Patent- og Varemærkestyrelsen har meddelt, at de ændrer praksis for behandlingen af varemærkeansøgninger pr. 1. januar 2016 som et harmoniseringstiltag på EU-plan. Praksisændringen vil medføre, at Styrelsens vurdering af, hvornår varemærker kan registreres, skærpes.
I henhold til national lovgivning i alle EU’s medlemsstater er det en betingelse for varemærkebeskyttelse, at et varemærke har særpræg. Varemærkemyndighederne i EU indgår i det såkaldte CP3-samarbejde, som har til formål at harmonisere og ensrette praksis for varemærker i EU’s 28 medlemsstater.
Myndighederne er for nyligt nået til enighed om en fælles praksis for, hvornår et figurligt ele-ment i et varemærke giver dette varemærke et tilstrækkeligt særpræg til registrering. Det gælder særligt, når figuren indeholder ord, som er rent beskrivende eller uden distinktivitet.
Patent- og Varemærkestyrelsen har meddelt, at den nye praksis vil indebære en opstramning af Styrelsens praksis i forhold til vurderingen af skrifttypers særpræg og brugen af farver i varemærker, ligesom der vil ske en opstramning af særprægsvurderingen, når simple geometriske figurer anvendes på en måde, der kan virke som en ”ramme” om et i øvrigt beskrivende eller ikke-distinktivt ord.
Som eksempel på varemærker, der ikke længere vil have særpræg og dermed ikke vil kunne registreres som varemærker, kan nævnes:
Derudover er der i den nye fælles praksis særligt fokus på, at figurlige elementer, der er almindeligt anvendt i branchen (fx kokkehuer, der indgår i en restaurants varemærke), og som har en direkte relation til varerne eller tjenesteydelserne, ikke skal anses for at have særpræg hverken i sig selv eller i sammenhæng med beskrivende eller ikke-distinktive ord.
Styrelsen meddeler derudover, at sædvanlige sammensætninger af fx tekst og figurer i et varemærke heller ikke vil blive anset for et element i et mærke, der kan give varemærket særpræg.
Den fælles praksis implementeres med virkning fra den 1. januar 2016 og kommer til at gælde for ansøgninger, der er indgivet eller har prioritetsdato fra den 1. januar 2016 eller senere.
Tilsvarende vil gælde for det beskyttelsesomfang, som styrelsen fremover vil give varemærkerne.
LETT bemærker
Har din virksomhed et varemærke eller et logo, der endnu ikke er registreret, kan det overvejes at ansøge om varemærkeregistrering før praksisændringen træder i kraft den 1. januar 2016. Hos LETT bistår vi med ansøgningsprocessen. Kontakt os for at høre nærmere om mulighederne for varemærkebeskyttelse.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →