Artikel
Endelig vedtagelse af ny bogføringslov

Folketinget har den 22. januar 2015 endelig vedtaget en lov om ændring til bogføringsloven, som skal træde i kraft den 1. marts 2015.
Bird & Bird har tidligere skrevet om ændringerne, hvor udgangspunktet med lovændringen er en tilpasning til den digitale udvikling således, at det er muligt at opbevare regnskabsmateriale elektronisk både her i landet og i udlandet.
Hovedreglen om, at regnskabsmateriale skal opbevares her i landet, er med vedtagelse af ændringsloven blevet afløst af en regel om, at regnskabsmateriale skal opbevares på en sådan måde, at det uden vanskeligheder kan gøres tilgængeligt for offentlige myndigheder her i landet eller andre, som i henhold til anden lovgivning har ret til at kræve indsigt i regnskabsmaterialet.
Dette betyder, at virksomheder nu frit kan vælge, om regnskabsmateriale i elektronisk form skal opbevares her i landet eller i udlandet. Når der er tale om elektronisk opbevaring, opstiller loven dog enkelte kriterier, som den bogføringsansvarlige skal overholde.
Virksomhederne kan opbevare elektronisk regnskabsmateriale, hvis den bogføringspligtige:
For regnskabsmateriale i papirform er reglerne stadig lidt mere restriktive. Med den nye lov vil det være muligt at opbevare papirbaseret regnskabsmateriale i Finland, Island, Norge eller Sverige. Det vil ligeledes være muligt at opbevare regnskabsmateriale for indeværende og forrige måned i udlandet. Hertil kommer, at interne og eksterne bilag for den bogføringspligtiges aktiviteter i udlandet kan opbevares i papirform i det pågældende udland i hele opbevaringsperioden, hvilket vil sige 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører.
Bird & Bird har tidligere skrevet om ændringerne, hvor udgangspunktet med lovændringen er en tilpasning til den digitale udvikling således, at det er muligt at opbevare regnskabsmateriale elektronisk både her i landet og i udlandet.
Hovedreglen om, at regnskabsmateriale skal opbevares her i landet, er med vedtagelse af ændringsloven blevet afløst af en regel om, at regnskabsmateriale skal opbevares på en sådan måde, at det uden vanskeligheder kan gøres tilgængeligt for offentlige myndigheder her i landet eller andre, som i henhold til anden lovgivning har ret til at kræve indsigt i regnskabsmaterialet.
Dette betyder, at virksomheder nu frit kan vælge, om regnskabsmateriale i elektronisk form skal opbevares her i landet eller i udlandet. Når der er tale om elektronisk opbevaring, opstiller loven dog enkelte kriterier, som den bogføringsansvarlige skal overholde.
Virksomhederne kan opbevare elektronisk regnskabsmateriale, hvis den bogføringspligtige:
- Opbevarer regnskabsmaterialet i overensstemmelse med Bogføringsloven.
- Til enhver tid kan fremskaffe materialet og give adgang til dette her i landet.
- Opbevarer eventuelle beskrivelser af benyttede systemer m.v. og eventuelle nødvendige adgangskoder m.v. her i landet.
- Sørger for, at regnskabsmaterialet udskrives i klarskrift eller stilles til rådighed i et anerkendt filformat.
For regnskabsmateriale i papirform er reglerne stadig lidt mere restriktive. Med den nye lov vil det være muligt at opbevare papirbaseret regnskabsmateriale i Finland, Island, Norge eller Sverige. Det vil ligeledes være muligt at opbevare regnskabsmateriale for indeværende og forrige måned i udlandet. Hertil kommer, at interne og eksterne bilag for den bogføringspligtiges aktiviteter i udlandet kan opbevares i papirform i det pågældende udland i hele opbevaringsperioden, hvilket vil sige 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører.
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Faglige videoer, der kunne være relevante for dig
Juridiske kandidater er i høj kurs
Mange virksomheder oplever, at det er svært at tiltrække kompetent juridisk arbejdskraft. Men det behøver det ikke nødvendigvis være - Hvordan kommer vi ind på i denne video hvor vi fortæller om vores erfaringer med markedet og giver gode råd til hvordan du får fat i de rigtige kandidater.
Force majeure - hvornår kan begrebet anvendes?
Mange virksomheder er ikke opmærksomme på at udvide force majeure-begrebet i deres kontrakter og flere anvender begrebet helt forkert. Bliv klogere på hvornår noget er en force majeure-begivenhed og hvornår du kan benytte en force majeure-klausul ved manglende leveringer.
Eksterne investorer - Hvor, hvornår og hvordan?
Mange iværksætter overvejer før eller siden om de skal have eksterne investorer ind. Hvad skal man gøre sig af overvejelser inden man vælger at tage investorer ind i sin virksomhed?