Transportministeren har den 8. oktober 2014 fremsat forslag til ny lov om offentlige veje m.v. Loven er med til at forenkle og modernisere vejområdet.
Vejlovsforslaget, som blev fremsat den 8. oktober 2014, er et led i forenklingen og moderniseringen af vejlovgivningen.
Hvis forslaget vedtages i dets nuværende form, vil antallet af love på området blive reduceret fra fire love til to love; privatvejsloven og vejloven.
Elementer i lovforslaget
Vejlovsforslaget indeholder blandt andet regler, der skal være med til at sikre en bedre styring og koordinering af gravearbejder. For eksempel lægges der op til, at der kan fastsættes vilkår om bod, hvis gravearbejderne forsinkes.
Forslaget indeholder også miljøvenlige tiltag, hvor kommunerne får hjemmel til at differentiere betaling for parkering til fordel for mere miljøvenlige køretøjer som for eksempel el-biler.
Derudover indeholder loven bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlementets og Rådets direktiv 2014/61/EU af 15. maj 2014. Direktivet indeholder foranstaltninger for at reducere omkostninger ved etablering af højhastighedsnet til elektronisk kommunikation.
Denne implementering indebærer blandt andet, at det fremsatte vejlovsforslags kapitel 9 (Råden over vejareal) er ændret i forhold til det lovforslag, som blev sendt i offentlig høring den 7. juli 2014 (se §§ 73-79, § 141, nr. 65 i vejlovsforslag og bemærkningerne hertil).
Du kan læse mere om det fremsatte lovforslag på Folketingets hjemmeside
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →