Forslag om op til 8 års fængsel for overtrædelse af EU-sanktioner

Ændringerne til forbrugerklageloven vil ifølge forslaget træde i kraft den 1. juli 2025, mens ændringerne til forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven ifølge forslaget vil træde i kraft den 27. september 2026.
Forbrugerombudsmandens fokus
Forbrugerombudsmanden har de seneste år haft et øget fokus på virksomheder, som har markedsført sig med miljøpåstande, og Forbrugerombudsmanden udgav den 24. oktober 2024 nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring. Anbefalingerne udgør fortolkningsbidrag til markedsføringslovens bestemmelser, som for miljømarkedsføring vedrører vildledningsforbuddet i markedsføringslovens §§ 5,6 og 20, samt dokumentationskravet i markedsføringslovens § 13.
Nye ændringer til markedsføringsloven
I denne nyhed præsenterer vi en kort oversigt over de væsentligste ændringer til markedsføringsloven. Overordnet set indeholder lovforslaget tre betydelige ændringer. Forslaget rummer blandt andet en væsentlig udvidelse af lovens defini-tionsbestemmelse med otte nye definitioner, herunder definitioner af miljøanprisning, bæredygtighedsmærke og certifi-ceringsordning.
Lovforslagets definition af en miljøanprisning lyder:
"Ethvert budskab eller enhver fremstilling, som ikke er obligatorisk i henhold til EU-retten eller national ret, uanset form, herunder tekst, billeder, grafisk eller symbolsk fremstilling, såsom mærker, mærkenavne, firmanavne eller produktnavne, der bruges i en kommerciel kommunikation, og som angiver eller indikerer, at et produkt, en produktkategori, et mærke eller en erhvervsdrivende har en positiv eller ingen indvirkning på miljøet eller er mindre miljøbelastende end andre produkter, produktkategorier, mærker eller erhvervsdrivende eller har forbedret sin indvirkning på miljøet over tid."
Det er i den nugældende markedsføringslov ikke specificeret, hvad der udgør en miljøpåstand eller vildledning ved miljøpåstande. Dette vil dog blive ændret ved vedtagelsen af det nye lovforslag.
Lovforslaget tilføjer yderligere vildledende handlinger til markedsføringslovens § 5, som udgør vildledning ved miljøpåstande. Listen over produktegenskaber, som en virksomhed ikke må give vildledende oplysninger om, er blevet udvidet til også at omfatte miljømæssige produktegenskaber. Der tilføjes desuden to nye vildledende handlinger, som begge ved-rører miljømarkedsføring, herunder fremsættelse af en miljøpåstand uden fornøden og objektiv dokumentation og fremsættelse af en reklamefordel, som hverken er relevant for forbrugeren eller angår det specifikke produkt eller virksomheden.
Nye tilføjelser til sortlisten
Med vedtagelse af lovforslaget vil der ske en udvidelse af bilag 1, også kendt som sortlisten, som indeholder former for handelspraksis, der altid vil blive betragtet som vildledende eller aggressive. Sortlisten bliver væsentligt udvidet med former for handelspraksis, som per definition er forbudt. Der tilføjes følgende former for handelspraksis:
Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.