Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Arrangementer Find juridisk specialist Jobbørs NYT Domme
Om Jurainfo Bliv samarbejdspartner Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Artikel

Fordele og ulemper ved regulering af Betalingsservice

Konkurrence- & Forbrugerstyrelsen
28/11/2014
201
Fordele og ulemper ved regulering af Betalingsservice
Konkurrence- & Forbrugerstyrelsen logo



Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kortlægger i en analyse fordele og ulemper ved regulering af betalingsløsninger som Betalingsservice. Det sker efter anmodning fra erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse, ”Direkte Debitering”, kortlægger fordele og ulemper ved en eventuel regulering af markedet. Det sker efter ønske fra erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen, der også har bedt om forslag til, hvordan en ændring af lovgivningen kan udformes.

Efter analysens færdiggørelse har Nets fremsat et overtagelsestilbud på DIBS Payment Services AB. Nets’ eventuelle opkøb af konkurrenten indgår ikke i grundlaget for vurderingen af fordele og ulemper ved regulering.

Analysen beskriver konsekvenser af en udvidelse af Betalingstjenestelovens §79 om urimelige priser og avancer på betalingskort, så den også omfatter direkte debiteringsprodukter som Betalingsservice.

De væsentligste fordele

  • Regulering kan bidrage til at sikre, at der ikke anvendes urimelige priser for direkte debiteringsprodukter over for kreditorer, hvilket i sidste ende kan gavne forbrugerne.

  • Regulering kan bidrage til at sikre, at der ikke anvendes urimelige priser og avancer ved interbankgebyrerne i forbindelse med direkte debiteringsløsninger.

  • Regulering kan bidrage til at sikre, at en pris på et direkte debiteringsprodukt ikke giver anledning til en urimelig avance hos en udbyder af direkte debitering.


De væsentligste ulemper

  • Regulering kan reducere innovationen og begrænse udbuddet af nye og alternative produkter, som det vurderes sandsynligt finder sted på sigt fra nye aktører.

  • Regulering kan mindske incitamentet til at effektivisere og forbedre kvaliteten i de aktuelle og potentielle direkte debiteringsløsninger.

  • Regulering vil ikke skabe øget konkurrence på markedet, men kan tværtimod bidrage til at fastholde den eksisterende markedsstruktur.


De anførte ulemper ved regulering kan muligvis dæmpes i et vist omfang, såfremt en regulering gøres tidsbegrænset.

Baggrund
Den daværende erhvervs- og vækstminister bad i 2013 Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om en analyse af Nets’ indtjening på Betalingsservice. Her fremgik det, at Nets har haft en høj og stigende indtjening ved Betalingsservice, og at konkurrencepresset fra alternative produkter er begrænset. Nets’ omkostninger per transaktion er faldet, mens prisen per transaktion har været nogenlunde konstant de seneste år. På den baggrund anmodede nuværende erhvervs- og vækstminister, Henrik Sass Larsen, om en analyse af fordele og ulemper ved regulering af direkte debitering.

I analysen ”Direkte Debitering” vurderes det, at den aktuelle konkurrence på området er begrænset, og at Betalingsservice fortsat vil have en stærk markedsposition i de kommende år. På længere sigt er det muligt, at der kan etableres et større konkurrencepres på markedet: Mobile betalingsløsninger kan muligvis øge konkurrencen, bankernes salg af Nets kan øge bankernes incitament til at udvikle egne betalingsløsninger, og ny EU-regulering kan muligvis åbne for konkurrence fra nye aktører.

Læs analysen ”Direkte Debitering – fordele og ulemper ved regulering”

For yderligere information kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.



 


Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores nyhedsservice her.
Konkurrence- & Forbrugerstyrelsen logo
Valby
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
41 70 50 00
Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vælg selv dine interesseområder og modtag juridisk nyt fra landets førende specialister.
Tilmeld dig nu
Artikler, der kunne være relevante for dig
Udvidet fusionskontrol i Grønland
Udvidet fusionskontrol i Grønland
10/12/2020
Konkurrenceret
EU-Domstolen: TV2 skal betale ulovligheds­renter for statsstøtte
EU-Domstolen: TV2 skal betale ulovligheds­renter for statsstøtte
27/11/2020
Konkurrenceret
Var Konkurrence­styrelsens COVID-19-undersøgelse omfattet af miljøoplysnings­loven?
Var Konkurrence­styrelsens COVID-19-undersøgelse omfattet af miljøoplysnings­loven?
19/11/2020
Konkurrenceret
Kommissionen forlænger airport slots-undtagelsen
Kommissionen forlænger airport slots-undtagelsen
19/11/2020
EU-ret, Konkurrenceret
Ny EU-forordning for screening af udenlandske direkte investeringer træder i kraft
Ny EU-forordning for screening af udenlandske direkte investeringer træder i kraft
21/10/2020
Konkurrenceret
Vestager: Ny politik for henvisninger fra nationale konkurrence­myndigheder
Vestager: Ny politik for henvisninger fra nationale konkurrence­myndigheder
21/10/2020
Konkurrenceret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske online-platform samt formidler af juridisk viden. Her finder du juridiske nyheder, kurser og arrangementer. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
Vandtårnsvej 77, DK-2860 Søborg
E-mail: kontakt@jurainfo.dk
CVR-nr. 38375563
© 2020 Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted