Told og toldstigninger: Hvem bærer risikoen i kontraktforhold?
-medium.jpg)
Entreprenøren har som udgangspunkt risikoen for toldstigninger
Det klare udgangspunkt er, at entreprenøren bærer omkostningen ved skatter og afgifter, herunder told på importerede materialer og komponenter. Dette fremgår af klausul 14.1, hvorefter entreprenøren skal betale "all taxes, duties and fees".
Men hvem har risikoen, hvis toldsatserne stiger efter kontraktens indgåelse? Hvis en sådan toldstigning medfører en (væsentlig) meromkostning for entreprenøren, er spørgsmålet, om bygherren er forpligtet til at kompensere entreprenøren for dette. Svaret afhænger af, hvor toldstigningen indføres, og hvordan ændringer i lovgivning er håndteret i kontrakten.
Bygherren har risikoen for toldstigninger i projektlandet
De tre FIDIC-kontrakter indeholder bestemmelser om ændringer i lovgivning i projektlandet ("Change in Laws of the Country"), som kan udløse kompensation til entreprenøren. Ved en ændring i lovgivningen, der indebærer en stigning i toldsatser har entreprenøren krav på en justering af kontraktsummen, hvis følgende betingelser er opfyldt:
Det betyder eksempelvis, at hvis en bygherre har indgået en FIDIC-kontrakt om opførelsen af et projekt i Danmark, og toldsatserne på materialer importeret til Danmark stiger som følge af en ændring i dansk eller EU lovgivning, vil bygherren være forpligtet til at betale denne meromkostning. Risikoen for toldstigninger i projektlandet ligger således hos bygherren. Dette kan også logisk begrundes med, at det er bygherren, der har valgt stedet for projektets etablering.
Hvad med meromkostninger som følge af toldstigninger i andre lande?
Toldstigninger i andre lande end projektlandet er ikke reguleret af FIDIC's standardbestemmelser om "Change in Laws". Det betyder, at entreprenøren bærer risikoen, hvis et tredjeland, hvorfra materialer eller komponenter importeres, hæver sine eksporttoldsatser eller indfører nye handelsrestriktioner.
Det samme gælder mere indirekte omkostninger forårsaget af stigende toldsatser i andre lande. Hvis eksempelvis en stigning i told mellem to tredjelande øger prisen på komponenter, der transporteres mellem disse lande, kan entreprenøren ikke kræve kompensation fra bygherren under FIDIC's standardbestemmelser.
Forhandling af "Change in Laws"-bestemmelser
Vi ser ofte, at parterne forhandler om tilføjelser til "Change in Laws"-klausulen for at adressere fordelingen af risici ved toldstigninger. Dette gælder særligt for projekter, hvor:
I sådanne projekter kan det være relevant at ændre kontraktens mekanismer for risikofordelingen og overveje alternative prisreguleringsmodeller.
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.