Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Lovforslag fremsat om ophævelse af prisloftet på overskudsvarme

Kromann Reumert
10/04/2025
Lovforslag fremsat om ophævelse af prisloftet på overskudsvarme
Kromann Reumert logo
Klima-, Energi- og Forsyningsministeren har i fredags fremsat et lovforslag om ophævelse af prisloftet på overskudsvarme. Varmeforsyningsvirksomhederne skal fortsat være opmærksomme på prisreguleringen ved køb af overskudsvarme, men vil efter lovforslaget kunne indregne de faktiske udgifter hertil. Hvis lovforslaget vedtages, kan det give anledning til en revurdering af eksisterende aftaler om levering af overskudsvarme.

Hvad forstås ved overskudsvarme? 

Lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024 om varmeforsyning ("varmeforsyningsloven") definerer overskudsvarme som: "Uundgåelig varme produceret som biprodukt fra industri- eller elproduktionsanlæg eller i tertiærsektoren, der ville blive bortledt uudnyttet i luft eller vand uden adgang til et fjernvarmesystem". Overskudsvarme er altså varme, der opstår uden der anvendes yderligere energi til at producere den. Det kan eksempelvis være varme fra datacentre, transformerstationer eller industrielle processer. 


Den nuværende prisregulering af overskudsvarme

Når varmeforsyningsvirksomheder i dag skal købe overskudsvarme, skal varmeforsyningsvirksomheden indregne den laveste pris af (i) prisloftet og (ii) den omkostningsbaserede varmepris, hvilket følger af bekendtgørelse nr. 458 af 28. april 2023 om et prisloft for overskudsvarme (overskudsvarmebekendtgørelsen).  


Prisloftet fastsættes årligt af Forsyningstilsynet. Den omkostningsbaserede pris fastsættes i henhold til varmeforsyningslovens § 20, stk. 1, som medfører, at varmeforsyningsvirksomheden alene indregner de nødvendige omkostninger i varmeprisen. Når der købes overskudsvarme, er det altså de samlede omkostninger til både varmeforsyningsvirksomheden og overskudsvarmevirksomheden, der skal holdes under prisloftet. Dette medfører i praksis, at udnyttelse af overskudsvarme til tider må ske med tab for varmeforsyningsvirksomheden, hvis den aftalte pris overstiger prisloftet. 


Ophævelse af prisloftet

Lovforslaget foreslår at ophæve prisloftet på overskudsvarme, herunder den gældende overskudsvarmebekendtgørelse. 


Lovforslaget indebærer dermed, at den varmeforsyningsvirksomhed, som køber overskudsvarme, ikke længere vil være begrænset af prisloftet i forhold til, hvor meget varmeforsyningsvirksomeden vil kunne indregne i varmepriserne. Varmeforsyningsvirksomheden er dog fortsat underlagt prisreguleringen i varmeforsyningslovens § 20, stk. 1 og princippet om, at alene "nødvendige omkostninger" kan indregnes i varmeprisen. Hensigten med ændringen er at skabe en højere grad af fleksibilitet og færre regulatoriske barrierer for investeringer i udnyttelse af overskudsvarme.


Betaler en varmeforsyningsvirksomhed mere, end hvad markedsprisen tilsiger for overskudsvarmen, vil det som udgangspunkt kunne anses som en unødvendig omkostning, og varmeforsyningsvirksomheden vil ikke kunne indregne den fulde omkostning i varmeprisen.


Betydning af de nye regler

Hvis lovforslaget vedtages, giver det anledning til at genoverveje eksisterende aftaler om levering af overskudsvarme i lyset af de ændrede regulatoriske rammer. Således vil en genforhandling med henblik på at tilpasse sig de nye regler uden et prisloft kunne være nødvendigt for at sikre, at aftalerne fortsat er fordelagtige for begge parter. 


De nye regler træder efter planen i kraft den 1. juli 2025.


Lovforslaget kan tilgås her.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Nye finansieringsmuligheder for solcelleanlæg på erhvervsbygninger
Nye finansieringsmuligheder for solcelleanlæg på erhvervsbygninger
20/03/2025
Energi og forsyning, Fast ejendom og entreprise, Øvrige
Generalforsamlingssæsonen er over os - husk de nye krav til ledelsen i varmeforsyningsvirksomheder
Generalforsamlingssæsonen er over os - husk de nye krav til ledelsen i varmeforsyningsvirksomheder
21/03/2025
Selskabsret, Energi og forsyning
Nye regler om beredskab i energisektoren
Nye regler om beredskab i energisektoren
31/03/2025
Energi og forsyning
Styrket beredskab på agendaen i energisektoren: Ny bekendtgørelse om sikkerhedsgodkendelse i høring
Styrket beredskab på agendaen i energisektoren: Ny bekendtgørelse om sikkerhedsgodkendelse i høring
02/04/2025
Energi og forsyning
Supplerende tilslutningsbidrag for vand
Supplerende tilslutningsbidrag for vand
11/04/2025
Fast ejendom og entreprise, Energi og forsyning
Konkurrenceankenævnet: Vandselskab må kun finansiere projekter inden for sit ansvarsområde
Konkurrenceankenævnet: Vandselskab må kun finansiere projekter inden for sit ansvarsområde
I går
Konkurrenceret, Energi og forsyning
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
[email protected]
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted