Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Bech-Bruuns klient frifundet i usædvanlig straffesag om svovlindhold i bunkerolie

Bech Bruun
06/12/2021
Bech-Bruuns klient frifundet i usædvanlig straffesag om svovlindhold i bunkerolie
Bech Bruun logo
Bech-Bruuns klient er netop blevet frifundet i en sag, hvor klienten – et stort rederi – var tiltalt for at have overtrådt § 12 i svovlbekendtgørelsen om grænser for svovlindholdet i bunkerolie. Anklagemyndigheden havde påstået bødestraf på mere end 200.000 kr.

Anklagen

I sommeren 2018 blev et skib, ejet af et større rederi, udtaget til dansk havnestatskontrol. I forbindelse med havnestatskontrollen blev der udtaget tre prøver for at kontrollere svovlindholdet i skibets brændstof. To af prøverne blev analyseret af to forskellige nordiske analyseinstitutter på vegne af den danske miljøstyrelse. Den sidste prøve blev opbevaret på skibet. De to prøver, som blev testet, viste et svovlindhold på henholdsvis 0,59 procent og 0,77 procent mod det højst tilladte 0,10 procent. Miljøstyrelsen politianmeldte på denne baggrund rederiet for overtrædelse af svovlbekendtgørelsen.


Bech-Bruun repræsenterede rederiet, som nægtede sig skyldig. Gennem hele forløbet fastholdt rederiet, at det høje svovlindhold skyldtes, at olieprøven ved en fejl var taget fra skibets smøreolie og ikke skibets bunkerolie.


Beviserne

For at dokumentere rederiets forklaring måtte Bech-Bruun bevise, at prøven rent faktisk indeholdt smøreolie og ikke bunkerolie.


Det kunne selvfølgelig i første omgang blive dokumenteret ved at fremlægge bunker delivery notes, som alle udviste et svovlindhold på mindre end 0,10 procent.


Bech-Bruun vurderede dog, at det ikke var tilstrækkeligt til at imødegå analyseresultaterne og ønskede derfor at få foretaget yderligere analyser af de udtagne prøver. Beklageligvis var de to prøver, som var blevet analyseret, blevet destrueret af det pågældende analyseinstitut.


Bech-Bruun anmodede derfor retten om tilladelse til at foretage analyse af den prøve, som skibet opbevarede, men dette afslog retten med henvisning til, at det skulle afvente bevisførelsen ved hovedforhandlingen, hvorunder der ville blive taget stilling til spørgsmålet.


Bech-Bruun mente imidlertid, at det var helt afgørende for rederiets sag, at prøven blev analyseret, og i samarbejde med rederiet fik Bech-Bruun derfor prøven analyseret af et professionelt analyseinstitut. I forbindelse med analysen var det afgørende, at alt analyseinstituttets arbejde blev nøje dokumenteret for at sikre, at der ikke kunne rejses nogen tvivl om validiteten af analyseresultatet.


Analysen viste, at der var tale om smøreolie og ikke bunkerolie. Det kunne blandt andet konstateres på baggrund af olieprøvens farve, viskositet og svovlindhold.


Frifindelsen

Under hovedforhandlingen afgav den specialist, som havde udført analysen, forklaring, og resultatet af analysen blev også underbygget af en anden uvildig ekspert på området, som under sin vidneforklaring for retten forklarede, at der umuligt kunne være tale om bunkerolie henset til svovl- og kalciumindholdet i prøven. Også den maskinchef, der var ansat på skibet, blev ført som vidne, og han forklarede, at han efter gentagne og insisterende instruktioner fra Søfartsstyrelsen havde udtaget prøven af skibets smøreolie og ikke af skibets bunkerolie.


Retten fandt, at der ved bevisførelsen var skabt begrundet tvivl om, hvorvidt de udtagne prøver stammede fra skibets bunkerolie, og at det ikke kunne udelukkes, at der som følge af misforståelser mellem Søfartsstyrelsen og maskinmesteren var udtaget prøver af skibets smøreolie. Retten frifandt herefter rederiet.


Bech-Bruuns kommentar

Frifindelsen af rederiet og sagen i det hele taget er usædvanlig, da det – Bech-Bruun bekendt – er en af de første sager i Danmark vedrørende overtrædelse af reglerne om svovlindhold i bunkerolie, hvori der bliver afsagt dom.


De skærpede svovlregler trådte i kraft i 2015. I perioden fra 2015 til 2020 er 36 rederier – fortrinsvis udenlandske – blevet politianmeldt af Miljøstyrelsen. I 17 af sagerne har rederierne vedtaget bøder.


For rederiet var det naturligvis helt afgørende at blive frifundet, da rederiet ikke havde overtrådt reglerne. Dette gjorde sig navnlig gældende, da der i Danmark er hjemmel til – og dermed risiko for – at Miljøstyrelsen offentliggør navnene på de rederier, som overtræder reglerne om udledning af svovl. En sådan offentliggørelse ville rederiet for alt i verden undgå.

Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Bech Bruun logo
København
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
72 27 00 00
72 27 00 27
info@bechbruun.com
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
New York
412 West 15th Street, 15th
New York 10011
Shanghai
No.1440 Yan'an Middle Road
Suite 2H08, Jing'an District
200040 Shanghai
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Jobbørs
Fuldmægtige til Team Insolvens
Jurist med interesse i GDPR til Vejdirektoratets juridiske afdeling
Legal Counsel for International Group
Yngre advokat og/eller advokatfuldmægtig med interesse for insolvens
Annoncér dit stillingsopslag her
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ny offentlig Domsdatabase lanceret
Ny offentlig Domsdatabase lanceret
07/01/2022
Øvrige, Branchenyheder, Børsret, Compliance, E-handel og markedsføring, Energi og forsyning, Familie- og arveret, Fast ejendom og entreprise, Finansiering og bankret, Forsikring og erstatning, IT- og telekommunikation, Immaterielret, Insolvens og rekonstruktion, Internationale retsforhold, Konfliktløsning, Konkurrenceret, Kontraktret, Lejeret, Life Science & Health Care, M&A, Medieret, Miljøret, Offentlig ret, Persondata, Retssager og voldgift, Selskabsret, Skatte- og afgiftsret, Stats- og forvaltningsret, Strafferet, Søret, Transportret, Udbud
Forskellige ”skoler” berettigede til nyt syn og skøn
Forskellige ”skoler” berettigede til nyt syn og skøn
16/12/2021
Transportret, Øvrige, Konfliktløsning
Dansk værneting i tvist mellem danske og udenlandske skibsarkitekter
Dansk værneting i tvist mellem danske og udenlandske skibsarkitekter
13/12/2021
Transportret, Retssager og voldgift, Kontraktret
Arrest af statsskib ophævet
Arrest af statsskib ophævet
09/12/2021
Transportret, Insolvens og rekonstruktion
Bech-Bruuns klient frifundet i usædvanlig straffesag om svovlindhold i bunkerolie
Bech-Bruuns klient frifundet i usædvanlig straffesag om svovlindhold i bunkerolie
06/12/2021
Transportret
Hård landing skabte forsinkelse, men gav ingen ret til kompensation
Hård landing skabte forsinkelse, men gav ingen ret til kompensation
29/11/2021
Forsikring og erstatning, Transportret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2022 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted