Hvad der er ulovligt offline, skal også være ulovligt online
Digital Services Act (DSA)
EU har nu offentliggjort den endelige og vedtagne tekst til Digital Services Act (DSA) - på dansk "forordningen om digitale tjenester" - som skal skærme mod ulovligt indhold på nettet og bringe reguleringen af en række onlinetjenester up-to-date med den teknologiske og markedsmæssige udvikling.
Hvis din virksomhed tilbyder hosting eller stiller en onlineplatform til rådighed, får du nye forpligtelser. Hvis du er rettighedshaver, bliver du bedre sikret. Hvis din virksomhed anvender en onlineplatform, er reglerne også relevante.
Onlineplatforme kan blandt andet være markedspladser, søgemaskiner, sociale medier, app-butikker og platforme til indholdsdeling. Men dele af DSA finder også anvendelse på de mere grundlæggende formidlingstjenester som hosting.
DSA er på visse områder en opdatering af de over 20 år gamle e-handelsregler, så de passer bedre til den tekniske og markedsmæssige virkelighed i dag, men samtidig holder den fast i de oprindelige principper om, at man som formidler på nettet - forudsat, at visse betingelser er opfyldt - ikke er ansvarlig for ulovligt indhold, som transmitteres eller lagres.
DSA indeholder dog derudover mange nyskabelser og nye ansvarsområder. Vi nævner nogle af dem nedenfor:
Mulighed for at anmelde ulovligt indhold
Et af grundprincipperne i DSA er - ligesom i de nuværende regler - at en udbyder af en digital tjeneste, der er formidler, ikke er ansvarlig for det indhold, der formidles. Der gælder dog visse betingelser, og navnlig kan formidleren blive (med)ansvarlig, når eller hvis formidleren bliver bekendt med, at der formidles ulovligt indhold. Det er hele grundtanken bag mange af de funktioner med "anmeld indhold", der findes på eksempelvis sociale medier.
En af nyskabelserne i DSA er, at onlineplatforme nu bliver forpligtet til at indføre let tilgængelige og brugervenlige anmeldelsesmekaniser. Det skal gøre det lettere at anmelde specifik information, som anmelderen anser for at være ulovligt indhold.
Ulovligt indhold defineres bredt. Det kan eksempelvis være salg af ulovlige eller forfalskede produkter, salg af produkter eller levering af tjenester, der overtræder forbrugerbeskyttelseslovgivningen, ulovlig brug af ophavsretligt beskyttet materiale, ulovligt udbud af indkvarteringstjenester, ulovlig deling af private billeder uden samtykke og onlinestalking.
En anmeldelse skal behandles på en struktureret og ikke-forskelsbehandlende måde. Den efterfølgende handle- og begrundelsespligt for onlineplatformen er skærpet.
"Dark patterns"
Mørke mønstre ("dark patterns"), som kan forekomme i forbindelse med eksempelvis accept af cookies og gennemførelse af køb, bliver forbudt.
Der er tale om software eller applikationer, der enten bevidst eller reelt i væsentlig grad forvrider eller forringer brugernes evne til at træffe selvstændige og informerede valg eller beslutninger. En sådan praksis kan ellers anvendes til at påvirke brugere til at udvise uønsket adfærd eller træffe uønskede beslutninger, som har negative konsekvenser for dem.
Børn på onlineplatforme
Onlineplatforme som er tilgængelige for mindreårige, vil skulle indføre særlige beskyttelsesforanstaltninger for at garantere mindreåriges onlinesikkerhed, navnlig når platformen er bekendt med, at en bruger er mindreårig. Onlineplatforme får forbud mod at fremvise målrettet reklame på grundlag af anvendelse af mindreåriges personoplysninger.
Anbefalingssystemer
Der indføres gennemsigtighedskrav til parametrene for anbefalingssystemer for at forbedre informationen til brugerne og deres valg. Der stilles blandt andet større krav til transparens omkring algoritmer og rangering af indhold.
Reklamer baseret på profilering af følsomme oplysninger
Der indføres tillige forbud mod reklamer baseret på profilering af følsomme oplysninger, eksempelvis religion, politisk overbevisning eller seksuel orientering.
Meget store onlineplatforme
Virksomheder bliver pålagt forpligtelser, der er proportionelle med arten af deres tjenester samt deres størrelse og indvirkning. Det betyder, at meget store onlineplatforme og meget store onlinesøgemaskiner er omfattet af strengere krav. Tjenester med mere end 45 mio. aktive brugere om måneden anses i EU som meget store.
DSA indfører særlige forpligtelser for de meget store digitale platforme, som samtidig bliver omfattet af en ny konkurrenceregulering i søsterforordningen, Digital Markets Act.
Således skal de meget store platforme eksempelvis analysere de systemiske risici, som de skaber, og foretage en risikoreduktionsanalyse. Denne analyse skal foretages hvert år og vil muliggøre løbende overvågning for at mindske de risici, der er forbundet med blandt andet spredning af ulovligt indhold og skadelige virkninger for de grundlæggende rettigheder, demokratiske processer og den offentlige sikkerhed.
Derudover stilles der også krav om, at meget store onlineplatforme og meget store onlinesøgemaskiner vil skulle tilbyde brugerne et anbefalingssystem for indhold, der ikke bygger på profilering.
Overtrædelse af de nye regler kan sanktioneres med bøder på op til 6 % af den årlige globale omsætning i det forgangne regnskabsår.
Reglerne finder anvendelse fra den 17. februar 2024 (nogle enkelte dog allerede fra slutningen af november 2022), så der er lidt tid at løbe på, men vi anbefaler, at man går i gang med at kigge på konsekvenserne af det nye regelsæt allerede nu.
Vi står naturligvis klar til at hjælpe.