Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Direkte markedsføring - ny vejledning fra Datatilsynet

Kromann Reumert
16/08/2023
Direkte markedsføring - ny vejledning fra Datatilsynet
Kromann Reumert logo
Datatilsynet har udgivet en ny vejledning om direkte markedsføring. Vejledningen er gældende fra den 30. juni 2023 og er særligt relevant for dataansvarlige i den private sektor. Vi gør dig klogere på indholdet af den nye vejledning. Nederst på siden kan du tilmelde dig vores webinar om Direkte markedsføring.

Definition af direkte markedsføring

Vejledningen definerer direkte markedsføring som henvendelse til en eller flere bestemte personer i et kommercielt øjemed. Definitionen omfatter også de forberedende behandlingsaktiviteter som indsamling af data, profilering, udvælgelse af leads og deling med tredjeparter.


Anvendelsesområdet for vejledningen er derfor bredere i Datatilsynets vejledning end Forbrugerombudsmandens vejledning, som alene omfatter selve udsendelsen af spamforbuddet. Visse digitale tiltag, eksempelvis bannerannoncer, er omfattet af Datatilsynets vejledning, men udgør ifølge Forbrugerombudsmanden ikke direkte markedsføring i markedsføringslovens forstand.


Formålsbeskrivelse

Ifølge vejledningen indebærer markedsføring ofte en lang række behandlingsaktiviteter. Af samme grund vil det ofte ikke være tilstrækkeligt blot at angive formålet som "markedsføring". I stedet skal de enkelte markedsføringsaktiviteter (formålet med den direkte markedsføring) beskrives både i samtykketekster og privatlivspolitikker. Der er for eksempel forskel på gennemførelse af e-mailkampagner alene baseret på en e-mailadresse og profilering på baggrund af købshistorik.


Som en del af et informeret samtykke skal der oplyses om den dataansvarliges identitet, formål(ene), hvilke oplysninger, der påtænkes behandlet, og om retten til at trække samtykket tilbage. Det gælder, uanset om markedsføringen sker via eksempelvis hjemmesider, annoncer på sociale medier eller nyhedsbreve.


Granulering

Behandlingsformål(ene) skal granuleres og - afhængig af omstændighederne - eventuelt opdeles i flere afkrydsningsbokse, hvilket giver de registrerede mulighed for frit at vælge mellem forskellige formål. Der kan godt afgives flere forskellige samtykker på tværs af markedsføringsloven, GDPR og cookiebekendtgørelsen samtidigt, men de skal hver for sig være klart beskrevet.


Profilering

Profilering er en automatisk behandling på grundlag af personoplysninger, hvis formål er at vurdere personlige forhold om den fysiske person, eksempelvis forudsigelser af adfærd eller præferencer. Profilering indebærer ifølge Datatilsynets vejledning væsentlige risici for at fastlåse personer i bestemte kategorier og derved begrænse muligheder for andre præferencer. Profilering kan ligeledes føre til, at den registrerede bliver nægtet adgang til tjenester eller bliver udsat for diskrimination.


Vejledningen bidrager også til en afgrænsning af begrebet "profilering" over for "segmentering". Profilering indebærer en evaluering af de personlige forhold, for eksempel en forudsigelse af en sandsynlighed for, at vedkommende vil købe et produkt. Segmentering bliver derimod foretaget mere objektivt ud fra allerede kendte karakteristika som alder eller køn.


I visse tilfælde bør profilering ifølge vejledningen helt afskæres. Det gælder blandt andet profilering af børn og personer, der er sårbare som følge af mental, fysisk eller psykisk svaghed, alder eller af økonomiske årsager.


Behandlingsgrundlag

Datatilsynet giver i vejledningen en række konkrete eksempler på, hvornår legitime interesser kan blive anvendt som behandlingsgrundlag ved direkte markedsføring, og hvornår samtykke er nødvendigt. Datatilsynet mener, at hvis der er krav om samtykke efter markedsføringsloven og cookiebekendtgørelsen, vil der ofte også være krav om samtykke efter GDPR.


Datatilsynet angiver eksempelvis i vejledningens eksempel 4, at modtagere, der tilmelder sig e-mailmarkedsføring på baggrund af permission efter § 10, stk. 1, i markedsføringsloven også skal give samtykke til behandlingen af personoplysninger efter artikel 6, stk. 1, litra a, i GDPR.


Det følger omvendt af eksempel 5 og 8, at de legitime interesser kan blive anvendt som behandlingsgrundlag, når tilmeldingen til e-mailmarkedsføring sker efter opt-out-reglen i § 10, stk. 2, i markedsføringsloven, eller der bliver sendt markedsføring pr. brev.


I relation til profilering giver Datatilsynet en række konkrete eksempler på, hvornår legitime interesser kan anvendes som behandlingsgrundlag, og hvornår profilering er så indgribende, at samtykke er nødvendigt, eller at profilering slet ikke må foretages.


Eksempelvis vil det ofte kræve samtykke at sammenstille oplysninger fra flere kilder, blandt andet oplysninger om indkøb på en hjemmeside og browserdata, for at foretage profileringen.


Dokumentation

Som ved alle former for behandling skal den dataansvarlige tage konkret stilling til, hvor længe personoplysninger bliver opbevaret, og både slettefrister og implementeringen heraf skal dokumenteres.


Ved brug af legitime interesser som behandlingsgrundlag skal virksomheden udarbejde en LIA (Legitimate Interest Assessment), som dokumenterer, at virksomhedens interesse i at foretage direkte markedsføring overstiger den registreredes ret til privatliv. Detaljegraden i LIA'en afhænger af, hvor indgribende behandlingen er over for den registrerede.


I situationer hvor behandling til direkte markedsføringsformål sker efter den oprindelige indsamling af oplysninger, skal den dataansvarlige dokumentere, at den efterfølgende behandling ikke er uforenelig med de(t) oprindelige formål med behandlingen.


Næste skridt

Vejledningen vil for langt de fleste dataansvarlige nødvendiggøre et genbesøg af samtykker og privatlivspolitikker samt eventuelt opdatering af dokumentationen for behandlinger baseret på interesseafvejninger i en LIA. Der kan dernæst også være behov for opdatering af dokumentation for privacy gennem design og gennem standardindstillinger i forbindelse med markedsføringsaktiviteter.


Vejledningen kan findes på Datatilsynets hjemmeside.


Som altid står vores specialister i databeskyttelse klar til at dele ud af vores erfaringer og hjælpe med de nødvendige tiltag. Du er altid velkommen til at række ud.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Kromann Reumert logo
København
Sundkrogsgade 5
2100 København Ø
70 12 12 11
mail@kromannreumert.com
Aarhus
Rådhuspladsen 3
8000 Aarhus C
London
65 St. Paul's Churchyard
London EC4M 8AB
Gratis Nyhedsservice
Gå ikke glip af vigtig juridisk viden
Vær den første til at modtage relevante juridiske nyheder inden for dine interesseområder
Tilmeld dig nu
Fagligt indhold, der kunne være relevante for dig
4 år med GDPR
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
4 år med GDPR
Hvordan ligger landet 4 år efter ikrafttrædelsen af Databeskyttelsesforordningen?
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Jurainfo Exclusive logo
PODCAST
Tredjelandsoverførsler og den nye aftale med USA
Vi sætter fokus på overførsel af personoplysninger til usikre tredjelande, herunder overførsler til USA baseret på den nye aftale mellem EU og USA.
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Jurainfo logo
EXCLUSIVE
VIDEO
Hvornår må du udsende nyhedsbreve og tilbud til dine kunder?
Det kræver et markedsføringssamtykke fra dine kunder, hvis du ønsker at udsende nyhedsmail, sms'er eller på anden måde kontakte dem med gode tilbud. Advokat, Torsten Hylleberg, kommer her nærmere ind på hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med indhentelse af markedsføringssamtykker.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
Opfordring til tagging ulovligt i Danmark
23/10/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmandens nye anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring
04/11/2024
E-handel og markedsføring, Øvrige
Ret til indsigt i oplysninger på utilsigtet modtager
Ret til indsigt i oplysninger på utilsigtet modtager
11/11/2024
Persondata
Meta giver brugerne flere valgmuligheder
Meta giver brugerne flere valgmuligheder
18/11/2024
Persondata
Kommune får kritik for deres sikkerhedsprocedurer
Kommune får kritik for deres sikkerhedsprocedurer
19/11/2024
Persondata, Compliance
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
Dyre ord: Millionbøde for vildledende miljøudsagn
21/11/2024
E-handel og markedsføring
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
kontakt@jurainfo.dk
Ønsker du at udgive materiale?
2024 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted