Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Værnetingsklausul ugyldig: Speditør havde værneting i udleveringslandet

IUNO
17/09/2015
Værnetingsklausul ugyldig: Speditør havde værneting i udleveringslandet


Ved en deldom om værneting afviste Sø- og Handelsretten et søgsmål mod en speditør, der var koncernforbundet til den kontraherende transportør, fordi transportøren ikke havde givet et transportløfte til modtager/køber, men alene ageret som Agent for the Carrier. Sagen mod den udførende transportør kunne fortsætte ved retten, selvom transportøren havde betinget sig eksklusivt værneting i Hong Kong. En sådan forhåndsaftale er nemlig ugyldig efter sølovens § 310.

Et dansk tøjfirma købte tøj fra Vietnam, som skulle fragtes med skib til Danmark med transit i Hong Kong. Undervejs forliste skibet i det Indiske Ocean, og alt tøjet gik til grunde. Køberen sagsøgte herefter tre forskellige parter:

  1. En dansk speditør, som køberen havde haft direkte kontakt med

  2. En vietnamesisk speditør, som var koncernforbundet til den danske speditør, og som den danske speditør havde videresendt opgaven til

  3. En kinesisk transportør, som havde udstedt konnossementerne for transporten.


Retten udskilte spørgsmålet om, hvorvidt der var værneting i forhold til den vietnamesiske speditør og den kinesiske transportør, til særskilt forhandling og tog stilling til dette spørgsmål, inden sagen i øvrigt blev afgjort.

Køberen: Værneting skal afgøres efter søloven
Den kinesiske transportør havde udstedt 11 konnossementer, hvoraf det fremgik, at transporten skulle udleveres i Danmark, og at den kinesiske transportør var ”carrier”.

Derudover fremgik det af konnossementerne, at den vietnamesiske speditør var ”agent for the carrier”. I den kinesiske transportørs standardvilkår var det bestemt, at der kun kunne anlægges sag i Hong kong, da der var eksklusiv værneting i Hong Kong.

Køberen gjorde gældende, at den vietnamesiske speditør havde stilling som kontraherende transportør, da speditøren var koncernforbundet med og havde modtaget forsendelsesinstrukser fra den danske speditør. Køberen mente derfor, at den vietnamesiske speditør havde accepteret bookingen på de vilkår, som var aftalt med den danske speditør.

Køberen mente ligeledes, at den kinesiske transportør var kontraherende transportør, da konnossementerne var udstedt af den kinesiske transportør i dennes eget navn.

For så vidt angår værnetingsklausulen var det køberens opfattelse, at spørgsmålet herom skulle afgøres efter sølovens § 310, da forholdet var reguleret af søloven. Den kinesiske transportør mente dog ikke, at forholdet var reguleret af søloven, da der var tale om en multimodal transport, hvilket falder uden for sølovens anvendelsesområde.

Sø- og Handelsretten: Vietnamesisk speditør var agent, ikke transportør
Sø- og Handelsretten afviste søgsmålet mod den vietnamesiske speditør. Retten konkluderede, at speditøren var en selvstændig, juridisk person med hjemting i Vietnam, der alene havde optrådt som agent for den danske speditør og som mellemmand for den kinesiske transportør. Køberen havde tilsyneladende aldrig haft direkte kontakt med den vietnamesiske speditør og havde ikke løftet bevisbyrden for, at selskabet havde afgivet et transportløfte i sagen. Den vietnametiske speditør var derfor ikke part i en transportaftale, som kunne danne grundlag for værneting efter søloven.

Kinesisk transportørs vilkår om værneting i Hong Kong var ugyldigt
Den kinesiske transportør var angivet som ”carrier” i konnossementerne og måtte derfor anses for at være ansvarlig transportør for søtransporten. Der var derfor værneting i Danmark for køberens søgsmål mod transportøren efter søloven. Den kinesiske transportørs vilkår om eksklusivt værneting i Hong Kong kunne ikke afskære sagsanlægget i Danmark, hvilket følger af sølovens § 310, stk. 1.

Sagen mod den kinesiske transportør kan herefter fortsætte.

IUNO mener
Afgørelsen illustrerer, at selvom to selskaber er koncernforbundne, er der tale om selvstændige, juridiske enheder, hvis aftaler skal vurderes hver for sig.

Afgørelsen illustrerer også, at det ved søtransporter er væsentligt at være opmærksom på de særlige værnetingsregler efter søloven. I denne sag fik sølovens § 310, stk. 1 afgørende betydning, da forhåndsaftaler, som indskrænker muligheden for at anlægge sag i leveringslandet, anses for at være ugyldige.
[Sø- og Handelsrettens dom af 16. marts 2015, sag S-8-14]




 









Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Erhvervslejekontrakter - Her er de typiske fejl du skal være opmærksom på
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Erhvervslejekontrakter - Her er de typiske fejl du skal være opmærksom på
Hvad skal du være opmærksom på ved erhvervslejekontrakter. Det kommer advokat, Kristina Meier Risbjerg, ind på her.
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?
Bruger du Contract Management strategisk?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Bruger du Contract Management strategisk?
Hvordan bruger du contract management strategisk i din forretning? Hvorfor er det vigtigt, når vi oplever globale pandemier og den verserende krig i Europa?
Artikler, der kunne være relevante for dig
Det bør alle gøre lige nu – manglende GDPR-kontrol førte til politianmeldelse og forventet bøde på mindst 1.500.000 kr.
Det bør alle gøre lige nu – manglende GDPR-kontrol førte til politianmeldelse og forventet bøde på mindst 1.500.000 kr.
08/02/2024
Persondata, Kontraktret, Compliance
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
En bæredygtig fremtid: producenter tager ansvar for emballageaffald
19/03/2024
EU-ret, E-handel og markedsføring, Kontraktret
Udsigt til seks timers forsinkelse – ingen kompensation
Udsigt til seks timers forsinkelse – ingen kompensation
21/03/2024
Transportret, EU-ret
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
De danske NIS2- og CER-love træder i kraft 1. januar 2025
02/04/2024
Compliance, Energi og forsyning, Transportret
Refusion via rejsebureau
Refusion via rejsebureau
11/04/2024
Øvrige, Transportret
VIRK23 er på gaden
VIRK23 er på gaden
16/04/2024
Kontraktret, IT- og telekommunikation, Persondata
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted