Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Nyt lovforslag om mere fleksible fit & proper-vurderinger

Kromann Reumert
14/02/2023
Nyt lovforslag om mere fleksible fit & proper-vurderinger
Kromann Reumert logo
Et politisk flertal besluttede i juni 2022, at reglerne om fit & proper-godkendelser skulle ændres, så der gives mulighed for at tiltrække et bredere kompetencefelt til ledelsen i finansielle virksomheder. Nu er lovforslaget fremsat i Folketinget. Vi giver dig et overblik over forslagets indhold samt hvilken betydning, vi forventer, de kommende lovændringer vil få for rekrutteringen af ledelsesmedlemmer til finansielle virksomheder.

Regeringen har den 8. februar 2023 fremsat et forslag til en lov om blandt andet ændring af reglerne om egnethed og hæderlighed (de såkaldte "fit & proper"-regler) i lov om finansiel virksomhed. Med lovforslaget gennemføres den politiske aftale fra juni 2022 om blandt andet bredere rekrutteringsgrundlag til ledelserne i den finansielle sektor. I aftalen var der blandt andet enighed om en mere holistisk tilgang til fit & proper-vurderinger, der skal forbedre finansielle virksomheders mulighed for at rekruttere ledelsesmedlemmer og nøglepersoner fra andre sektorer i erhvervslivet og på tværs af delsektorerne i den finansielle sektor. Læs mere om den politiske aftale.


Læs lovforslaget.


Lovforslagets indhold

Eksplicit hjemmel til Finanstilsynet til at træffe fit & proper-afgørelser, varighed af afslag og offentliggørelse

Med lovforslaget foreslås en eksplicit hjemmel til, at Finanstilsynet ved et ledelsesmedlems eller nøglepersons indtræden træffer afgørelse om, hvorvidt personen opfylder egnetheds- og hæderlighedskravene i § 64, stk. 1 i lov om finansiel virksomhed.


Derudover foreslås det, at varigheden af et eventuelt afslag på grund af manglende hæderlighed skal fremgå af Finanstilsynets afgørelse. I henhold til bemærkningerne til lovforslaget skal varigheden som udgangspunkt fastsættes til fem år, medmindre særlige forhold taler for en kortere eller længere varighed. I særligt alvorlige sager kan varigheden dog fast-sættes til "indtil videre". Begyndelsestidspunktet for varigheden af afgørelsen vil som udgangspunkt være datoen for Finanstilsynets afgørelse.


I henhold til bemærkningerne vil varigheden af afgørelser og påbud blandt andet afhænge af en række forhold. Som udgangspunkt vil Finanstilsynet ikke inddrage forhold, der er mere end 10 år gamle. Forhold, der ligger længere tilbage i tid, kan dog inddrages under særlige omstændigheder. Dette betyder, at der kan gå op til 15 år (og i nogle tilfælde mere end 15 år) fra forholdet blev begået, til en person kan vurderes egnet og hæderlig til en stilling.


Lovforslaget indebærer endvidere, at der indføres en undtagelse til reglen om offentliggørelse af Finanstilsynets afgørelser for så vidt angår fit & proper-vurderinger – både vurderinger foretaget i forbindelse med tiltrædelse i en stilling og vurderinger foretaget efter tiltrædelsen, hvor Finanstilsynet påbyder en persons afsættelse eller nedlæggelse af hverv. Afgørelser om ledelsesmedlemmers opfyldelse af kravet i § 64 a i lov om finansiel virksomhed om afsættelse af tilstrækkelig tid omfattes også af undtagelsen.


Den øgede lukkethed foreslås modsvaret af øget gennemsigtighed om Finanstilsynets tilladelsespraksis. Dette foreslås at skulle ske ved, at Finanstilsynet forpligtes til at offentliggøre en redegørelse med jævne mellemrum og forventeligt én til to gange årligt om Finanstilsynets praksis. Det fremgår af bemærkningerne, at redegørelsen kan afgives i form af eksempelvis en kommenteret beskrivelse af den retningsskabende praksis på området samt dertil knyttede udtalelser fra Finanstilsynet af vejledende karakter.


Nye processer for egnethedsvurderinger

Med lovforslaget indføres to ligestillede processer for egnethedsvurderinger af direktører og nøglepersoner:


  1. Udgangspunktet vil være den helhedsorienterede, skønsbaserede vurdering af direktører og nøglepersoner.  
  2. Som supplement til punkt 1 foreslås formodningstilgangen.

Den helhedsorienterede tilgang tager udgangspunkt i en samlet vurdering af en kandidats individuelle kompetencer og samtlige øvrige forhold af relevans. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at Finanstilsynet ved vurderingen af ansøgere aktivt skal understøtte virksomhedernes behov for successionsplanlægning. Bemærkningerne indeholder desuden en hensigtserklæring om, at Finanstilsynets administration af reglerne om egnethed og hæderlighed skal sikre, at dansk praksis ikke er mere restriktiv end i sammenlignelige europæiske lande, herunder Holland, Sverige og Tyskland.


Efter formodningstilgangen vil der blive fastsat en række kriterier, som fastsætter det niveau af kompetencer og erfaringer, som Finanstilsynet altid vil finde tilstrækkeligt. Opfylder en person de opstillede kriterier, formodes denne at være egnet til den pågældende stilling, medmindre en konkret vurdering fører til en anden vurdering. Kriterierne fastlægges for så vidt angår pengeinstitutter, realkreditinstitutter, betalingsinstitutter og e-pengeinstitutter, som de anbefales af "Fagudvalget om kompetence- og erfaringskrav samt ansvarsområder for direktionsmedlemmer og nøglepersoner i pengeinstitutter, realkreditinstitutter, betalingsinstitutter og e-pengeinstitutter", dog således at kravene til relevant erfaring for administrerende direktører sænkes fra fem til fire år for institutter i gruppe 3 og 4.


Når en person er godkendt, er der ingen forskel på, om vedkommende er godkendt efter den ene eller anden proces.


Mulighed for betingede fit & proper-godkendelser af direktionsmedlemmer og nøglepersoner

Det foreslås, at der indføres en mulighed for, at Finanstilsynet i særlige tilfælde kan meddele en kandidat til direktion eller nøgleperson en betinget fit & proper-godkendelse, når den pågældende ikke vurderes at have tilstrækkelige faglige forudsætninger eller erfaring i forhold til den stilling som den pågældende vurderes til.


Finanstilsynet vil kunne meddele betingede godkendelser i tilfælde, hvor der kan opstilles veldefinerede, målbare betingelser for, at den pågældende kan vurderes egnet til stillingen, og at disse betingelser vil kunne opfyldes inden for en relativt kort tidshorisont, eller at en anden person med de nødvendige kompetencer er tilstede i organisatorisk nærhed af personen. Betingede afgørelser vil være tidsbegrænsede, således at betingelserne som udgangspunkt skal opfyldes inden for højst 18 måneder. Denne frist kan forlænges med seks måneder.


Ordningen giver anledning til ansættelsesretlige overvejelser i relation til prøveperiode og opsigelse, hvis en virksomhed ansætter en direktør på grundlag af en betinget fit & proper-godkendelse.


Fornyet fit & proper-vurdering ved udnævnelse til bestyrelsesformand

Når der udpeges eller vælges et bestyrelsesmedlem til posten som bestyrelsesformand i et pengeinstitut, realkreditinstitut eller forsikringsselskab, skal bestyrelsesmedlemmet fremover meddele Finanstilsynet oplysninger om sin viden, faglige kompetencer og erfaring for at kunne varetage hvervet. Derudover skal virksomheden foretage en vurdering af bestyrelsesformandens personlige kompetencer, som skal dokumenteres skriftligt og underbygges med skriftlig dokumentation i videst muligt omfang.

Mulighed for at kræve, at Finanstilsynet skal indbringe afslag på fit & proper-ansøgninger for domstolene


Med lovforslaget indføres der en ret for den finansielle virksomhed og den person, som afgørelsen vedrører, til at kræve afslag på en ansøgning om fit & proper-godkendelse i forbindelse med en persons ansættelse eller tiltræden indbragt for domstolene. Indbringelsen af afgørelsen vil ikke have opsættende virkning, men retten kan ved kendelse bestemme, at personen under sagens behandling kan indtræde i det hverv eller stiiling, som personen har søgt forhåndsgodkendelse til.


Lempeligere krav for små pengeinstitutter

Fit & proper-kravene i forhold til nøglepersoner foreslås lempet for de mindste pengeinstitutter (gruppe 3 og 4). For gruppe 3-pengeinstitutter foreslås det, at det kun er ansatte, der er ansvarlige for risikostyringsfunktionen, compliancefunktionen, kreditområdet og hvidvaskforebyggelse, som skal fit & proper-vurderes af Finanstilsynet. For gruppe 4-pengeinstitutter foreslås det, at det kun er den hvidvaskansvarlige, der skal fit & proper-vurderes. Finanstilsynet får dermed heller ikke mulighed for at påbyde denne type pengeinstitutter at afsætte nøglepersoner, som Finanstilsynet ikke skal vurdere.


Alle identificerede nøglepersoner skal fortsat være både egnede og hæderlige, men det er pengeinstituttet selv, der skal vurdere dette inden ansættelsen og derefter løbende.


Realkreditinstitutter

Det foreslås, at et realkreditinstitut, der ikke er et SIFI eller G-SIFI, som led i realkreditinstituttets virksomhedsstyring skal identificere instituttets nøglepersoner. Forslaget vil medføre, at nøglepersoner i realkreditinstitutter, der ikke er et SIFI eller et G-SIFI, omfattes af reglerne om egnethed og hæderlighed, ligesom Finanstilsynet vil få mulighed for at kunne påbyde et sådant realkreditinstitut at afsætte en ansat, der er identificeret som nøgleperson, hvis vedkommende ikke kan bestride stillingen i henhold til reglerne om egnethed og hæderlighed.


Ændring af krav til ledelsesmedlemmers økonomiske situation ved fit & proper-vurderinger

Med forslaget foreslås det at ophæve kravet i § 64, stk. 1, nr. 5 i lov om finansiel virksomhed om, at et medlem af en bestyrelse eller direktion ikke må påføre eller have påført den finansielle virksomhed tab eller risiko for tab på grund af sin økonomiske situation eller via et selskab, som vedkommende ejer, deltager i driften af eller har væsentlig indflydelse på. Kravet om uafhængighed i § 64, stk. 1, nr. 2 vil dog fortsat gælde, og Finanstilsynet skal derfor fortsat inddrage personens økonomiske situation i fit & proper-vurderingen –- dog på et mere generelt niveau.


Lovforslagets betydning for finansielle virksomheder

Med lovforslaget lægges der op til en mere holistisk tilgang til fit & proper-vurderinger, som blandt andet vil øge sandsynligheden for Finanstilsynets godkendelse af kandidater med erfaring fra andre sektorer. Det vil givetvis bidrage til en bredere talentmasse, der kan rekrutteres til den finansielle sektor.


Derudover forbedres gennemsigtigheden i forhold til, hvad Finanstilsynet lægger vægt på i forbindelse med fit & proper-vurderinger, idet der vil blive fastsat en række konkrete vurderingskriterier til brug for formodningstilgangen. Dette må forventes at øge forudsigeligheden af Finanstilsynets afgørelser. Derudover bidrager eksempler i lovforslagets bemærkninger også til en øget klarhed om, hvad Finanstilsynet lægger vægt på efter den helhedsorienterede tilgang. Det kommende vejledningsmateriale i form af redegørelserne omtalt ovenfor vedrørende Finanstilsynets godkendelsespraksis i egnethedsvurderinger vil bidrage yderligere til gennemsigtigheden på området.


Endvidere forbedres retssikkerheden blandt andet i kraft af den øgede gennemsigtighed samt kravet om, at afviste kandidater skal informeres om varigheden af de indgribende afslag på fit & proper-godkendelser.


Lovforslagets videre behandling og lovens ikrafttræden

Lovforslaget er sat på dagsordenen til 1. behandling af Folketinget den 21. februar 2023, men det er endnu ukendt, hvornår forslaget skal 2. og 3. behandles. Loven forventes at træde i kraft den 1. juli 2023.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Nyt fra ESMA om navngivning af fonde ved brug af ESG- og bæredygtighedsrelaterede udtryk
Nyt fra ESMA om navngivning af fonde ved brug af ESG- og bæredygtighedsrelaterede udtryk
14/03/2024
Finansiering og bankret, Compliance
Nye muligheder for realkreditfinansiering af havvindmølleparker
Nye muligheder for realkreditfinansiering af havvindmølleparker
13/03/2024
Energi og forsyning, Finansiering og bankret
EMIR 3.0 med krav om aktiv konto hos EU-CCP er på vej
EMIR 3.0 med krav om aktiv konto hos EU-CCP er på vej
22/03/2024
Finansiering og bankret, EU-ret
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
Kommende revidering af EU-reguleringen af betalingstjenester
04/04/2024
E-handel og markedsføring, EU-ret, Finansiering og bankret
ESG-rapportering
ESG-rapportering
12/04/2024
Finansiering og bankret, Compliance, EU-ret
Krav til kreditværdighedsvurderinger lempes
Krav til kreditværdighedsvurderinger lempes
16/04/2024
Finansiering og bankret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted