Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Fødevarestyrelsens kontrolbesøg: Har din virksomhed styr på hjemmesider og sociale medier?

Bech-Bruun
18/05/2022
Fødevarestyrelsens kontrolbesøg: Har din virksomhed styr på hjemmesider og sociale medier?
Bech-Bruun logo
Ud over de ordinære kontrolbesøg udvælger Fødevarestyrelsen årligt en række emner, som styrelsen fokuserer på i forbindelse med kampagnekontrol hos fødevarevirksomheder. Kommunikationsplatforme, såsom hjemmesider og sociale medier, kan også blive omfattet af kontrol. Det er derfor vigtigt, at virksomhederne sikrer, at indholdet er i overensstemmelse med lovgivningen, og at der gennemføres en løbende monitorering af platformene.

Gennemgå jævnligt hjemmeside(r) og sociale medier

Fødevarestyrelsen kontrollerer som udgangspunkt de åbenlyse fødevaremarkedsføringsaktiviteter såsom produktion, distribution og/eller mærkning af fysiske produkter. Det er vores erfaring, at Fødevarestyrelsen derudover har et øget fokus på online markedsføringskanaler, såsom hjemmeside(r), sociale medier og øvrige platforme.


Netop nu gennemfører Fødevarestyrelsen en kontrolkampagne med fokus på ernærings- og sundhedsanprisninger. Som led i kampagnen bliver konkrete fødevarer kontrolleret i forhold til brugen af ernærings- og sundhedsanprisninger. Styrelsen kontrollerer desuden virksomhedshjemmesider og sociale medier for brugen af anprisninger. Desuden kan Fødevarestyrelsen kontrollere virksomheders brug af influencers.


Gennemgå derfor jævnligt hjemmesider og sociale medier for blandt andet at sikre, at information om fødevarer, herunder brug af eventuelle ernærings- eller sundhedsanprisninger på platformene, er i overensstemmelse med fødevarelovgivningen.


Har Fødevarestyrelsen kompetence til at kontrollere hjemmesider og sociale medier?

Fødevarestyrelsen har kompetence til at kontrollere de platforme, hvor fødevarevirksomheder markedsfører fødevarer. Vær desuden opmærksom på, at såfremt der på det fysiske produkt i mærkningen er links til en hjemmeside, kan man som udgangspunkt blive holdt ansvarlig for indholdet på hjemmesiden.


I forbindelse med ovenstående kan det være relevant  at overveje, om den pågældende hjemmeside ejes af en tredjepart, så man reelt ikke har indflydelse på indholdet af hjemmesiden, herunder om eksempelvis hosting af hjemmesiden foregår i et andet land end Danmark.


Forbrugeres bemærkninger på fødevarevirksomheders hjemmesider eller sociale medier

Fødevarevirksomheder vil kunne blive holdt ansvarlige for forbrugeres eventuelle kommentarer på Q/A’s, blogs eller andre kommentarspor, som er på den enkelte virksomheds hjemmesider eller sociale medier. Selvom det er positivt at få gode reviews eller kommentarer direkte fra forbrugerne, kan virksomheden blive holdt ansvarlig, såfremt Fødevarestyrelsen finder, at forbrugeres kommentarer indeholder eksempelvis ulovlige ernærings- eller sundhedsanprisninger, sygdomsanprisninger eller lignende. Det er derfor vores anbefaling blandt andet at overvåge aktiviteterne på markedsføringskanaler og moderere indholdet om nødvendigt.


Relevante aktuelle kontrolkampagner

Frem til september 2022 har Fødevarestyrelsen fokus på anvendelsen af ernærings- og sundhedsanprisninger på fødevarer.


Fra juni til december 2022 vil Fødevarestyrelsen desuden have fokus på generel mærkning af færdigpakkede fødevarer, herunder på den obligatoriske fødevareinformation og på at forbrugerne ikke må kunne blive vildledt som følge af informationer om fødevaren.


Bech-Bruuns team af rådgivere inden for fødevarelovgivning har omfattende erfaring med, hvordan fødevarereglerne implementeres og fortolkes i praksis. Vi rådgiver om og assisterer ved konkrete kontrolbesøg og besvarer gerne spørgsmål om de områder, som kontrolkampagnerne omhandler samt om fødevarelovgivningen generelt. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du er interesseret i at høre mere om kontrolkampagnerne eller ønsker anden bistand som led i, at du forbereder dig på et eventuelt kontrolbesøg fra Fødevarestyrelsen.


I kan se læse mere om Fødevarestyrelsens planlagte kontrolkampagner her.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Har du pligt til at oprette en whistleblowerordning inden den 17. december 2023?
Bliv klogere på whistleblowerloven, herunder hvilke virksomheder, der har pligt til at etablere en whistleblowerordning.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Nye blanketkrav ved byretterne i sager om flykompensation
Nye blanketkrav ved byretterne i sager om flykompensation
01/10/2024
Øvrige, Forsikring og erstatning
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
Parkeringsselskab har opkrævet rykkergebyrer uden dokumentation for, at rykkerbreve faktisk kom frem
30/10/2024
Insolvens og rekonstruktion, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Lang forsinkelse i horisonten
Lang forsinkelse i horisonten
06/11/2024
Transportret, Øvrige
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
Beskyttelse af forretningshemmeligheder og anvendelsen af NDA’er
18/11/2024
Kontraktret, Øvrige, Immaterialret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted