Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Uret tikker, og klagefristen udløber

Bird & Bird
09/05/2025
Uret tikker, og klagefristen udløber
Bird & Bird logo
Klagenævnet for Udbud afviser klage med henvisning til, at den var for sent indgivet. Klagen blev indsendt efter den lovbestemte klagefrist på 45 dage, som begyndte at løbe fra Ordregivers første underretning om tildelingsbeslutningen, da der i sagen var tale om et indkøb efter udbudslovens afsnit IV, som er underlagt lempelige begrundelseskrav.

Faktum

Klagen omhandler et udbud iværksat af DSB efter udbudslovens afsnit IV – et udbud under tærskelværdierne med grænseoverskridende interesse. Efter modtagelse af tilbud meddelte DSB den 6. november 2023, at kontrakten ville blive tildelt Truesec A/S (”Truesec”), og DSB indgik kontrakt med Truesec den 23. november 2023. 


Dubex A/S (”Dubex”) klagede den 15. november 2023 direkte til DSB over tildelingsbeslutningen med påstand om, at DSB havde evalueret på et forkert prisgrundlag. DSB bekræftede dagen efter, at kontrakten endnu ikke var ”tildelt og underskrevet”. I den efterfølgende periode var der omfattende kommunikation mellem parterne, og den 7. marts 2024 oplyste DSB, at de afviste klagen fra Dubex, og at de allerede tidligere havde meddelt, at de havde tildelt aftalen til en anden leverandør. 


Dubex indgav klage til Klagenævnet for Udbud den 16. april 2024 med påstand om, at DSB havde overtrådt principperne om ligebehandling og gennemsigtighed ved ikke rettidigt at informere Dubex om den endelige kontraktindgåelse med Truesec.


Det centrale spørgsmål for klagen blev derfor, hvad reglerne for Ordregivers pligt til at underrette en forbigået tilbudsgiver er, når der er tale om et udbud efter udbudslovens afsnit IV, samt hvordan disse adskiller sig for reglerne ved et udbud efter udbudslovens afsnit II. Disse krav har stor indflydelse på, hvorvidt en klagefrist løber, og derfor tilbudsgivers rettigheder. 

Klagenævnet udtaler

Klagenævnet for Udbud afviste klagen med henvisning til, at den var indgivet for sent. Nævnet fastslår, at klagefristen i henhold til lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 4, nr. 1, løber, fra dagen efter at ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, hvem man har besluttet at tildele kontrakten, hvis underretningen indeholder en begrundelse for beslutningen.


Her understreger Klagenævnet, at det imidlertid ikke er et krav, at begrundelsen lever op til kravene i udbudslovens § 171, stk. 4.


Begrundelsen for tildeling under afsnit IV behøver for at være fristudløsende således ikke at indeholde oplysninger om det vindende tilbuds karakteristika og relative fordele i relation til de enkelte underkriterier og delkriterier, således at de centrale elementer, der har været væsentlige og udslagsgivende ved bedømmelsen af det vindende tilbud og dermed også den forbigåede tilbudsgiver, belyses.


Klagenævnet fandt i sagen, at den summariske begrundelse opfyldte det lempelige krav i lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 4, nr. 1, og at den var tilstrækkelig til, at en forbigået tilbudsgiver kunne vurdere, om der er anledning til at indgive en klage.

Bird & Birds kommentar

Klagenævnets udtalelse illustrerer en væsentlig forskel mellem en begrundelse under udbudslovens afsnit IV kontra afsnit II. Der foreligger således et mere lempeligt begrundelseskrav, såfremt der er tale om et udbud efter udbudslovens afsnit IV. 


Kendelsen illustrerer vigtigheden af, at tilbudsgivere er opmærksomme på at overholde de gældende klagefrister, og at de i den forbindelse bør være sig bevidste om, hvilke regler indkøbet er udbudt under, da dette kan have en betydning for, hvornår klagefristen aktiveres.


På samme måde er kendelsen en vigtig påmindelse om, at dialog med ordregiver ikke suspenderer frister eller kan anses som klager.


At Dubex inden for klagefristen klagede til DSB, og at DSB i sine svar godt kunne have været bedre i sin brug af begrebet ”tildeling”, var således uden betydning for fristen, og en eventuel klage over evalueringen skulle derfor fortsat indgives til klagenævnet inden for den frist på 45 dage fra den 7. november 2023, som fremgår af lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 4, nr. 1.


Havde indkøbet været foretaget efter udbudslovens afsnit II ville den tilsvarende klagefrist skulle beregnes som 45 kalenderdage efter offentliggørelsen af en tildelingsbekendtgørelse i EU-Tidende, men også her gælder faktisk, at en mangelfuld begrundelse under udbuddet ikke er til hinder for, at fristen løber.


En mangelfuld begrundelse er i øvrigt heller ikke afgørende for igangsættelsen af en standstill-periode – hverken den lovbestemte eller som i sagen her den frivillige, hvor DSB, selv om købet blevet foretaget efter udbudslovens afsnit IV, valgte at afholde standstill.


Hvis der foreligger tvivl om, hvorvidt en begrundelse opfylder de individuelle krav under henholdsvis udbudslovens afsnit IV og II, står vi klar til at hjælpe med en sådan vurdering. 


Klagenævnets kendelse kan tilgås her

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
FSR i fremmarch - også i udbud
FSR i fremmarch - også i udbud
19/05/2025
Udbud
Aftale om genudbud af 3 GW dansk havvind på plads
Aftale om genudbud af 3 GW dansk havvind på plads
27/05/2025
Udbud
Seneste kendelse fra Klagenævnet for Udbud
Seneste kendelse fra Klagenævnet for Udbud
04/06/2025
Udbud
At være eller ikke at være prækvalificeret
At være eller ikke at være prækvalificeret
08/07/2025
Energi og forsyning, Udbud
EU slår igen: Begrænser kinesiske virksomheders adgang til større offentlige udbud af medicinsk udstyr
EU slår igen: Begrænser kinesiske virksomheders adgang til større offentlige udbud af medicinsk udstyr
04/07/2025
Udbud, Life Science & Health Care
Juni måneds hovedbrud – Klagers dyrt betalte sejr
Juni måneds hovedbrud – Klagers dyrt betalte sejr
07/07/2025
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
[email protected]
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted