Ændringer i købeloven: Betaling med personoplysninger
Betaling med personoplysninger
Når en person giver flere personoplysninger end nødvendigt for at modtage digitalt indhold eller en digital tjeneste, er der tale om betaling med personoplysninger. Eksempelvis vil der være tale om betaling med personoplysninger, hvis en virksomhed sender en forbruger en e-publikation mod, at forbrugeren oplyser eksempelvis bopæl, arbejdsplads, sit fulde navn eller svarer på et spørgeskema.
Hvis forbrugeren kun bliver bedt om at give personoplysninger, som skal bruges, når publikationen skal sendes, er der ikke tale om betaling med personoplysninger. Det kan eksempelvis gælde ved oplysning af en e-mailadresse.
Virksomhedens pligter
Hvis den digitale tjeneste forbrugeren har købt med sine oplysninger har en mangel, kan forbrugeren have ret til afhjælpning eller omlevering. Hvis afhjælpning eller omlevering er umuligt eller vil give sælgeren uforholdsmæssigt store udgifter, kan sælgeren dog afvise at afhjælpe eller omleverere. Hvis sælgeren afviser at afhælpe eller omlevere, har forbrugeren med de nye regler ret til at hæve købet, selvom manglen ikke er væsentlig. Hvis forbrugeren hæver købet, skal sælgeren tilbagelevere de personoplysninger forbrugeren har betalt med, og slette dem fra alle de steder sælgeren har opbevaret dem. Det fremgår af købelovens nye § 78 b, stk. 2.
IUNO mener
De nye regler om køb mod betaling med personoplysninger gør, at det er langt nemmere for forbrugeren at kræve, at deres køb skal hæves, end det ellers har været. IUNO anbefaler derfor, at virksomheder udarbejder en procedure for, hvor de opbevarer de personoplysninger, de har fået ved køb mod betaling med personoplysninger, og hvordan de fjerner og leverer oplysningerne tilbage, når forbrugeren kræver, at købet skal hæves.
[Bekendtgørelse af lov om køb af 24. september 2021 (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1853)]