Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Ændrede og ikke ændrede aftaler

IUNO
15/12/2022
Ændrede og ikke ændrede aftaler
IUNO logo
En aftalt frist for indlevering af farligt gods måtte fraviges på grund af særlige regler for farligt gods ved flytransport. Derved blev alt det bookede gods indleveret for sent og det gods, der ikke var farligt gods, kom ikke med flyet. Retten kom frem til, at den sagsøgende speditør havde indleveret godset for sent efter aftalen, og derfor ikke havde krav på at få refunderet fragt.

En speditør indgik en aftale med et flyselskab om transport af værnemidler, herunder håndsprit og beskyttelsesdragter, fra Hongkong til Arlanda i Sverige. Det var aftalt, at godset skulle indleveres til flyselskabets agent i lufthavnen i Hong Kong senest 48 timer forud for afgang, for at det kunne gøres klar til transporten.


Håndspritten udgjorde farligt gods og det blev klart, at efter de kinesiske regler måtte det tidligst indleveres 24 timer forud for afgang. Derfor aftalte parterne, at håndspritten først skulle indleveres senere end de 48 timer forud for afgangen.


Beskyttelsesdragterne var dog ikke farligt gods, og måtte godt blive indleveret 48 timer før transporten, som det oprindeligt var aftalt. Men alt godset blev først indleveret inden for 24-timers fristen. Derfor kom en del af beskyttelsesdragterne ikke med da flyet afgik. Speditøren havde chartret hele flyet og ville nu have refunderet en del af fragten for transporten. Flyselskabet afviste dette og mente at det var speditørens egen fejl, at en del af godset ikke kom med, da beskyttelsesdragterne var blevet indleveret for sent i forhold til, hvad der var aftalt. Speditøren henviste til, at der efter andre regulativer gjaldt en regel om, at levering senest skulle ske 6 timer før afgang, og at 48 timers reglen var i strid med andre flyselskabers praksis.


Dragter blev indleveret for sent

Retten kom frem til, at parterne var enige om, at det farlige gods skulle indleveres tidligst 24 timer før transporten, så aftalen om indlevering senest 48 timer før var fraveget. Men dette var ikke tilfældet for det ikke-farlige gods. Det blev indleveret 6 timer før afgang, hvilket retten vurderede var for sent i forhold til parternes aftale. Det var heller ikke bevist, at der gjaldt en kortere 6 timers frist. Retten kom derfor frem til, at speditøren havde aflevere godset for sent og ikke kunne forvente, at godset kunne nå at komme med på flyet, og flyselskabet blev frifundet for ansvar.


IUNO mener

Sagen viser, at det er vigtigt at være opmærksom på om der opstår uklarheder, når det er nødvendigt at ændre planer. Den del af aftalen der ikke ændres er stadig gyldig og går forud for lokal praksis, der ikke er bindende. IUNO anbefaler at man ved ændringer af aftaler husker ikke at tabe fokus på det, der ikke ændres.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Erhvervslejekontrakter - Her er de typiske fejl du skal være opmærksom på
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Erhvervslejekontrakter - Her er de typiske fejl du skal være opmærksom på
Hvad skal du være opmærksom på ved erhvervslejekontrakter. Det kommer advokat, Kristina Meier Risbjerg, ind på her.
Bruger du Contract Management strategisk?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Bruger du Contract Management strategisk?
Hvordan bruger du contract management strategisk i din forretning? Hvorfor er det vigtigt, når vi oplever globale pandemier og den verserende krig i Europa?
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Refusion via rejsebureau
Refusion via rejsebureau
11/04/2024
Øvrige, Transportret
VIRK23 er på gaden
VIRK23 er på gaden
16/04/2024
Kontraktret, IT- og telekommunikation, Persondata
Supplysejlads er omfattet af tonnageskatteloven
Supplysejlads er omfattet af tonnageskatteloven
19/04/2024
Transportret, Skatte- og afgiftsret
Bevisbyrden for betaling
Bevisbyrden for betaling
06/05/2024
Transportret, Øvrige
Opdatering på EU-Kommissionens forslag om maksimal betalingsfrist
Opdatering på EU-Kommissionens forslag om maksimal betalingsfrist
15/05/2024
EU-ret, Insolvens og rekonstruktion, Kontraktret
Verisure og G4S har uretmæssigt opkrævet gebyrer og hævet priserne
Verisure og G4S har uretmæssigt opkrævet gebyrer og hævet priserne
28/06/2024
E-handel og markedsføring, Kontraktret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted