Jurainfo logo
LUK
Juridiske nyheder Kurser Find juridisk specialist Jobbørs Domme
Om Jurainfo Podcasts Juridiske links Privatlivspolitik Kontakt
Ansøg om en profil Bliv kursusudbyder Bliv jobannoncør
Artikel

Den stigende handel med NFT’er skaber nye varemærkeretlige beskyttelsesbehov

Bech-Bruun
07/07/2022
Den stigende handel med NFT’er skaber nye varemærkeretlige beskyttelsesbehov
Bech-Bruun logo
I takt med den stigende handel med non-fungible tokens (NFT’er) og udviklingen af metaverse opstår der løbende nye immaterielle muligheder og problemstillinger, som virksomheder bør forholde sig til. Rettighedshavere bør blandt andet overveje at udvide deres varemærkeretlige beskyttelse til også at omfatte virtuelle varer og tjenesteydelser.

I takt med den stigende udstedelse af og handel med NFT’er og udviklingen af metaverse har virksomheder fået nye muligheder for at bruge deres varemærker. Udstedelsen af og handlen med NFT’er – de virtuelle, unikke enheder af data – tiltrækker sig imidlertid ikke kun opmærksomhed fra etablerede virksomheder og rettighedshavere, men benyttes også af tredjemænd, der forsøger at kommercialisere andres varemærker, varer og brands online med henblik på at tjene penge. Rettighedshavere bør derfor overveje mulighederne for at beskytte deres varemærker og virksomhedens brandværdi imod ulovlig tredjemandsbrug i metaverse eller som en del af NFT’er.


Da der er tale om relativt nye problemstillinger, har det varemærkeretlige system endnu ikke fulgt med udviklingen, og det er derfor ikke afgjort, hvordan rettighedshavere bedst beskytter sig imod andres uretmæssige brug af rettighedshavers varemærker i det virtuelle univers.


Flere virksomheder er dog allerede stødt ind i problemer. Større virksomheder såsom Nike og Hermès har for nylig oplevet, at tredjemænd – uden virksomhedernes accept – har udstedt og solgt NFT’er, hvor henholdsvis deres sko og tasker var afbilledet, hvorfor Nike og Hermès har opstartet retssager.


Som en reaktion på det stigende antal online krænkelser har flere større virksomheder øget deres fokus på deres eksisterende varemærkebeskyttelse, ligesom en række virksomheder er begyndt at udvide beskyttelsen af deres rettigheder imod online misbrug ved at registrere deres varemærker for virtuelle varer og tjenesteydelser.

På trods af at det endnu er op til domstolene at fastlægge, hvordan tredjemænds brug af rettighedshaveres varemærker i det virtuelle univers skal håndteres og sanktioneres, og på trods af at det stadig er uvist, hvordan man som rettighedshaver opnår bedst beskyttelse herimod, bør virksomheder overveje at udvide deres varemærkeretlige beskyttelse.


Særligt virksomheder, der sælger fysiske produkter under et registreret varemærke, bør overveje at opnå beskyttelse for virtuelle udgaver af deres produkter, idet det vil øge mulighederne for at forhindre tredjemand i at sælge virtuelle versioner af rettighedshavers produkter under rettighedshavers varemærke.


I forlængelse heraf bør virksomheder også overveje at udvide overvågningen af krænkelser af deres varemærker, herunder brugen af deres varemærker i forbindelse med metaverse og udstedelsen og salget af NFT’er.


Hos Bech-Bruun følger vi udviklingen tæt, og vi står altid klar til at yde rådgivning om både registrering af varemærker, samt overvågningen af krænkelser såvel som take-downs.

Gå ikke glip af vigtig juridisk viden - Tilmeld dig vores gratis nyhedsservice her →
Har du spørgsmål til dette indlæg, er du mere end velkommen til at kontakte mig.
Artikler, der kunne være relevante for dig
Kokkedal Slot mister varemærkebeskyttelse i Østre Landsret
Kokkedal Slot mister varemærkebeskyttelse i Østre Landsret
28/01/2025
Immaterialret
Et stort skridt mod ophavsret for GANNI-sko
Et stort skridt mod ophavsret for GANNI-sko
26/03/2025
Immaterialret
Er rettens vej altid den rigtige?
Er rettens vej altid den rigtige?
02/04/2025
Retssager og voldgift, Konfliktløsning, Immaterialret
Produktefterligninger: Hvad kan du bevise og hvordan?
Produktefterligninger: Hvad kan du bevise og hvordan?
12/05/2025
Immaterialret
Kunstig intelligens og klassiske medier i lyset af The New York Times' sagsanlæg mod Microsoft og OpenAI
Kunstig intelligens og klassiske medier i lyset af The New York Times' sagsanlæg mod Microsoft og OpenAI
28/05/2025
EU-ret, Immaterialret, Retssager og voldgift
På trods af ophavs- og markedsføringsret: GANNI stævner Boozt for salg af kopi af ikonisk ballerina
På trods af ophavs- og markedsføringsret: GANNI stævner Boozt for salg af kopi af ikonisk ballerina
13/06/2025
Immaterialret
Jurainfo logo

Jurainfo.dk er landets største juridiske nyhedsside. Her finder du juridiske nyheder, kurser samt ledige juridiske stillinger. Vi hjælper dagligt danske virksomheder med at tilegne sig juridisk viden samt at sætte virksomheder i forbindelse med den rigtige juridiske rådgiver, når de har brug for råd og vejledning.

Jurainfo.dk ApS
CVR-nr. 38375563
Vandtårnsvej 62B, DK-2860 Søborg
(+45) 71 99 01 11
[email protected]
Ønsker du at udgive materiale?
2025 © Jurainfo.dk - Juridiske nyheder og arrangementer samlet ét sted