Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Hvad der er ulovligt offline, skal også være ulovligt online

Kromann Reumert
04/11/2022
Hvad der er ulovligt offline, skal også være ulovligt online
Kromann Reumert logo
EU har længe barslet med lovgivning, der skulle tøjle "big tech" - men en del af den lovgivning, som nu endeligt er vedtaget, regulerer også meget andet end Google, Facebook og Apple. EU's Digital Services Act får både betydning for en række specifikke tjenester og for markedsføring på internettet generelt.

Digital Services Act (DSA)

EU har nu offentliggjort den endelige og vedtagne tekst til Digital Services Act (DSA) - på dansk "forordningen om digitale tjenester" - som skal skærme mod ulovligt indhold på nettet og bringe reguleringen af en række onlinetjenester up-to-date med den teknologiske og markedsmæssige udvikling.


Hvis din virksomhed tilbyder hosting eller stiller en onlineplatform til rådighed, får du nye forpligtelser. Hvis du er rettighedshaver, bliver du bedre sikret. Hvis din virksomhed anvender en onlineplatform, er reglerne også relevante.


Onlineplatforme kan blandt andet være markedspladser, søgemaskiner, sociale medier, app-butikker og platforme til indholdsdeling. Men dele af DSA finder også anvendelse på de mere grundlæggende formidlingstjenester som hosting.


DSA er på visse områder en opdatering af de over 20 år gamle e-handelsregler, så de passer bedre til den tekniske og markedsmæssige virkelighed i dag, men samtidig holder den fast i de oprindelige principper om, at man som formidler på nettet - forudsat, at visse betingelser er opfyldt - ikke er ansvarlig for ulovligt indhold, som transmitteres eller lagres.


DSA indeholder dog derudover mange nyskabelser og nye ansvarsområder. Vi nævner nogle af dem nedenfor:


Mulighed for at anmelde ulovligt indhold

Et af grundprincipperne i DSA er - ligesom i de nuværende regler - at en udbyder af en digital tjeneste, der er formidler, ikke er ansvarlig for det indhold, der formidles. Der gælder dog visse betingelser, og navnlig kan formidleren blive (med)ansvarlig, når eller hvis formidleren bliver bekendt med, at der formidles ulovligt indhold. Det er hele grundtanken bag mange af de funktioner med "anmeld indhold", der findes på eksempelvis sociale medier.


En af nyskabelserne i DSA er, at onlineplatforme nu bliver forpligtet til at indføre let tilgængelige og brugervenlige anmeldelsesmekaniser. Det skal gøre det lettere at anmelde specifik information, som anmelderen anser for at være ulovligt indhold.


Ulovligt indhold defineres bredt. Det kan eksempelvis være salg af ulovlige eller forfalskede produkter, salg af produkter eller levering af tjenester, der overtræder forbrugerbeskyttelseslovgivningen, ulovlig brug af ophavsretligt beskyttet materiale, ulovligt udbud af indkvarteringstjenester, ulovlig deling af private billeder uden samtykke og onlinestalking.  


En anmeldelse skal behandles på en struktureret og ikke-forskelsbehandlende måde. Den efterfølgende handle- og begrundelsespligt for onlineplatformen er skærpet.


"Dark patterns"

Mørke mønstre ("dark patterns"), som kan forekomme i forbindelse med eksempelvis accept af cookies og gennemførelse af køb, bliver forbudt.


Der er tale om software eller applikationer, der enten bevidst eller reelt i væsentlig grad forvrider eller forringer brugernes evne til at træffe selvstændige og informerede valg eller beslutninger. En sådan praksis kan ellers anvendes til at påvirke brugere til at udvise uønsket adfærd eller træffe uønskede beslutninger, som har negative konsekvenser for dem.


Børn på onlineplatforme

Onlineplatforme som er tilgængelige for mindreårige, vil skulle indføre særlige beskyttelsesforanstaltninger for at garantere mindreåriges onlinesikkerhed, navnlig når platformen er bekendt med, at en bruger er mindreårig. Onlineplatforme får forbud mod at fremvise målrettet reklame på grundlag af anvendelse af mindreåriges personoplysninger.


Anbefalingssystemer

Der indføres gennemsigtighedskrav til parametrene for anbefalingssystemer for at forbedre informationen til brugerne og deres valg. Der stilles blandt andet større krav til transparens omkring algoritmer og rangering af indhold.


Reklamer baseret på profilering af følsomme oplysninger

Der indføres tillige forbud mod reklamer baseret på profilering af følsomme oplysninger, eksempelvis religion, politisk overbevisning eller seksuel orientering.


Meget store onlineplatforme

Virksomheder bliver pålagt forpligtelser, der er proportionelle med arten af deres tjenester samt deres størrelse og indvirkning. Det betyder, at meget store onlineplatforme og meget store onlinesøgemaskiner er omfattet af strengere krav. Tjenester med mere end 45 mio. aktive brugere om måneden anses i EU som meget store.


DSA indfører særlige forpligtelser for de meget store digitale platforme, som samtidig bliver omfattet af en ny konkurrenceregulering i søsterforordningen, Digital Markets Act.


Således skal de meget store platforme eksempelvis analysere de systemiske risici, som de skaber, og  foretage en risikoreduktionsanalyse. Denne analyse skal foretages hvert år og vil muliggøre løbende overvågning for at mindske de risici, der er forbundet med blandt andet spredning af ulovligt indhold og skadelige virkninger for de grundlæggende rettigheder, demokratiske processer og den offentlige sikkerhed.


Derudover stilles der også krav om, at meget store onlineplatforme og meget store onlinesøgemaskiner vil skulle tilbyde brugerne et anbefalingssystem for indhold, der ikke bygger på profilering.


Overtrædelse af de nye regler kan sanktioneres med bøder på op til 6 % af den årlige globale omsætning i det forgangne regnskabsår.


Reglerne finder anvendelse fra den 17. februar 2024 (nogle enkelte dog allerede fra slutningen af november 2022), så der er lidt tid at løbe på, men vi anbefaler, at man går i gang med at kigge på konsekvenserne af det nye regelsæt allerede nu.


Vi står naturligvis klar til at hjælpe.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Kromann Reumert logo
København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
mail@kromannreumert.com
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?
Kurser, der kunne være relevante for dig
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2022 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted