EU-domstolen har den 17. februar 2016 truffet afgørelse i en sag mellem Adidas og virksomheden Shoe Branding. Afgørelsen betyder, at Adidas’ tre-stribede varemærke tildeles en endnu mere vidtgående beskyttelse end tidligere.
I den konkrete sag havde Adidas nedlagt indsigelse ved OHIM overfor Shoe Brandings ansøgning om registrering af varemærket vist nedenfor med to striber. Adidas tabte indsigelsessagen ved OHIM og Board of Appeal, men vandt sagen ved General Court.
EU-Domstolen erklærede sig enig med General Court i, at Shoe Brandings varemærke ikke var uden lighed med Adidas’ tre-stribede varemærke. Indsigelsen mod registrering af Shoe Brandings varemærke blev herefter taget til følge.
Adidas har tidligere vundet en sag i 2014 mod K-Swiss fem-stribede varemærke (se nedenfor) ved General Court, og EU-Domstolen har ligeledes i flere tidligere sager vurderet principielle spørgsmål vedrørende udvanding af Adidas’ tre-stribede varemærke. Også nationalt har Adidas vundet sager mod såvel to-stribede, tre-stribede og fire-stribede varemærker i EU og i USA. Den danske Højesteret har dog i 2005 afsagt dom, hvor fire striber på en jakke solgt af Coop ikke udgjorde krænkelse, hvilket formentlig er i modsætning til praksis fra den tyske Højesteret.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice
her →