Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Har du styr på det nye forbrugerklagesystem?

Bird & Bird
21/12/2015
Har du styr på det nye forbrugerklagesystem?
Den 1. oktober 2015 trådte det nye forbrugerklagesystem i kraft, hvorefter forbrugerne kan klage inden for stort set alle brancheområder. Systemet er implementeret på baggrund af et EU-direktiv og indebærer, at virksomheder fremover er forpligtet til at oplyse deres kunder, hvilke klageorganer de kan gå til, hvis de har en klage.

Så godt som alle virksomheder er nu omfattet af et eller flere af de særlige klageorganer. Det nye system indebærer følgende informationspligter:




  • Det skal af virksomhedens hjemmeside fremgå, hvilket klageorgan forbrugerne kan gå til, såfremt de ønsker at klage. I den forbindelse skal virksomheden informere om klageorganets adresse og hjemmeside. Informationen skal være klar, forståelig og lettilgængelig på virksomhedens hjemmeside.

  • Benytter virksomheden generelle aftalevilkår, skal ovennævnte oplysninger også fremgå heraf.

  • Hvis kunderne møder fysisk op i butikken og ønsker at klage, skal de have samme informationer, og disse skal gives på et varigt medie såsom fx papir, e-mail eller SMS.


Som udgangspunkt behandler Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen alle klager mellem en forbruger og en erhvervsdrivende, der ikke hører under et af de særlige klageorganer, fx Ankenævn for biler, Byggeriets Ankenævn, Pengeinstitutankenævnet, m.fl.

Listen over godkendte og lovbestemte klageorganer kan ses på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.


Det nye forbrugerklagesystem indebærer, at alle forbrugerklager indledningsvist skal igennem Center for Klageløsning med henblik på, gennem en mediationsproces, at opnå enighed mellem parterne. Lykkes dette ikke, kan sagen videre indbringes for Forbrugerklagenævnet og blive afgjort gennem en juridisk (og ofte langvarig) proces.


Den omtvistede vare eller tjenesteydelse skal minimum have kostet 1.000 kr., før klagen kan indbringes. For tøj og sko er undergrænsen 650 kr.


Den kommende online klageplatform
Den 15. februar 2016 indføres den såkaldte ODR-platform. Platformen skal fungere som en fælles europæisk webbaseret platform for løsning af onlinetvister. Har man som forbruger købt et produkt gennem en europæisk webbutik, kan man sende sin klage til platformen, der videresender klagen til rette klageorgan i den relevante medlemsstat.


Når platformen indføres, er virksomheder forpligtet til at henvise forbrugerne klart og tydeligt til klagemuligheden gennem platformen på deres hjemmeside og evt. i deres skriftlige aftalevilkår.







 
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Bird & Bird logo
København
Sundkrogsgade 21
2100 København Ø
72 24 12 12
72 24 12 13
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Hvad betyder de nye boligskatteregler for dit boligkøb? Skal du købe eller vente?
Der kan særligt være en fordel ved at handle ejendomme inden den 1. januar 2024. Det kommer vi bl.a. nærmere ind på i denne episode.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Finanstilsynet indskærper krav om forsikringsselskabers anvendelse af forsikringsformidlere med gyldig tilladelse
Finanstilsynet indskærper krav om forsikringsselskabers anvendelse af forsikringsformidlere med gyldig tilladelse
23/04/2025
Forsikring og erstatning, Øvrige
Forordning 261/2004 omfatter ikke helikoptertransport
Forordning 261/2004 omfatter ikke helikoptertransport
24/04/2025
Transportret, Øvrige
Udvidet producentansvar for emballage: Er din virksomhed klar til at indberette inden den 1. juni 2025?
Udvidet producentansvar for emballage: Er din virksomhed klar til at indberette inden den 1. juni 2025?
09/05/2025
EU-ret, Øvrige, Miljøret
Konkursrådet foreslår ændringer i reglerne om udpegning af kuratorer
Konkursrådet foreslår ændringer i reglerne om udpegning af kuratorer
12/05/2025
Insolvens og rekonstruktion, Øvrige, Branchenyheder
Kan en berider tilbageholde en hest som sikkerhed for betaling?
Kan en berider tilbageholde en hest som sikkerhed for betaling?
20/05/2025
Insolvens og rekonstruktion, Øvrige
Ny lov skal sikre ansvarlig brug af AI
Ny lov skal sikre ansvarlig brug af AI
19/05/2025
Ansættelses- og arbejdsret, Øvrige, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
[email protected]
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted