Anmeldelse af krav m.v. i dødsboer på den nye Skifteportal
Den 4. oktober 2022 bliver Domstolsstyrelsens nye Skifteportal sat i drift i fem retskredse, nemlig Roskilde, Hjørring, Holstebro, Odense og Bornholm. For øvrige retskredse er datoen den 15. november 2022.
Det betyder blandt andet, at alle krav i dødsboer fremover skal anmeldes via Skifteportalen – og ikke længere via skifteretten eller boets kontaktperson, f.eks. bobestyrer.
Via Skifteportalen er der 4 muligheder:
- Anmelde krav i boet.
- Registrere, hvis boet har et tilgodehavende, som kan udbetales til boet.
- Oplyse om effekter, som boet kan få udleveret, f.eks. kontanter, nøgler, smykker m.v.
- Forespørgsel, f.eks. opsigelse af forsikring, abonnement, anmode om at få udleveret effekter m.v.
Skifteportalen skal anvendes i dødsboer, hvor afdøde afgik ved døden henholdsvis den 4. oktober eller den 15. november 2022 og senere.
Fristen på 8 uger fra indrykning af proklama i Statstidende for anmeldelse af krav er ikke ændret.
Har du brug for hjælp?
TVC Advokatfirma er gerne behjælpelig med anmeldelse af krav og øvrige opgaver i forbindelse med dødsboer.