesløs, hvis befragteren overtræder sine forpligtelser.
Befragterens ansvar overfor rederiet hviler på en almindelig culpa-vurdering fremfor en strengere ansvarsnorm. Forpligtelsen har til formål at sikre befragterens implementering af effektive screening programmer, der skal nedbringe risikoen for eventuelle sanktioner.
Slæbebåde-, pram-, og flydende hotelkontrakter
BIMCO har derudover publiceret fire nye offshore standardkontrakter. Kontrakterne vedrører (i) kontrakt for tidsbefragtning for accomodation support vessels (ASVTIME), (ii) en opdatering af to de gamle og kendte TOWCON og TOWHIRE samt (iii) en ny udgave af BARGEHIRE.
ASVTIME er BIMCO’s første kontrakt, som har til formål bedre at imødekomme behovene for offshore indkvartering. Kontrakten indeholder muligheden for tilvalg af service som supplement til indkvartering, herunder bevægelseskompenseret landgang, kraner og offshore bunkering. Der kan yderligere tilvælges brug af andre fartøjer som supplement til det nominerede skib.
Standardkontrakterne TOWCON, TOWNHIRE og BARGEHIRE har ikke været opdateret i 12 år, og de nye versioner har derfor haft til formål i højere grad at afspejle den kommercielle og juridiske udvikling på området. I TOWCON er der således for eksempel blevet inkorporeret mulighed for bunkering i forbindelse med længere bugseringer samt oplysninger om beregning af kompensation i forbindelse med slow-steaming. I BARGEHIRE er ordlyden blevet præciseret i forbindelse med off-hire inspektioner, reparationer og genlevering, som tidligere ofte har været årsag til tvister.
Som normalt har BIMCO som supplement til de nye klausuler og kontrakter tillige udgivet en dertilhørende vejledning, der er til rådighed for medlemmerne på BIMCOs hjemmeside.