Ændringerne i bekendtgørelserne indebærer en afgrænsning af persongruppen, der kan risikere at ifalde strafansvar, jf. bekendtgørelsernes § 15.
Efter den nye formulering af bekendtgørelsernes § 15 kan bødestraf overordnet komme på tale i to situationer.
Bødestraf kan blive aktuel, hvis køretøjet ikke er i overensstemmelse med forskrifterne. Det omfatter blandt andet overskridelse af kravene til køretøjets maksimale hastighed, vægt, længde og bredde, samt krav om CE-mærket, jf. bekendtgørelsernes § 15, stk. 1. Ejeren, eller den der er varig bruger af et køretøj, kan ifalde strafansvar.
Føreren af køretøjet kan tillige risikere strafansvar, hvis føreren ved eller burde vide, at køretøjet ikke opfylder kravene nævnt i § 15, stk. 1, 2. pkt. Det betyder, at en fører, der eksempelvis lejer et løbehjul, kan risikere at pådrage sig strafansvar, hvis vedkommende ved eller burde vide, at løbehjulet kan overskride hastighedsgrænsen på 20 km/t., eller at løbehjulet har en egenvægt, der overskrider 25 kg.
Derudover kan bødestraf komme på tale ved manglende overholdelse af kravene til anvendelsen af køretøjerne, jf. bekendtgørelsernes § 15, stk. 2. Det omfatter blandt andet forbud mod at transportere andre personer end føreren, forbud mod at medføre og tilkoble påhængsvogne eller sidevogne, alderskrav til føreren, samt krav til lygter og reflekser.
Det er føreren af køretøjet, der har ansvaret for, at bestemmelserne opregnet i bekendtgørelsernes § 15, stk. 2, overholdes.
Med ændringerne kan juridiske personer nu også ifalde strafansvar, jf. bekendtgørelsernes § 15, stk. 5.
Bech-Bruuns kommentarer
Ændringerne indebærer en sproglig klarhed over lovlig indretning af de selvbalancerende køretøjer, motoriserede skateboards eller løbehjul. Derudover er der nu skabt klarhed over, hvem der kan risikere at ifalde strafansvar, samt hvornår strafansvar kan blive aktuelt. De nye regler kan anses for at afspejle en skærpelse af kravene til lovlig indretning af køretøjerne.
Med formuleringen i bekendtgørelsernes § 15 skal førere af køretøjerne være opmærksomme på, at de også kan blive mødt med bøde, hvis køretøjet er ulovligt indrettet. Dette kan forventes særligt at være relevant for de mange borgere, der vælger at leje et af de offentligt tilgængelige løbehjul.
Ændringerne er én af de mange regler, som borgerne skal sætte sig ind i, før de tager et af de små motoriserede køretøjer i brug. Den seneste, stigende udvikling af straf for ulovlig kørsel afspejler udbredt uvidenhed i befolkningen om de gældende regler, herunder at el-løbehjul og skateboards er, på samme måde som øvrige motoriserede køretøjer, omfattet af reglerne om spirituskørsel, jf. bekendtgørelsernes §§ 11 og 13.