Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forlængelse af ramme­aftale eller ulovlige, midler­tidige kontrakter?

Kromann Reumert
16/11/2018
Forlængelse af ramme­aftale eller ulovlige, midler­tidige kontrakter?
Det er ordregiver, der bærer risikoen og ansvaret for, at der bliver tildelt en ny kontrakt inden udløbet af en tidligere kontrakt. Lykkes ordregiveren ikke med det, betyder det ikke, at rammeaftalen bare kan forlænges.


Kort om sagen


Aalborg Kommune og Brønderslev Kommune (kommunerne) havde i 2011 udbudt og indgået en toårig rammeaftale med Lyreco om levering af kontorartikler. Rammeaftalen indeholdt mulighed for to forlængelser, hver af ét års varighed, hvilket kommunerne benyttede sig af. Derfor udløb rammeaftalen i 2015. Aftalen med Lyreco blev imidlertid forlænget både en tredje og fjerde gang, så rammeaftalen endte med at løbe til og med januar 2017.

Kommunerne havde ellers, i flere omgange og uden held, forsøgt at udbyde aftalen igen. I perioden fra 2015 til 2017 nåede kommunerne at udbyde og annullere hele fire gange. Til sidst endte kommunerne med at tilslutte sig en rammeaftale fra Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI).

Leverandøren, Staples, klagede efter kommunernes annullering af det tredje forsøg på at afholde et udbud. Her havde Staples afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud, og derfor klagede Staples både over annulleringen og kommunernes forlængelser af den hidtidige rammeaftale.


Forlængelserne af rammeaftalen


I forhold til kommunernes første to forlængelser af rammeaftalen med Lyreco kom Klagenævnet for Udbud frem til, at disse ikke strakte sig over mere end en kontraktperiode på fire år, der er udgangspunktet for den maksimale varighed af en rammeaftale. Derfor havde kommunerne i hvert fald overholdt deres udbudspligt frem til og med den 31. august 2015.

Klagenævnet fandt til gengæld, at den tredje og fjerde forlængelse af rammeaftalen ville være udbudspligtig, hvis de hver for sig oversteg tærskelværdierne.

Under klagesagen havde kommunerne ikke oplyst om omfanget af de indkøb, der var foretaget under den tidligere rammeaftale og forlængelserne heraf. Kommunerne havde heller ikke oplyst om, hvorvidt der var foretaget en konkret vurdering af værdien af forlængelsesaftalerne.

Derfor lagde klagenævnet den stipulerede værdi af det første af de annullerede udbud til grund, da nævnet beregnede kontraktværdien. Med udgangspunkt i denne værdi oversteg den tredje forlængelse (på 12 måneder) tærskelværdierne og havde dermed været udbudspligtig. Den fjerde forlængelse (på fem måneder) oversteg derimod ikke tærskelværdierne, hvorfor denne forlængelse ikke havde været udbudspligtig.

Der blev, bemærkelsesværdigt nok, ikke set på, om de to forlængelser reelt kunne eller skulle ses i en sammenhæng.


Økonomisk sanktion for den tredje forlængelse


Klagenævnet kom frem til, at den tredje kontraktforlængelse skulle erklæres for uden virkning, fordi den var ulovlig. Men da forlængelsen allerede var udløbet, blev kommunerne i stedet pålagt at betale en økonomisk sanktion på 50.000 kroner. Denne sanktion blev udmålt som en procentdel af værdien af den forlængelse, der har været i strid med udbudsreglerne.

 


 




 




Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Kan du påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige?
Kan man som privat tilbudsgiver påvirke udbudsmaterialet fra det offentlige? Det kommer Anja Piening, specialist i udbudsret, nærmere ind på her.
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Biodiversitet i udbud. Er grøn det nye sort?
Biodiversitet ligger højt på den politiske agenda og kommer i fremtiden til at blive en større del af offentlige udbud. Hvor meget fylder biodiversitet i dag og på længere sigt? Det kommer vi ind på i denne episode, som er relevant for bøde offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Kan man forsvare ukonditionsmæssighed?
Kan man forsvare ukonditionsmæssighed?
12/09/2024
Udbud
Mens vi venter på nye kendelser... Årsberetning 2023 fra Klagenævnet for Udbud
Mens vi venter på nye kendelser... Årsberetning 2023 fra Klagenævnet for Udbud
19/09/2024
Udbud
Bird & Bird vinder voldgiftssag om EU sanktionsregler og russisk kul
Bird & Bird vinder voldgiftssag om EU sanktionsregler og russisk kul
26/09/2024
Udbud, Kontraktret
Regeringen varsler: Flere ændringer på vej på udbudsrettens område
Regeringen varsler: Flere ændringer på vej på udbudsrettens område
03/10/2024
Udbud
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
Region Syddanmarks annullering af udbud udfordret ved klagenævnet
11/10/2024
Udbud
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
Hvad betyder vedtagelsen af "Listing Act" for udstedere af gældsinstrumenter og kapitalandele?
I går
EU-ret, Udbud
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted