Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Øget indsats mod ”greenwashing”

Focus Advokater
17/04/2023
Øget indsats mod ”greenwashing”
Focus Advokater logo
Forbrugerombudsmanden øger opmærksomheden på virksomheders brug af ”grønne” udsagn i deres markedsføring.

Forbrugerombudsmanden har intensiveret sit tilsyn med greenwashing og har den seneste tid indskærpet kravene i markedsføringsloven over for flere virksomheder i forbindelse med brug af udsagn om bæredygtighed, miljø- eller klimaanprisninger i deres markedsføring.


Forbrugerombudsmanden har yderligere oplyst, at virksomheder fremover kan forvente at blive politianmeldt, hvis Forbrugerombudsmanden vurderer, at virksomheder anvender vildledende udsagn.


Greenwashing

Greenwashing er vildledende markedsføring om ”grønne” udsagn, f.eks. udsagn om et produkt eller en virksomheds bæredygtighed eller miljø- eller klimaanprisning over produktet eller virksomheden.


En anprisning er en slags reklame, der bliver brugt som markedsføring på selve vareemballagen, for at få os til at købe. Anprisningerne kan være af forskellige karakter, og fremhæver forskellige kvaliteter af en vare.


Forbrugerombudsmanden har den seneste tid offentliggjort en række afgørelser om virksomheders ulovlige brug af udsagn om bæredygtighed, miljø- eller klimaanprisninger i deres markedsføring. Den stigende interesse for greenwashing fortsætter, efter Forbrugerombudsmanden i 2022 fik bevilliget yderligere 7 mio. kr. årligt til at styrke ressourcerne til bekæmpelse af greenwashing. Derudover har regeringen for nylig fremsat lovforslag om fængselsstraf for grove tilfælde af bl.a. greenwashing.


Dom for greenwashing

I slutningen af 2022 kom Danmarks første dom for greenwashing efter en politianmeldelse fra Forbrugerombudsmanden. Københavns Byret idømte den anmeldte virksomhed en bøde på 25.000 kr. for at have markedsført sine produkter som miljøvenlige, selvom de ikke var det.


Det er vigtigt, at produkter, der markedsføres som klimavenlige, også reelt er beviseligt bedre for klimaet end andre alternativer på markedet. Ellers kan der være tale om greenwashing. Dette er omdrejningspunktet i en verserende sag, hvor Danish Crown i landsdækkende reklamer havde markedsført dansk svinekød som ”mere klimavenlig, end du tror” samt ved at anvende udtrykket ”klimakontrolleret gris”. I den principielle sag skal Vestre Landsret tage stilling til, hvorvidt udtrykkene er vildledende efter markedsføringsloven, idet produktion af svinekød i Danmark i udgangspunktet er klimabelastende.


Senest har Forbrugerombudsmanden i sin pressemeddelelse af 6. januar 2023 anført, at flere bilfirmaer har benyttet budskaber i deres markedsføring, der fik deres produkter til at fremstå, som om de var mindre skadelige for miljøet, end de faktisk var. Virksomhederne havde bl.a. anvendt betegnelsen ”hybrid”, selvom der alene var tale om mild-hybridbiler samt anvendt udsagnene ”mere sikker og miljøbevidst end nogensinde”, ”miljørigtig bil” og ”en bil til dig, der vil have en miljørigtig uden at være begrænset på rækkevidde”. Udsagnene var – ifølge Forbrugerombudsmanden – vildledende, og Forbrugerombudsmanden har derfor indskærpet reglerne om vildledning over for virksomhederne.


Skærpede krav til miljømarkedsføring

Forbrugerombudsmanden har også offentliggjort en kvikguide om miljømarkedsføring i december 2022, der beskriver, hvad virksomheder skal være opmærksomme på, når virksomheder markedsfører deres produkter som mindre klima eller miljø belastet end andre produktet på markedet. Forbrugerombudsmanden forventer at påbegynde revideringen af vejledningen om brug af miljømæssige og etiske påstande m.v. fra 2014 i 2023.


Desuden har EU-kommissionen den 22. marts 2023 fremsat forslag til et nyt direktiv, som indfører minimumskrav til, hvordan virksomheder skal dokumentere påstande med miljøanprisninger, og hvordan virksomhederne må formidle disse anprisninger. Direktivforslaget sikrer, at forbrugere bliver tilstrækkeligt oplyst om miljøegenskaberne ved de tilegnede produkter eller tjenesteydelser, samt at virksomheder, der i øvrigt gør en indsat for klimaet eller miljøet, kan markedsføre sine vigtige budskaber. Direktivforslaget afventer nu godkendelse af Europa-Parlamentet og Rådet, før det eventuelt vedtages.


Focus Advokater bemærker

På baggrund af den stigende regulering og antal sager, samt Forbrugerombudsmandens skærpet tilsyn med greenwashing, er det vigtigt, at man som virksomhed er påpasselig med anvendelsen af miljø- eller klimaudsagn i sin markedsføring. Er din virksomheds produkter mindre belastende for klimaet eller miljøet end andre produkter, kræves der dokumentation for rigtigheden af oplysningerne om de faktiske forhold, for at du kan anvende markedsføringsbudskaber herom.


Det er vanskeligt at kalde et produkt eller andet for bæredygtigt uden at vildlede, idet dokumentation for påstanden om bæredygtig baseres på en livscyklusanalyse, der viser, at din virksomhed ikke forringer de kommende generationers mulighed for at opfylde deres behov.  


Træk på vores ekspertise

Har du spørgsmål, eller har din virksomhed brug for rådgivning, er du velkommen til at kontakte Focus Advokaters team for markedsføringsret. Vi rådgiver om alle relevante forhold inden for markedsføringsretten. Vores rådgivning er ikke kun begrænset til de juridiske aspekter inden for markedsføringsretten, men omfatter også skræddersyede strategier, som bidrager til markedsføringsretlige fortrin i markedet.


Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Focus Advokater logo
Odense
Cortex Park Vest 3
5230 Odense M
63 14 20 20
mail@focus-advokater
Kolding
Toldbodgade 10, 4
6000 Kolding
Svendborg
Havnepladsen 3 A
5700 Svendborg
København
Amaliegade 40 B, 2
1256 København K
Hamborg
Grimm 8
D-20457 Hamburg
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Der kan særligt være en fordel ved at handle ejendomme inden den 1. januar 2024. Det kommer vi bl.a. nærmere ind på i denne episode.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Ny vejledning om bæredygtighedsrapportering (CSRD) for koncerner
Ny vejledning om bæredygtighedsrapportering (CSRD) for koncerner
20/08/2024
Selskabsret, Compliance, Øvrige, EU-ret
EU’s forbrugermyndigheder går sammen mod Metas nye forretningsmodel
EU’s forbrugermyndigheder går sammen mod Metas nye forretningsmodel
20/08/2024
E-handel og markedsføring, Persondata, EU-ret
Ny EU-forordning skal beskytte virksomheder mod forsinkede betalinger
Ny EU-forordning skal beskytte virksomheder mod forsinkede betalinger
22/08/2024
E-handel og markedsføring, Kontraktret, Øvrige
Kunstig intelligens på arbejdspladsen – nye regler fra EU trådt i kraft
Kunstig intelligens på arbejdspladsen – nye regler fra EU trådt i kraft
26/08/2024
Persondata, Ansættelses- og arbejdsret, Øvrige
Finanstilsynet: Rollefordelingen mellem forsikringsformidlere og forsikringsselskaber skal være tydelig for kunderne
Finanstilsynet: Rollefordelingen mellem forsikringsformidlere og forsikringsselskaber skal være tydelig for kunderne
27/08/2024
Forsikring og erstatning, E-handel og markedsføring
Nye regler om produktsikkerhed
Nye regler om produktsikkerhed
29/08/2024
Forsikring og erstatning, Øvrige
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted