Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Er dit brand/navn ledigt?

Focus Advokater
22/05/2019
Er dit brand/navn ledigt?
Focus Advokater logo
Står du over for at skulle vælge et virksomhedsnavn eller brand, er det vigtigt at undersøge, om der er juridiske faldgruber du bør være opmærksom på, inden du investerer i markedsføring mv. I modsat fald kan du i høj grad risikere, at du krænker andres allerede eksisterende varemærkerettigheder.

Denne artikel er en del af en artikelserie ”Rundt om dit varemærke”, som giver dig et overblik over de vigtigste emner inden for varemærkeretten.


Overvejelser om valg af navn og brand


Endelig har du fundet det perfekte brand eller navn til din virksomhed. Det passer perfekt til virksomheden, og virksomhedens historie – det er kort, præcist og nemt at udtale. Du har allerede investeret i en del i markedsføringsmateriale men finder derefter ud af, at en anden virksomhed allerede bruger et identisk eller forveksleligt navn.

Det er derfor bl.a. vigtigt at undersøge om andre allerede har retten til det navn, du ønsker at bruge i din virksomhed, og om du dermed krænker andres rettigheder. Det kan give dig problemer, også selvom du ikke kendte til den andens produkt. Forebyggende arbejde betaler sig. På den måde kan du med stor sandsynlighed undgå spildte investeringer i markedsføring og betydelige omkostninger forbundet med krænkelsessager.


Undersøg om andre allerede bruger det navn eller brand, du har valgt


Når du gør dig overvejelser om navnet til din virksomhed, er det vigtigt, at det adskiller sig fra andre virksomhedsnavne. I CVR-registeret har du mulighed for at slå navnet op, og derved undersøge om navnet er ledigt, eller om det allerede er i brug af andre. Såfremt navnet er ledigt, bør du også undersøge om navnet er varemærkeregistreret. Dette kan ske hos Patent- og Varemærkestyrelsen, og for så vidt angår europæ-iske varemærker hos EUIPO. Du bør være tilbageholdende med at anvende det nye navn, du påtænker at bruge, hvis et identisk varemærke (eller et varemærke, der er forveksleligt med det navn, du påtænker at bruge) allerede er varemærkeregistreret.

Samtidig bør du overveje, om navnet skal indeholde personnavne, angive forretningsområdet, være lokalt eller globalt, udtrykke ambitioner eller være dit kunstnernavn. Det er også oplagt at undersøge om dit brand/navn er ledigt som domæne- og SoMe navn.


Brandet skal have særpræg og må ikke være beskrivende


Det er en betingelse, at et navn/brand har særpræg, hvis det skal opnå ny varemærkeretlig beskyttelse. Det betyder navnlig, at

  • Mærket skal være tilstrækkeligt distinktivt (have adskillelsesevne/kendetegnsfunktion)

  • Mærket må ikke være deskriptivt (beskrivende)

  • Mærket må ikke være blevet en sædvanlig betegnelse for de ansøgte varer eller tjenesteydelser


Kravet om distinktivitet betyder, at navnet/brandet, som søges beskyttet, skal kunne opfattes som et kendetegn i omsætningskredsen og dermed har en "kendetegnsfunktion". Herved kan aftagerne adskille de forskellige udbyderes varer- eller tjenesteydelser.
Du kan ikke beskytte ord og vendinger, som beskriver dit produkt. Alle skal frit kunne anvende beskri-vende ord eller figurer. Som for eksempel kan nævnes ”slidstærke tæpper” for tæpper eller ”skælshampoo” for shampoo. Det er ikke muligt at få varemærkebeskyttelse og dermed eneret til at disse bruge termer for de nævnte produkter.


Varemærker må ikke vildlede forbrugeren


Dit virksomheds- eller brandnavn må ikke vildlede forbrugeren. Man må for eksempel ikke bruge ordet ”guld”, som en del af navnet for et mærke for uægte smykker.


Varemærker må ikke indeholde officielle statskendetegn


Hvis du ønsker at bruge et flag, krone eller lignende i dit logo, så skal du have tilladelse til det.


Du kan opnå eneret til dit navn/brand


En varemærkeret indebærer, at varemærkerettighedshaveren har eneret til at anvende varemærket. Med en varemærkeregistrering kan du derfor effektivt beskytte dit navn, logo eller slogan. Med en va-remærkeregistrering kan du forhindre andre i at anvende og måske underminere dit brand. Samtidig er et registreret varemærke med til at give investorer en vis sikkerhed for, at deres investering er beskyttet.


Følgende kan beskyttes som varemærke:


Ordmærker: Et ordmærke er alt, hvad du kan skrive med almindelige tegn, dvs. med tal eller bogstaver.

Lydmærker: Et lydmærke er bl.a. kendingsmelodier og signaturlyde som f.eks. MobilePays betalingslyd eller McDonalds jingle ”I’m lovin it”.

Figurmærker: Et figurmærke er logoer, 3-dimensionelle mærker mfl.

Vareudstyrsmærker: Varemærkeudstyr er varemærker, hvor varens udstyr, form eller emballage udgør selve varens kendetegn.


Hvordan kan Focus Advokater hjælpe dig?


Vi har erfarne IPR-rådgivere som bl.a. kan hjælpe med at:

  • undersøge om andre allerede har retten til det navn/brand du ønsker at bruge,

  • undgå forgæves investeringer i udviklings- og markedsføringsaktiviteter,

  • undgå forgæves afholdte omkostninger til krænkelsessager og

  • vejlede dig i at tilpasse din idé, hvis det krænker andre.


Vores IPR-eksperter kan hjælpe med forundersøgelser og undersøge, om der er ”freedom to operate” på de relevante markeder. Vi tager gerne en uforpligtende snak med dig om hvilke muligheder, du har for at beskytte dit brand og din virksomhed i øvrigt.

 


Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Data Act - Dataadgang versus IP-rettigheder
Data Act - Dataadgang versus IP-rettigheder
23/11/2023
Immaterialret, Persondata
Nu bliver det nemmere at overholde GDPR-lovgivningen
Nu bliver det nemmere at overholde GDPR-lovgivningen
05/12/2023
Immaterialret
Irmapigen sejrer i Sø- og Handelsretten
Irmapigen sejrer i Sø- og Handelsretten
13/12/2023
Konfliktløsning, Immaterialret, Retssager og voldgift
De immaterialretlige risici ved kunstig intelligens (AI)
De immaterialretlige risici ved kunstig intelligens (AI)
18/12/2023
Immaterialret, IT- og telekommunikation
Beskyt dine aktiver: Sådan sikrer SMV'er tilskud til varemærke- og designbeskyttelse
Beskyt dine aktiver: Sådan sikrer SMV'er tilskud til varemærke- og designbeskyttelse
12/02/2024
Immaterialret
EU's AI-lov: Et vigtigt skridt for musikindustrien og kampen mod ulovlig brug af musik
EU's AI-lov: Et vigtigt skridt for musikindustrien og kampen mod ulovlig brug af musik
14/02/2024
Immaterialret, EU-ret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du hjælp til at finde en specialist?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted