I Rusland indgives et stigende antal russiske ansøgninger om registrering af vestlige varemærker.
Blandt andet er der indgivet flere ansøgninger om registrering af McDonald’s varemærker i eksempelvis kyrillisk skrift, men også flere parodivaremærker, som kan ses nedenfor. Ansøgningen er indgivet på vegne af en ”Uncle Vanya”, som er titlen på et berømt skuespil af den russiske forfatter Anton Tjekhov fra 1898, og symboliserer det velkendte McDonald’s logo væltet om på siden som en russisk statue fra før kommunismens fald. Parlamentsmedlem Vyacheslav Volodin har i den russiske Duma i sidste uge foreslået, at McDonald’s russiske restauranter skal overtages af russiske fastfood-kæder.
Det russiske varemærkekontor, Rospatent, har lukket for adgang til oplysninger om ansøgte varemærker i TMview (EUIPO’s varemærkeportal), hvilket gør det mere vanskeligt at følge antallet af krænkende ansøgninger. Hos de leverandører af overvågningsdata, som vi anvender i Bech-Bruun, er der indtil videre fortsat adgang til oplysninger om ansøgte varemærker i Rusland.
Det bliver afgørende for beskyttelsen af vestlige varemærker i Rusland, hvordan Rospatent og de russiske domstole vil behandle ansøgninger og indsigelser, hvor russiske ansøgere forsøger at stjæle vestlige varemærker. Afgørelsen i Gurli Gris-sagen, som vi udgav en nyhed om i sidste uge, varsler ikke godt for udviklingen ved de russiske domstole.
Vi følger i Bech-Bruun nøje situationen, og holder vores klienter og andre interesserede orienterede.