Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Bliv forfatter Bliv kursusudbyder Bliv verificeret specialist Bliv jobannoncør
Artikel

Ny SaaS-standardkontrakt

Bird & Bird
05/05/2021
Ny SaaS-standardkontrakt
Bird & Bird logo
Brancheorganisationen Danske IT-Advokater (DITA) har udarbejdet en standardkontrakt for indløb af it-systemer som en Software-as-a-Service løsning.

DITA’s nye standardkontrakt er beregnet på anskaffelse af it-systemer som en SaaS-løsning.

Standardkontrakten adskiller sig herved fra standardkontrakterne K01, K02 og K03, der alle er beregnet på et traditionelt ”køb” af et it-system, som udvikles og/eller implementeres hos kunden som en on-premise løsning.  


SaaS-løsninger er kendetegnet ved


  • at softwaren ikke installeres hos kunden, men levere som en service via internettet
  • at kunden kun kan anvende softwaren i kontraktens varighed,
  • at der betales løbende vederlag frem for en engangslicens,
  • at levering ofte sker på leverandørens standardbetingelser,
  • at leverandøren typisk er databehandler for kunden.

Man kan dermed ikke anvende en K-kontrakt til at anskaffe en SaaS-løsning (selvom det ofte ses!) uden væsentlige tilpasninger.


Kontrakten tager udgangspunkt i K01 og er afstemt med standarddriftskontrakten, D17. Den indeholder den mest basale regulering mellem parterne. Vilkårene i kontrakten suppleres af leverandørens standardvilkår, der forudsættes vedlagt som et bilag til kontrakten.


Bird & Birds kommentar

I Danmark havde vi ikke før DITA’s nye standardkontrakt en standardkontrakt for SaaS-anskaffelser modsat i f.eks. Norge og England.


SaaS-løsninger vinder i disse år stadig større indpas på bekostning af traditionelle on-premise løsninger – selv når det drejer sig om kritiske og komplicerede virksomhedssystemer. Om få år, vil kun de færreste formentlig købe deres it-løsninger som on-premise løsninger.


I så henseende er DITA’s nye standardkontrakt et prisværdigt initiativ.


Der er tale om en ”light” kontrakt på blot 9 sider inklusive forside, indholds- og bilagsfortegnelse. Der er endvidere ikke udarbejdet modelbilag eller bilagsskabeloner til kontrakten, ligesom den kun foreligger i en dansk version. De fleste leverandører har allerede deres egen, typisk væsentligt mere detaljerede, kontrakt.


Set fra kundeside mangler kontrakten en række væsentlige vilkår, så som ansvar- og ansvarsbegrænsninger, garantier, leverandørens brug af underleverandører og vilkår for udlevering af kundens data under eller efter kontraktens ophør.


Herudover mangler der - som noget ganske væsentligt en - forrangsbestemmelse, dvs. en stillingtagen til, om eksempelvis (og navnlig) leverandørens standardvilkår har forrang frem for selve kontrakten og/eller de øvrige bilag ved indbyrdes modstrid.


Hertil kommer at mange af de væsentlige reguleringstemaer – ganske fornuftigt – er flyttet til bilagene, som man imidlertid ikke får hjælp til at udarbejde i standardkontrakten.


Vi spår derfor ikke den nye standardkontrakt nogen stor udbredelse.


Det ville øge standardkontraktens værdi og udbredelse, hvis den blev suppleret af en vejledning til om bl.a. udarbejdelsen af bilagene til kontrakten, hvilke emner, der forudsættes reguleret i leverandørens standardvilkår og hvilke emner heri, man som kunde bør være særligt opmærksom på.


Kontrakten kan findes her.

Artiklen er forfattet af:
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Bird & Bird logo
København
Sundkrogsgade 21
2100 København Ø
72 24 12 12
72 24 12 13
denmark@twobirds.com
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Undgå konflikter og dyre tvister: Stil krav om reviews i din IT-leverance
Undgå konflikter og dyre tvister: Stil krav om reviews i din IT-leverance
16/09/2021
IT- og telekommunikation, Kontraktret, Konfliktløsning
8 gode råd til at undgå svindel i din virksomhed
8 gode råd til at undgå svindel i din virksomhed
09/09/2021
Compliance, IT- og telekommunikation, Finansiering og bankret, Strafferet
Vigtig dom om it-kontraktens ”atombombe”
Vigtig dom om it-kontraktens ”atombombe”
16/08/2021
Kontraktret, IT- og telekommunikation
Softwarelicenser kan udgøre momsfritaget forvaltning af investeringsforeninger
Softwarelicenser kan udgøre momsfritaget forvaltning af investeringsforeninger
25/06/2021
Skatte- og afgiftsret, EU-ret, IT- og telekommunikation
Nye EU-regler om kunstig intelligens
Nye EU-regler om kunstig intelligens
26/05/2021
IT- og telekommunikation, Persondata, Øvrige
EU: Nye regler om kunstig intelligens på vej
EU: Nye regler om kunstig intelligens på vej
07/05/2021
Øvrige, IT- og telekommunikation, Persondata
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
© 2021 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted