ESG: Bevar virksomhedens konkurrencedygtighed
Vi ser nu flere eksempler på, hvordan et mangelfuldt fokus på ESG-optimering får konsekvenser for leverandører og samarbejdspartnere til store og fremtrædende virksomheder. Vi tror på, at det blot er toppen af isbjerget…
Hvad er ESG?
ESG er kort for ’Environmental, Social and Governance’, altså miljø, sociale forhold og virksomhedsledelse.
ESG drejer sig grundlæggende om at opføre sig ordentligt som virksomhed og om at kortlægge og optimere på virksomhedens bæredygtige profil samt sociale og samfundsmæssige indflydelse.
Virksomhedens fokus på ESG, eller mangel på samme, viser sig nu i flere tilfælde at være afgørende for, om en leverandør mister sin kunde, eller om en forbruger boykotter en virksomhed.
Nye krav til leverandører og samarbejdspartnere
Dagspressen har for nylig berettet om, at Coca-Cola i USA eksempelvis er begyndt at kræve, at de advokatfirmaer de samarbejder med, har en bestemt andel af advokater med minoritetsbaggrund. Andre virksomheder, som Telenor og Barclays, har stillet krav om andelen af kvinder og diversitet hos deres samarbejdspartnere, ligesom Novo Nordisk har tilkendegivet, at de i 2030 kun vil samarbejde med leverandører, der udelukkende anvender grøn strøm.
De første eksempler er tydelige indikatorer på en ESG-strategi om at mindske ulighed og sikre ligestilling hos virksomhedernes leverandører, mens det sidste eksempel viser, at Novo Nordisk blandt andet fokuserer på bæredygtig energi og begrænsning af udledningen af fossile brændstoffer i deres ESG-strategi. Fælles for fokuspunkterne er, at de er en del af FN’s 17 verdensmål, som ESG netop udspringer af.
Konsekvenserne når du ikke har en ESG-strategi
Vi ser også eksempler på, hvor galt det kan gå, når virksomheder ikke tænker ESG ind i deres forretningsplan. Senest resulterede det i en regulær shitstorm for Nemlig.com, at virksomheden tilsyneladende ikke havde stillet krav om arbejdsvilkår hos deres leverandører. Dette selvom Nemlig.com’s egentlige samarbejdspartnere var eksterne vognmænd, der hver især selv havde ansvaret for deres chaufførers arbejdsvilkår. Sagen viser dog, at der var en generel holdning blandt forbrugerne til, at Nemlig.com havde et ansvar for at stille krav om ordentlige arbejdsvilkår til de vognmænd, de havde valgt at samarbejde med.