Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Sanktionsmulighederne ved ordregivers annullation af udbud ved afgivet kontrolbud

Bird & Bird
10/02/2016
Sanktionsmulighederne ved ordregivers annullation af udbud ved afgivet kontrolbud
Tønder Kommune udbød på vegne af Sønderborg, Tønder og Aabenraa Kommune, en række delaftaler om drifts- og vedligeholdelsesarbejder, herunder delaftalen "Vedligeholdelse Aabenraa Kommune". 

Delaftalerne var udbudt som et begrænset udbud med tildelingskriteriet "laveste pris". 

Der blev afgivet 2 tilbud til Aabenraa Kommune. Derudover blev der som oplyst i udbudsbetingelserne afgivet kontrolbud af "Entreprenørgården", som er en virksomhed stiftet af Aabenraa Kommune, hvis formål er at vedligeholde en del af kommunens veje, grønne områder mv.

Kontrolbuddet var omkring 2 millioner kroner billigere end det billigste eksterne tilbud, hvorfor Aabenraa Kommune tildelte opgaven til "Entreprenørgården" og derved de facto annullerede udbuddet.

I forbindelse med annulleringen anmodede Dansk Byggeri om aktindsigt og fik kontrolbuddet gennemgået af et revisionsfirma, hvilket medførte at Dansk Byggeri indgav klage til Klagenævnet for Udbud efter imødekommelsen af aktindsigtsanmodningen.


Klagenævnet for udbud


Der blev af Dansk Byggeri bl.a. nedlagt påstand om, at kontrolbuddet ikke var beregnet korrekt i henhold til kontrolbudsbekendtgørelsen.

Aabenraa Kommune mente imidlertid, at beregningen af kontrolbuddet var i overensstemmelse med bekendtgørelsens princip om, at et kontrolbud skal omfatte de samlede langsigtede gennemsnitsindtægter og –omkostninger ved den udbudte opgaver.

Klagenævnet bemærkede følgende "Et kontrolbud skal omfatte de samlede langsigtede gennemsnitsindtægter og -omkostninger ved den udbudte opgave, jf. bekendtgørelsens § 2. I bekendtgørelsens § 3 findes en række principper for beregningen af de langsigtede omkostninger. Det er endvidere fastsat, at et kontrolbud skal "foretages på samme vilkår som eksterne bud og som specificeret i udbudsmaterialet", jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 3. For at sikre, at kontrolbuddet lever op til udbudsbetingelsernes krav til tilbuddene, kan det derfor være nødvendigt at indregne en langsigtet omkostning, som myndigheden ellers ikke ville have afholdt".

Klagenævnet fandt, at Aabenraa Kommune havde handlet i strid med kontrolbudsbekendtgørelsen vedrørende beregning og afgivelse af kontrolbud ved, at

  • have udfyldt tilbudslisten uden at tage højde for langsigtede omkostninger,

  • have beregnet enhedspriser ud fra en gennemsnitlig mandetimepris uden at tage højde for forventede omkostninger og uden at sondre mellem direkte og indirekte omkostninger, og

  • have fratrukket en post vedrørende maskinindtægt, hvorved mandetimeprisen blev sænket uretmæssigt.



Kommentar


Det er som udgangspunkt lovligt at annullere et udbud med den begrundelse, at kommunens kontrolbud er bedst på de anførte parametre. Afgørende er det, at et kontrolbud foretages på samme vilkår som eksterne tilbud og som specificeret i udbudsmaterialet.

Der vil dog herudover også være adskillige andre lovlige grunde til at annullere et udbud, jf. bl.a. Højesterets dom af 18. august 2011, ISS Facility Services A/S og Dansk Industri mod Silkeborg Kommune, og som fremhævet af Klagenævnet regulerer kontrolbekendtgørelsen ikke myndighedens adgang til at annullere et udbud eller en tilbudsindhentning efter afgivelsen af et kontrolbud, ligesom det heller ikke regulerer spørgsmålet, om en kommune eller region har pligt til at udbyde en opgave.

Klagenævnet for Udbud har efter kontrolbudsbekendtgørelsens § 5 kompetence til at behandle klager vedrørende overtrædelser af bekendtgørelsen.

Resultatet af kendelsen giver anledning til at overveje, hvilke sanktionsmuligheder Klagenævnet for Udbud har ifølge den tillagte kompetence i kontrolbudsbekendtgørelsen. Kontrolbudsbekendtgørelsen regulerer ikke dette.

Klagenævnets sanktionsmuligheder reguleret i håndhævelsesloven knytter sig til udbudsretlige forhold, hvorfor disse ikke kan anvendes, da spørgsmålet i denne sag ikke vedrører udbudsretlige forhold.

Umiddelbart synes den eneste sanktionsmulighed, som Klagenævnet kan anvende, at være erstatning i form af negativ kontraktsinteresse til dækning af forgæves afholdte omkostninger til udarbejdelse af tilbud, forudsat at der er nedlagt påstand herom.

Baseret på hidtidig praksis kan man i hvert fald konkludere, at hjemmelen til, at en ordregiver lovligt kan annullere et gennemført udbud er bred, og at det for den rent udbudsretlige vurdering som sådan ikke er nødvendigt, at ordregiver afgiver et kontrolbud for at vurdere, om en opgave med fordel holdes inden for egne rækker.

Har man imidlertid gjort dette, vil en ikke retvisende gennemført beregning af kontrolbuddet dog formentlig kunne have en vis indflydelse på, om den efterfølgende annullation kan anses som lovlig, hvis ordregiver undtagelsesvis ikke kan fremkomme med andre saglige hensyn til støtte herfor.

Som anført i Højesterets dom af 18. august 2011, ISS Facility Services A/S og Dansk Industri mod Silkeborg Kommune, vil en ordregiver dog som udgangspunkt altid være berettiget til at annullere et udbud, medmindre beslutningen herom forfølger et decideret usagligt formål.






Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ordregiver havde ikke foretaget et sagligt skøn over rammeaftales værdi inden tildeling i medfør af udbudslovens afsnit V. Rammeaftalen blev dog alligevel tildelt i medfør af afsnit V.
Ordregiver havde ikke foretaget et sagligt skøn over rammeaftales værdi inden tildeling i medfør af udbudslovens afsnit V. Rammeaftalen blev dog alligevel tildelt i medfør af afsnit V.
10/09/2024
Udbud
Kan man forsvare ukonditionsmæssighed?
Kan man forsvare ukonditionsmæssighed?
12/09/2024
Udbud
Mens vi venter på nye kendelser... Årsberetning 2023 fra Klagenævnet for Udbud
Mens vi venter på nye kendelser... Årsberetning 2023 fra Klagenævnet for Udbud
19/09/2024
Udbud
Bird & Bird vinder voldgiftssag om EU sanktionsregler og russisk kul
Bird & Bird vinder voldgiftssag om EU sanktionsregler og russisk kul
26/09/2024
Udbud, Kontraktret
Regeringen varsler: Flere ændringer på vej på udbudsrettens område
Regeringen varsler: Flere ændringer på vej på udbudsrettens område
03/10/2024
Udbud
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
11/10/2024
Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted