Et lovforslag vedrørende ændring af blandt andet lov om finansiel virksomhed blev den 3. oktober 2018 fremsat for Folketinget. Hvis lovforslaget vedtages i dets nuværende form (i) vil bestemmelsen vedrørende accessorisk virksomhed i lov om finansiel virksomhed specifikt blive tilføjet "digitale løsninger og services", (ii) vil der ske en udvidelse af pengeinstitutters virksomhedsområde for så vidt angår anden, ikke-accessorisk virksomhed, og (iii) vil der ske en ophævelse af de særlige begrænsninger for livsforsikringsselskabers opførelse af boligbyggeri med henblik på videresalg.
Accessorisk virksomhed
I tillæg til de aktiviteter, som henholdsvis pengeinstitutter, realkreditinstitutter og forsikringsselskaber har tilladelse til at udøve, medfører reglerne om accessorisk virksomhed i lov om finansiel virksomhed § 24, at de pågældende virksomheder tillige kan udøve virksomhed, der er accessorisk til den af tilladelsen omfattede virksomhed. Den virksomhed, som pengeinstituttet, realkreditinstituttet eller forsikringsselskabet ønsker at udøve i form af accessorisk virksomhed, skal være forbundet med eller ligge i naturlig forlængelse af henholdsvis pengeinstitutvirksomhed, realkreditinstitutvirksomhed eller forsikringsvirksomhed.
Den nærmere afgrænsning af begrebet "accessorisk virksomhed" fastlægges ved administrativ praksis under hensyntagen til den samfundsmæssige udvikling. I hidtidig praksis har digitale løsninger og services i visse tilfælde været anset som accessorisk virksomhed på baggrund af en konkret vurdering.
Det fremsatte lovforslag indeholder forslag til en ændring af lov om finansiel virksomhed § 24, stk. 1, så der indføres et nyt punkt, hvor det tydeliggøres, at digitale løsninger og services, der er forbundet med eller ligger i naturlig forlængelse af den tilladelte virksomhed, anses som accessorisk virksomhed. Som eksempler herpå nævnes for pengeinstitutområdet og realkreditområdet forbrugsoverblik eller finansielt overblik på tværs af forskellige virksomheder. På forsikringsområdet kan det eksempelvis være at give et overskueligt overblik over forsikringsforhold.
Det vil stadig være et krav, at de pågældende løsninger ikke antager et dominerende omfang.
Ændringen til lov om finansiel virksomhed § 24, stk. 1 er motiveret af, at det er fundet, at der er en risiko for, at reguleringen af accessorisk virksomhed og mulighederne for at drive ikke-finansiel virksomhed unødigt risikerer at begrænse mulighederne for at udvikle nye digitale løsninger og tjenester. Dette kan på sigt give udfordringer for den strategiske udvikling af den finansielle sektor.
Pengeinstitutters udøvelse af anden ikke-accessorisk virksomhed
Med lovforslaget forslås det at udvide lov om finansiel virksomhed § 26, så pengeinstitutter fremover på visse betingelser kan udøve visse aktiviteter, der ligger ud over accessorisk virksomhed i et selvstændigt kapitaliseret datterselskab, hvor pengeinstituttet har dominerede indflydelse, forudsat at aktiviteten ligger i forlængelse af pengeinstituttets drift.
Ifølge lovforslaget skal følgende betingelser være opfyldt:
- Aktiviteterne skal udøves i et andet selskab end pengeinstituttet, og risiciene skal være indkapslet i det pågældende selskab.
- Selskabet, hvor aktiviteterne udøves, skal være et datterselskab til pengeinstituttet.
- Datterselskabet skal være selvstændigt kapitaliseret.
- Datterselskabet må ikke udgøre en betydelig del af pengeinstituttets aktiviteter.
Såfremt lovforslaget vedtages i dets nuværende form, vil det blive muligt for pengeinstitutter at udøve nye former for aktiviteter. Det fremgår dog af bemærkningerne til lovforslaget, at det ikke er hensigten, at pengeinstitutter skal kunne udøve enhver form for virksomhed, blot aktiviteten sker i et selvstændigt kapitaliseret datterselskab.
Pengeinstitutters adgang til at udøve anden virksomhed efter bestemmelsen forudsætter således, at aktiviteterne har en relation til pengeinstitutdriften eller er virksomhed, hvor pengeinstituttet har oparbejdet særlige kompetencer inden for et givent område som led i dets virksomhed, som kan anvendes til gavn for pengeinstituttets kunder.
Det fremgår af bemærkningerne, at bestemmelsen eksempelvis giver mulighed for, at pengeinstitutter kan udøve leasinglignende aktiviteter, hvor aftalerne har løbetider ned til en måned. Pengeinstitutterne bør dog ikke kunne drive eksempelvis industri- og produktionsvirksomhed eller detailhandel efter bestemmelsen.
Ophævelse af begrænsning for investering i boligbyggeri med henblik på videresalg
Livsforsikringsselskaber har, efter den nugældende lov om finansiel virksomhed § 29, stk. 2, mulighed for – under nærmere betingelser – at opføre boligbyggeri med videresalg for øje. Denne mulighed er begrænset af § 29, stk. 3, hvorefter andelen af beboelseslejligheder, der opføres med henblik på videresalg, ikke må have en værdi, der overstiger 1 % af de forsikringsmæssige hensættelser.
Det foreslås med lovforslaget at ophæve bestemmelserne i § 29, stk. 2 og 3, så livforsikringsselskaber opnår samme muligheder for at investere i fast ejendom som andre forsikringsselskaber.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →