Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Prisaftale om levering af hjælpemidler udgjorde reelt en udbudspligtig leverandøraftale

Bech-Bruun
15/12/2017
Prisaftale om levering af hjælpemidler udgjorde reelt en udbudspligtig leverandøraftale
Retten i Roskilde tilsidesatte Klagenævnet for Udbuds kendelse og fastslog, at en prisaftale om levering af hjælpemidler direkte til brugerne konkret skulle anses som udbudspligtig leverandøraftale, fordi kommunen havde en direkte økonomisk interesse i aftalen.

Sagen angik Køge Kommunes indgåelse af en ”prisaftale” om stomiprodukter med Abena A/S uden afholdelse af udbud. Sagen blev først indbragt for Klagenævnet for Udbud og derefter for Retten i Roskilde.

I Klagenævnets kendelse af 10. januar 2017 blev klagen ikke taget til følge, fordi klagenævnet fandt, at den indgåede aftale mellem Køge Kommune og Abena A/S ikke udgjorde en offentlig kontrakt, hvor Køge Kommune fik leveret en ydelse, som Køge Kommune havde en direkte økonomisk interesse i.

Klagenævnet lagde i sin kendelse vægt på, at indkøbene skete som følge af brugernes ret til frit valg efter servicelovens § 112, stk. 3, at brugerne selv foretog bestillinger hos leverandøren, samt at levering skete direkte til brugerne. Klagenævnet fandt også, at der ikke i øvrigt forelå indikationer af, at Køge Kommune havde indgået en leverandøraftale eller rammeaftale med Abena A/S, hvorefter Køge Kommune kunne eller skulle foretage indkøb hos Abena A/S.

Retten i Roskilde fandt derimod i sin dom af 1. december 2017, at aftalen udgjorde en gensidigt bebyrdende leverandøraftale i henhold til servicelovens § 112, stk. 2, som skulle have været udbudt, da Køge Kommune utvivlsomt havde en direkte økonomisk interesse i aftalen. Retten lagde i den forbindelse vægt på, at Køge Kommune med aftalen havde opnået væsentlige besparelser på indkøb af de pågældende hjælpemidler, og at aftalen havde betydning for Køge Kommunes andel af betalingen, hvis en borger anvendte sin ret til frit valg efter servicelovens § 112, stk. 3.

Retten tilsidesatte derfor Klagenævnet for Udbuds kendelse og erklærede den indgåede aftale mellem Køge Kommune og Abena A/S for uden virkning for fremtidige leverancer.

I dommen fremhæves det, at dommen er baseret på en konkret vurdering af de samlede om-stændigheder. Retten lagde blandt andet vægt på benævnelsen af aftalen som en ”tilbudsaftale” og benævnelsen af parterne som ”kunde” og ”leverandør”. Aftalens indhold, herunder dens rabatvilkår, leveringsvilkår og vilkår om opsigelse, havde også væsentlig indflydelse på dommens udfald. Endelig lagde retten vægt på indholdet af de breve, der var sendt til brugerne af hjælpemidlerne, hvori brugerne blev anvist til (som udgangspunkt) at anvende Abena A/S.


Bech-Bruuns kommentarer


Rettens dom vedrører klassificeringen af en offentlig kontrakt i udbudsretlig forstand. Udbudspligt forudsætter således, at der er tale om en gensidigt bebyrdende aftale, hvor ordregiveren mod betaling får leveret en ydelse, som ordregiveren har en direkte økonomisk interesse i. Specifikt vedrører dommen denne sondring ved indkøb af hjælpemidler i henhold til servicelovens § 112, hvor der sondres mellem en udbudspligtig leverandøraftale i servicelovens § 112, stk. 2, og en udbudsfri indhentning af priser på de bedst egnede og billigste hjælpemidler i servicelovens § 112, stk. 3.

Selvom retten lagde vægt på, at Køge Kommune med aftalen havde opnået væsentlige besparelser på indkøb af de pågældende hjælpemidler, og at aftalen havde betydning for Køge Kommunes betaling ved indkøb efter fritvalgsordningen i servicelovens § 112, stk. 3, så betyder dommen dog ikke, at ordregivere fremadrettet skal gennemføre udbud, hvis de skal gennemføre en ”prisindhentning” efter servicelovens § 112, stk. 3.

Dommen betyder dog, at ordregivere ikke altid kan lægge til grund, at en aftale ikke er udbudspligtig, blot fordi ydelserne bestilles af brugeren og leveres direkte til brugeren.

Ordregivere bør derfor være særligt opmærksomme på udformningen af fremtidige ”prisindhentninger” efter servicelovens § 112, stk. 3, så det blandt andet fremgår tydeligt, at indhentningen af priser alene sker med henblik på at fastsætte ”prisen på det bedst egnede og billigste hjælpemiddel”. Ordregivere bør således også undgå betegnelser og vilkår, der kan indikere, at der er tale om en leverandøraftale, ligesom ordregivere i sine breve til brugerne tydeligt bør indikere, at der er tale om en fritvalgsordning efter servicelovens § 112, stk. 3.

 

Læs Retten i Roskildes dom af 1. december 2017 her.
Læs Klagenævnet for Udbuds kendelse af 10. januar 2017 her.

 



 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Artikler, der kunne være relevante for dig
3 nye kendelser fra Klagenævnet for udbud
3 nye kendelser fra Klagenævnet for udbud
22/01/2025
Udbud
Ordregiver afviste tilbud som unormalt lavt – Klagenævnet for Udbud erklærer sig enig
Ordregiver afviste tilbud som unormalt lavt – Klagenævnet for Udbud erklærer sig enig
22/01/2025
Udbud
Alternativ rist vejede tungt i støbejernsudbud
Alternativ rist vejede tungt i støbejernsudbud
24/01/2025
Udbud
Kan man skræddersy en kran?
Kan man skræddersy en kran?
28/01/2025
Udbud
Når prisen er for god til at være sand
Når prisen er for god til at være sand
10/02/2025
Udbud
Får ny EU-afgørelse konsekvenser for fornyelse af IT-kontrakter for de såkaldte legacy systemer?
Får ny EU-afgørelse konsekvenser for fornyelse af IT-kontrakter for de såkaldte legacy systemer?
07/02/2025
IT- og telekommunikation, Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted