Artikel
Regeringen fremsætter lovforslag om international omgåelsesklausul m.v
Kromann Reumert
29/03/2015
Regeringen fremsatte den 20. marts 2015 et lovforslag med henblik på at indføre en international omgåelsesklausul, indføre regler om beskatning af stiftere af trusts, ændre reglerne for bindende svar ved værdiansættelse af aktiver, forlænge selvangivelsesfristen for selskaber samt justere satserne for vægtafgift af personbiler mv.
INTERNATIONAL OMGÅELSESKLAUSUL
Med lovforslaget indføres en omgåelsesklausul i ligningslovens § 3 rettet mod grænseoverskridende transaktioner. Bestemmelsen skal forhindre, at moder-/datterselskabsdirektivet, rente-/royaltydirektivet, fusionsskattedirektivet og de dobbeltbeskatningsoverenskomster, som Danmark har indgået, misbruges til at omgå beskatning i forbindelse med grænseoverskridende transaktioner og arrangementer.
Efter den nye omgåelsesklausul vil der foreligge omgåelse, hvis et eller flere ikke-reelle arrangementer, hvor hovedformålet eller et af hovedformålene er at opnå en skattefordel, virker i strid med direktivernes formål om at fjerne international dobbeltbeskatning samt resulterer i dobbelt ikke-beskatning. Er dette tilfældet nægtes de fordele, der ellers følger af de tre direktiver eller af en dobbeltbeskatningsoverenskomst. Dette indebærer, at en ellers skattefri disposition bliver skattepligtig.
Omgåelsesklausulen, der er foreslået i forhold til EU-direktiverne, er formuleret anderledes end omgåelsesklausulen, der er foreslået i forhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsterne. Det skyldes, at man med omgåelsesklausulen i forhold til EU-direktiverne ønsker en formulering, der er så tæt som mulig på den, som er anvendt i moder-/datterselskabsdirektivet.
En anden årsag er, at man i forhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsterne ønsker en formulering, der er tæt på de fremtidige klausuler i overenskomsterne i overensstemmelse med OECD's anbefalinger. Det fremgår dog af bemærkningerne, at de to bestemmelser ikke indholdsmæssigt vurderes at være væsentligt forskellige.
Lovforslaget rejser en række spørgsmål. Eksempelvis anføres det i forarbejderne, at omgåelsesklausulen kan finde anvendelse på skattefrie omstruktureringer, som er gennemført efter det objektive system i fusionsskatteloven og aktieavancebeskatningsloven (dvs. uden tilladelse fra SKAT), hvilket synes at medføre, at det objektive system reelt bortfalder i forhold til grænseoverskridende omstruktureringer.
Det foreslås, at omgåelsesklausulen skal have virkning for transaktioner, arrangementer eller serier af arrangementer, der gennemføres fra og med den 1. maj 2015.
TRUSTS
Med lovforslaget foreslår regeringen at indføre en ny bestemmelse i ligningslovens § 16 K, som indebærer, at en fysisk person, der stifter en trust eller lignende enhed, bliver beskattet af trustens indkomst, som om stifteren havde adgang til den indskudte formue. Tilsvarende vil reglen finde anvendelse, hvis trusten er stiftet af eller indskuddet i trusten er foretaget af et selskab, som kontrolleres af den fysiske person. Den fysiske person vil herefter være skattepligtig af trustens indkomst.
Den foreslåede bestemmelse vil finde anvendelse for både fuldt skattepligtige personer, der altid har været fuldt skattepligtige til Danmark, såvel som fuldt skattepligtige personer, der flytter tilbage til Danmark, og som inden for de seneste 10 år har stiftet eller foretaget indskud i en trust uden at være skattepligtige til Danmark på stiftelses- henholdsvis indskudstidspunktet.
Stifteren kan fritages for beskatning, hvis det godtgøres, at det er en ufravigelig gyldighedsbetingelse (i medfør af lovgivning, retspraksis eller fast administrativ praksis) for trustens eksistens, at der er sket endeligt og uigenkaldeligt afkald på formuen eller, hvis midlerne udelukkende anvendes til velgørende formål for en større kreds af personer eller, at midlerne udelukkende anvendes til pensionsformål for en større kreds af personer eller, at trusten er et investeringsselskab.
Efter lovforslaget skal bestemmelsen have virkning for trusts, der stiftes, eller som der foretages indskud i, den 1. juli 2015 eller senere.
VÆRDIANSÆTTELSE AF AKTIVER
Efter lovforslaget ændres skatteforvaltningslovens § 25, så et bindende svar om aktivers værdi skal kunne bortfalde, hvis det f.eks. ved et efterfølgende salg af aktivet viser sig, at værdien af aktivet væsentligt afviger fra den værdi, der blev angivet i forbindelse med anmodningen om det bindende svar.
Væsentligt defineres efter lovforsalget som en kombination af en procent- og en beløbsgrænse. Værditilvæksten anses for væsentlig, hvis den udgør mindst 1 mio. kr. og er mindst 30 % højere end den angivne værdi i det bindende svar. Afviger aktivets værdi således væsentligt fra værdien, som er angivet i det bindende svar, vil SKAT i sin ansættelse ikke være bundet af det bindende svar. SKAT skal dog sandsynliggøre, at en anden værdi havde været mere retvisende for aktivet på tidspunktet for afgivelse af det bindende svar.
Herudover foreslås det, at bindende svar om aktivers værdi maksimalt skal være gældende i 6 måneder regnet fra modtagelse af svaret. Det foreslås, at ændringen skal gælde for bindende svar, der afgives den 1. juli 2015 eller senere.
UDSKYDELSE AF SELVANGIVELSESFRISTERNE FOR SELSKABER
Som følge af forsinkelser i udviklingen af SKATs digitale selvangivelsesløsning for selskaber foreslås det at udskyde selvangivelsesfristerne for selskaber for indkomstårene 2014 og 2015 til henholdsvis den 1. september 2015 (indkomståret 2014) og den 1. september 2016 (indkomståret 2015).
Det foreslås desuden, at manglende underskudsregistrering hos SKAT alene medfører, at selskaber pålægges et tillæg på 5.000 kr. til skattebetalingen (den gældende sanktion er, at selskaberne fortaber retten til anvende underskuddet).
Korrektion af satserne for vægtafgift af personbiler mv.
Vægtafgiften for ældre personbiler og campingvogne blev indekseret fejlagtigt i 2015. Med lovforslaget tilpasses satserne for vægtafgift til det niveau, som var tilsigtet.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →