Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Forbrugerombudsmandens reviderede retningslinjer for prismarkedsføring

Bech-Bruun
31/05/2022
Forbrugerombudsmandens reviderede retningslinjer for prismarkedsføring
Bech-Bruun logo
Som følge af nye EU-regler og en ny bestemmelse i prismærkningsbekendtgørelsen har Forbrugerombudsmanden revideret sine retningslinjer for prismarkedsføring. Disse trådte i kraft den 28. maj 2022.

Som vi i en tidligere nyhedhar orienteret om, har Forbrugerombudsmanden været nødt til at revidere sine retningslinjer for prismarkedsføring, så de er i overensstemmelse med de ændrede regler på området.


De væsentligste ændringer er, at en vares normalpris skal have været gældende i minimum 30 dage (tidligere seks uger), før en tilbudspris kan sammenlignes med normalprisen.


For varer, der må antages at blive forringet eller forældet hurtigt (for eksempel fersk kød og afskårne blomster), skal normalprisen have været gældende i 14 dage.


Tilbudsprisen må alene være gældende i ti dage (tidligere to uger), og for varer, der forventes at blive forringet eller forældet hurtigt, må tilbudsperioden alene være fem dage.


Dernæst medfører de nye regler, at det ikke længere er muligt at lave kortvarige kampagner med nedsatte priser uden at afbryde perioden på 30 dage, hvor varen skal have været til salg til normalprisen. Det betyder, at hvis man har nedsat prisen på en vare til Black Friday (i slutningen af november måned), skal den nedsatte pris bruges som udgangspunkt for besparelsen, hvis man i forbindelse med julesalget vil annoncere med et sparbudskab.


Hvis prisnedsættelsen øges progressivt – for eksempel ved udsalg, hvor tilbudsprisen sænkes yderligere hen af vejen – er det til gengæld blevet tilladt at sammenligne med den pris, varen havde før den første prisnedsættelse.


Visse salgsfremmende udtryk som for eksempel ’særtilbud’ og ’tilbudspriser’, der giver indtryk af en prisnedsættelse, vil i sig selv være omfattet af reglerne. Det betyder, at hvis man bruger sådanne udtryk i sin markedsføring, bliver man nødt til også at angive den billigste pris på varen inden for de sidste 30 dage.


Endelig skal man være opmærksom på, at en vare ikke må betegnes som ”gratis” eller ”vederlagsfri”, hvis kunden skal ”betale” med sine data, medmindre det fremgår af markedsføringen, at den erhvervsdrivende indsamler personoplysninger om kunden, og hvordan oplysningerne vil blive anvendt.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
30/10/2024
Insolvens og rekonstruktion, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Lang forsinkelse i horisonten
Lang forsinkelse i horisonten
06/11/2024
Transportret, Øvrige
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
18/11/2024
Kontraktret, Øvrige, Immaterialret
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
21/11/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted