Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Kan man bruge andre virksomheders varemærker som søgeord i Google AdWords?

TVC Advokatfirma
14/11/2022
Kan man bruge andre virksomheders varemærker som søgeord i Google AdWords?
TVC Advokatfirma logo
Sø- og Handelsretten har den 2. november 2022 afsagt dom i en sag om anvendelsen af en konkurrents varemærke som søgeord i Google AdWords.

Sagen angik blandt andet om Klarvinduer OÜ, ved at bruge ”sparvinduer” som søgeord i Google AdWords, havde krænket Sparvinduer ApS’ varemærkeretlige rettigheder.


Praksis på området fra Danmark (se link) og EU fastslår, at det som udgangspunkt ikke kan påbydes virksomheder at registrere konkurrenters varemærker som negative søgeord i Google AdWords. Derudover fastslår praksis, at det ikke i sig selv er retsstridigt at anvende en konkurrents varemærke som søgeord i Google AdWords. Det der er retsstridigt er, at anvende søgetermer i Google AdWords på en sådan måde, at den gennemsnitlige forbruger kun med vanskelighed kan gøre sig bekendt med, om de i annoncen omhandlede varer eller tjenesteydelser hidrører fra varemærkeindehaveren eller fra tredjemand.


I overensstemmelse med praksis, fastslog Sø- og Handelsretten i tvisten mellem Klarvinduer OÜ og Sparvinduer ApS, at Klarvinduer OÜ ikke kunne påbydes at lade ”sparvinduer” registrere som et negativt søgeord, og at Klarvinduer OÜ ikke uden videre krænkede Sparvinduer ApS’ varemærkeretlige rettigheder ved at anvende ”sparvinduer” som søgeord i Google AdWords.


Spørgsmålet for Sø- og Handelsretten var herefter, om anvendelsen af Sparvinduer ApS’ varemærke havde gjort det vanskeligt for den gennemsnitlige forbruger at gøre sig bekendt med, hvilken virksomhed annoncerne hidrørte fra. Da en Googlesøgning på ”sparvinduer” blandt andet resulterede i annoncer fra Klarvinduer OÜ med følgende tekster: Vinduer fra Sparvinduer? og alternativ til Sparvinduer, fandt Sø- og Handelsretten, at det var tilfældet og at klarvinduer OÜ ved disse annonceringer havde krænket Sparvinduer ApS’ varemærkerettigheder, ligesom Sø- og Handelsretten fandt, at anvendelsen havde medført en risiko for forveksling og en utilbørlig forretningsmæssig fordel.


Sø- og Handelsrettens afgørelse kan læses her.


Vil du læse mere om hvad Google AdWords er, kan du i øvrigt læse denne nyhed.


Har du spørgsmål til reglerne for anvendelse af Google Adwords eller markedsføringsloven generelt, er du altid velkommen til at kontakte vores specialister inden for området.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
TVC Advokatfirma logo
Aarhus
Søren Frichs Vej 42A
8230 Åbyhøj
70 11 08 01
tvc@tvc.dk
København
Nimbusparken 24, 2
2000 Frederiksberg
Roskilde
Københavnsvej 69, 1
4000 Roskilde
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2022 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted